Cernobîl/ Chernobyl. Totul despre felul în care serialul HBO a făcut senzație. Psihologia tâmpă a spectatorului de astăzi, mecanismele creației lui Craig Mazin și bomba cu care ne sinucidem zilnic: minciuna în care trăim. - Hotnews Mobile
1 € 4,7808 1 USD 4,3160vineri 22 nov 2019
bun articol
Itsoc [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 11:50
+34/42
As adauga doar ca mistificarea adevarului incepe de foarte de jos si se propaga ierarhic pana la liderul suprem care in timp devine si el victima sistemului mincinos, anacronic complet.

Cernobal ul romanesc se cheama "Colectiv", inlocuiti explozia cu incendiul, sigur; totul la scara mult mai mica dar...
Nu s-a incercat diminuarea tragediei?
Mistificarea faptelor? satanism, mana lui iohannis...
N-a zis Banicioiu ca avem tot ce ne trebuie si n-avem nevoie de occident?
A declarat cineva nosocomialele? nu, le au descoperit aia din Belgia care s-au ingrozit de cat de infectati erau arsii veniti din Romania.
O ierarhie putreda in spitale, de la asistente si medici care inchid ochii pentru ca le e frica de directorul numit politic caruia ii e frica de primar caruia ii e frica de seful partidului caruia ii e frica de....

Cernobil e si despre Romania, zi de zi si precum rusii care tot la tatucul oligarh trag, nici noi nu ne vom trezi vreodata ci vom suporta fiecare noua tragedie de dragul minciunii care ne a devenit religie si din cauza imposibilitatii de a mai recunoaste adevarul.
Bre Istodoare
mimiloi [anonim], Vineri, 7 iunie 2019, 15:39
-8/32
noroc cu matale care neai esplicat carei treaba cu filmu si care chestie de mare esenta nea scapat la ton(t)i.
Sa traiesti bre mare intelect mare caracter!
gresesti
Pacala se intoarce [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 17:21
+10/10
gresesti cand zici ca "mistificarea adevarului incepe de foarte de jos si se propaga ierarhic pana la liderul suprem"

iti recomand sa citesti Arhipelagul Gulag ca sa intelegi cum sistemul s-a contruit invers, de sus in jos. Si mai ales cum a corut ireversibil societatea rusa. Rusia functioneaza asa de la revolutia rosie.
Serialul este forate slab.
Lok [utilizator], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 0:02
-19/21
Am vazut doar ultimul episod.
bun articol
Kommandant [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 11:58
-12/36
Dar cam lung, decat sa il citesc mai bine vad filmul..
Exista teste
ipolitic [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 12:09
-6/26
pentru aproape orice.Test pentru stabilirea alcolemiei, test pentru determinarea glicemiei,test de sarcina, test de inteligenta, test cu markeri pentru cancer, test auto cat.B
test grila pentru...as zice ca dupa epoca sclavagista, feudala, capitalista-am ajuns in epoca testelor. Eu testez, tu testezi, el-ea testeaza, noi testam..opaaa..alarm! security breach detected: no tests for fake-news exists!
NU EXISTA METODA PENTRU DEPISTAREA MINCIUNII
Ce ne facem, oameni buni?
Pana nu apare un inventator (salvator al omenirii) al unui test de depistare a minciunii, exista totusi o solutie temporara: sa nu crezi nimic, sa nu crezi in nimic.
uhm
tudor74 [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 13:08
+20/32
Detectorul de minciuni exista si se numeste creier! Cauta surse credibile sa confirme sau infirme o stire, stiu, e naspa sa muncesti un pic sa cauti veridicitatea unei stiri/povesti decat sa imghiti tot ce iti vara Antenele si Rusia Today direct in gura, gata mestecat tu doar sa inghiti.
No va
ipolitic [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 13:37
-1/19
Argumentatie circulara. Nu am timp sa intru in polemica, doar atat: cand un fapt, o intamplare, un eveniment are legatura cu omul, adevarul-de fapt,adevarurile devin relative si subiective. Nici macar in stiintele naturii nu exista adevaruri absolute, adevarul e cea sustinuta de mainstreem, adica daca nou savanti din zece sustin ca ASTA e adevarul, apoi asa este. Chiar daca peste-sa zicem-zece ani nu va mai fi.
typo
ipolitic [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 14:16
-6/14
..mainstream..
M-am lamurit
ipolitic [utilizator], Duminică, 9 iunie 2019, 9:42
+1/3
Opt minusuri pentru ca am observat si mi-am corectat o gresala. E vina mea, mi-a zis tata in tinerete ca comentez prea mult..
succes!
paniri [utilizator], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 8:54
+6/8
daca la apendicita, chirurgul iti scoate inima in loc de apendice, pe motiv ca totul e relativ, nu exista adevaruri absolute... cam nasol.
Exista adevar! Gravitatia este un adevar.
Cei care vor sa relativizeze totul au ceva probleme de rezolvat.
Cunosti expresia
ipolitic [utilizator], Duminică, 9 iunie 2019, 9:31
0/2
din engleza:"straw man"?
Creierul este făcut să lucreze
Con_stan_tin [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 19:01
+6/6
și cu adevăr și cu minciună, limitarea lui la oricare dintre extreme îl face irațional. O judecată normală, fie că se produce în creier sau într-un tribunal, implică obligatoriu cele două părți.
detector de minciuni=creier
sile1 [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 19:23
+7/7
E valabil pentru cei care au creier functional,dar oare cati il au ?

