Tichetele cadou nu vor mai fi scutite de contribuții, cu anumite excepții, conform unei Ordonanțe de Urgență publicate vineri în Monitorul oficial și despre care HotNews.ro a scris recent când era în varianta de proiect. Ordonanța mai are și alte noutăți printre care faptul că nu va mai fi luată în considerare Anexa II privind jurisdicțiile necooperante referitor la nedeductibilitatea tranzacțiilor. Aceasta din urmă fusese cerută de ambasadoarea Turciei în România, deoarece țara sa face parte din Anexa II, iar România era singura țară UE care aplica acest lucru. De asemenea, se modifică anumite prevederi pentru a putea fi implementat noul plafon de 4,5 milioane lei pentru sistemul de TVA la încasare.

Noutati fiscale, tichete cadou, Anexa II, plafon TVAFoto: Monitorul Oficial

Principalele noutăți:

1. Anexa II privind jurisdicțiile necooperante nu va mai fi luată în considerare și apare o precizare și în ceea ce privește Anexa I.

Acum, în privința Anexei I, se precizează tranzacţiile care intră în sfera de aplicare, respectiv faptul că măsura se aplică pentru tranzacţiile efectuate începând cu data de 1 ianuarie 2021 şi numai în situaţia în care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzacţii care nu au un scop economic.

2. Se clarifică tratamentul fiscal aplicabil veniturilor de natură salarială neimpozabile şi care nu se cuprind în baza de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii în cazul celor primite în baza unor legi speciale şi/sau finanţate din buget în sensul neimpozitării şi neincluderii în baza de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii a contravalorii serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajaţii proprii şi membrii de familie ai acestora acordate de angajator, în măsura în care valoarea totală a acestora, într-un an fiscal, pentru fiecare angajat, nu depăşeşte nivelul unul câştig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate, pentru aplicarea unui regim fiscal unitar tuturor beneficiarilor unor astfel de avantaje.

3. În cazul contribuabililor care realizează venituri din activităţi agricole impuse pe baza normelor de venit în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică, termenul de depunere a declaraţiei anuale de venit pentru asocierile fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale este până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent.

4. În 2021 termenul de depunere a declarației anuale de venit pentru asocierile fără personalitate juridică și entități supuse regimului transparenței este de 15 aprilie (este vorba despre cele de la art 107. alin 5 și art 125 alin. 4 din Codul Fiscal – aici intră, de exemplu, asocierile, cu excepţia celor care realizează venituri din activităţi agricole impuse pe baza normelor de venit)

5. Se modifică anumite prevederi pentru a putea fi implementat noul plafon de 4,5 milioane lei pentru sistemul de TVA la încasare, precum și pentru instituirea posibilității exercitării opțiunii pentru aplicare oricând în cursul anului.

(De precizat că plafonul a fost modificat de la 2,25 milioane lei la 4,5 milioane lei prin Legea 296/2020, dar era anulată de alte prevederi ale Codului fiscal. Acum practic se rezolva problema)

6. Tichetele cadou acordate cu alte ocazii decât Paște, Crăciun, 8 martie, 1 iunie, nu vor mai fi scutite de contribuții.

7. Alte schimbări se referă la reglementările contabile:

• completarea prevederilor legii contabilităţii sub aspectul ariei de aplicabilitate a acesteia, prin menţionarea expresă a persoanelor juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum şi a persoanelor juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România;

• reformularea prevederilor cu privire Ia entităţile pentru care reglementările contabile sunt emise de către BNR, în condiţiile în care există unele categorii de entităţi care nu sunt prevăzute expres de legea-contății. Sunt completate, corespunzător, categoriile de juridice de interes public obligate, potrivit legii, să auditeze situaţiile financiare anuale;

• reformularea, pentru claritate, a prevederilor referitoare la situaţiile în care poate interveni reorganizarea persoanei juridice, caz în care se impune întocmirea de situaţii financiare.