​CFR Călători spune că încearcă să se modernizeze. Parcul de vagoane a crescut cu 200 față de acum un an, numărul va crește și se are și în vedere introducerea și unor trenuri Intercity. Compania spune că lucrează și la o aplicație de smartphone, iar în curând se va petrece în trenuri o schimbare care deja este de ani buni la alte companii: controlorii vor putea tipări bilete în tren. Că mai sunt multe de făcut o arată și faptul că în iunie 2020 a ieșit din uzină prima locomotivă modernizată în ultimii zece ani, iar compania promite că vor fi modernizate 40 de locomotive electrice, din care șapte vor putea fi folosite până la final de an.

Vagoane CFR CalatoriFoto: Hotnews

Compania spune că a ajuns la un parc activ de 1.000 de vagoane, față de 790 câte erau în iunie 2019. Datele companiei arată că CFR Călători avea 1.005 vagoane active în 2015, peste 1.100 în 2016 și 839 în 2018.

În acest an au fost modernizate aproape 30 de vagoane și au fost reparate 260. Modernizarea unui vagon costă în jurul a 400.000 de euro și durează câteva luni, în timp ce reparația este mult mai scurtă, fiind mai puțin lucru de făcut, iar durata este de câteva săptămâni.

Foto Ștefania Gal

Obiectivul pentru parcul de vagoane este să se ajungă la 1.150 - 1.200, cam cum era prin 2016. ”Așteptăm într-un termen rezonabil aceste automotoare pentru distanțe scurte, se schimbă complet filozofia, nu mai avem locomotivă și vagon, ci automotoare”, spune șeful CFR Călători. Reamintim că licitațiile pentru achiziționarea de trenuri electrice noi s-au tot blocat la Autoritatea pentru Reformă Feroviară, deși în 2020 ar fi trebuit să ajungă primele garnituri.

CFR Călători era la ”cota de avarie” cu vagoanele anul trecut, înghesuială fiind mare, mai ales spre Brașov și vara spre Constanța. Lucrurile stau mai bine de câteva luni, dar și fiindcă mai puțini călătoresc cu trenul, din cauza pandemiei.

Cele mai lungi trenuri au 15 vagoane, iar compania lucrează cu întreprinderi reparatoare precum Astra Vagoane Arad, Atelierele Grivița, Electroputere VFU Pașcani și Remarul 16 februarie Cluj.

La capitolul locomotive, compania spune că vor fi modernizate 40 de locomotive electrice, iar șapte dintre ele se află pe flux în uzină și vor putea fi folosite până la final de an. În iunie 2020 a ieșit din uzină prima locomotivă modernizată în ultimii zece ani, o locomotivă ce fusese retrasă din circulație în 2015.

Foto HotNews.ro

Șeful CFR Călători spune că se dorește reintroducerea trenurilor Intercity, dacă se va obține aprobarea de la CFR Infrastructură, posibilele rute fiind Brașov - Constanța și din București spre Moldova (Suceava sau Ia Iași). Pe București - Brașov un IC ar putea face doar 2 ore și 10 minute (în prezent IR 347 face 2 ore 21 minute), iar Brașov - Constanța ar putea dura sub 5 ore. Și spre Moldova călătoria s-ar putea reduce cu o oră, ceea ce ar însemna sub 6 ore spre Suceava sau Iași.

Reamintim că trenurile Intercity au fost scoase acum câțiva ani, iar la ele prețurile erau cu aproximativ 40-50% mai mari decât la IR. În 2014 au fost eliminate ultimele trenuri Intercity, fiind ”retrogradate” la rangul de InterRegio, fiindcă nu reușeau să ajungă de la București la Arad, respectiv Cluj cu viteza medie de 60 km/h care să le permită să poarte acest rang.

Șeful CFR Călători mai spune că se va face un program de instruire a personalului care intră în contact cu publicul călător, pentru ca acesta să gestioneze mai bine situațiile și să fie mai amabili. ”Am vrea ca standardele de comunicare să se apropie de cele din aviație, mai în glumă, mai în serios am numit acest program <școala de stewardese> pentru personalul nostru. Trecând peste glumă, aceștia vor avea un program special de comunicare, în situații de criză, dar și în situații normale (...) Toate aceste lucruri vor trebui abordate în acel mod care ne-a plăcut foarte mult în aviație, cu foarte mult calm, cu foarte mult tact”, spune Costescu. 4.000 de oameni vor fi în program, iar în curând personalul care ia contact cu publicul va avea și uniforme noi.

La capitolul digitalizare, compania promite că studenții vor putea rezerva locurile online, iar controlorii vor primi dispozitive mobile și imprimante, pentru a se termina cu acele vechi bilete pe hârtie emise în tren.

”Începem să lucrăm la dezvoltarea unei aplicații pe telefon unde va fi integrat tot sistemul de bonusuri și se vor găsi mai multe lucruri, informații despre călătorie și alte opțiuni”.