Foarte multi au cap doar ca sa nu le ploua in gat !

Pe asta se si bazeaza baietii care manipuleaza masele.
Filmul mi se....
gigiN [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 12:19
+12/20
Pare exceptional
nimic special
invalidprotocol [utilizator], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 14:32
-5/9
Serialul e ok, dar e departe de a fi exceptional. E bazat pe fapte reale si subiectul intereseaza pe multi, de aceea este popular. Daca accidentul de la Cernobîl n-ar fi avut loc atunci acelasi film n-ar fi avut acelasi succes.
N-am vazut filmu'
gigel [anonim], Vineri, 7 iunie 2019, 12:25
+6/20
dar am trait Cernobal-ul copil fiind. Asta nu imi da nici un drept sa judec ce a fost acolo. La fel cum strabunica-mea nu avea cum sa judece ce s-a intamplat pe Titanic, desi au fost contemporane.

S-a facut un film si despre Titanic, s-a facut o ecranizare si dupa Cel mai iubit dintre pamanteni, si dupa Morometii. La extrem, sunt fake, dar aici alta e problema: publicu' vrea sa fie stimulat cu stimuli tari, la dracu cu ideea, cu obtuzitatea sistemului, cu sentimentul prostesc de invincibiliate care produce dramele astea pana la urma. Publicului nu ii dai food for thought, nu idei la care sa relfecteze, el vrea sa vada drama imediata, a aluia care se zbate singur sa scape si nu reuseste, nu a lumii intregi cuprinsa de prostie, minciuna, propaganda si manipulare. Iti da cu flit cand ii dai idei, caci de, pe undeva se simte cu musca pe caciula. El insusi este gri si se zbate cu idei contradictorii ale vietii de zi cu zi, la care s-a saturat sa tot caute raspunsuri. In filme insa el vrea fictiune, povestea in care binele si raul e impartit clar, in Titanic bogatanul rece, egocentric, versus aia doi, amarati dar capabili de sentimente de iubire. Da, in filmul Titanic e povestea a 2 oameni, drama celorlalti nu mai conteaza. Titanic, si ma astept si Cernobal, sunt un fel de telenovela a faptelor relale, despre care n-ar fi nimic de spus: un reactor a bubuit sau un vapor s-a scufundat. Cauza: prostia umana. Se mai intampla. Cam asta e pe scurt povestea.

Dar cand "ecranizezi", hehe, omul tre' sa vada fata aluia, a personajului "bun" cu care se poate identifica, plina de suferinte si stupori, cu iubiri si tradari, cu un personaj rau care ii face numai belele, asta e reteta de succes, echivalentul modern al bulucelii satului care mergea sa vada mortul.
Filmul mi se pare...
gigiN [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 12:26
+21/27
...exceptional si o ilustrare perfecta a celor doua “ principii “ ale comunismului- minciuna,inclusiv dezinformarea si crima.
Ai uitat
tudor74 [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 13:12
+13/19
Merita mentionat si incompetenta! Evident, gasesti incompetenta si la guverne democratice, dar campioni la incompeteta gasesti din plin la comunism, vezi China, URSS si Rusia, Romania (atat inainte cat si dupa 89), Corea de Nord, Venezuela si recent USA!
O minciuna despre minciuni
VOX [anonim], Vineri, 7 iunie 2019, 18:39
-6/20
Si capitalismul are aceleasi "principii". Vezi minciuna cu armele nucleare irakiene, urmata de macelarirea a peste jumatate de milion de oameni.

Bineinteles, capitalistii au metode mai rafinate, pentru ca au experienta vasta in sclavagism.
Comentariu sters de utilizator
[anonim], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 11:23
+2/6
Noroc cu
cinefilul prost [anonim], Vineri, 7 iunie 2019, 13:08
+14/22
Noroc cu domnu' Istodor si cursul lui scurt despre cum sa faci un film de senzatie, ca altfel ramaneam in intuneric. Pe cand urmatorul episod din serialul "Totul despre..."?
Cernobil a avut efecte de netagaduit
tahomir [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 13:11
+24/34
Unul este ca l-a facut pe Istodor foarte destept.
Dar daca te uiti la nivelul ala cel mai ezoteric vezi ca de fapt l-a facut doar sa se creada foarte destept pe parere proprie si personala si in lipsa laudatorilor si nimic mai mult.
Cred ca era extrem de enervant si de plictisitor de mic deci nu as da vina pe incompetenta sovietica si ptr asta..
Spre deosebire de Cernobil reactia la fenomenul Istodor e mult mai la indemana, pur si simplu nu deschizi articolele semnate de el.
Comentariu sters de utilizator
[anonim], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 11:22
+5/5
serial
chernobil [anonim], Vineri, 7 iunie 2019, 13:18
+18/24
bun si un articol care se vrea socant si moralizator, dar care din cauza stilului modernist isi pierde din substanta si da in derizoriu....
Comment sters de user
complet_ret [anonim], Vineri, 7 iunie 2019, 15:48
+10/16
Dar Fukushima?
tontu [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 15:22
-2/14
Serialul nu e rau, dar nici asa grozav cum i se face reclama. Daca la Cernobil vorbim de incompenta si dezimformare la Fukushima a fost altfel? Centralele nucleare sunt un pericol greu de cuantificat, oricate regulamente si proceduri ai avea oricand poate sa apara o eroare aparent minora cu consecinte devastatoare.
Comentariu sters de utilizator
[anonim], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 11:22
+7/7
Domnul istodor,
hmc [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 15:43
+15/23
Cu "Ba" sa te adresezi lu' mamica dumitale!
Esti un fel de Crin Antonescu al scrisului romanesc, prea frumos si prea destept pentru planeta asta, de aceea a sfarsit aruncat la latrina istoriei.
Pacat, ca ai idei bune si sanatoase...dar cu limbaj de service auto de provincie.
Cand vorbesti despre femei
Alexa.99. [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 16:01
+18/24
cu termenul "spart gagici" cred ca e doar un accident ca niste oameni decenti iti citesc articolele.
Comentariu sters de utilizator
[anonim], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 15:35
0/4
OH.
letsoc [utilizator], Vineri, 7 iunie 2019, 17:15
-4/10
Domnule Istodor va apreciez. Tatal meu avea o "vorba" :ba, fi destept ca tara geme de prosti . Cu stima , NC .
articol slab
sponge bob [anonim], Vineri, 7 iunie 2019, 19:14
+16/18
unul dintre cele mai slabe articole pe care le-am citit cu privire la un film!
un articol ratat, din păcate...
kutez [anonim], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 0:14
+15/15
Nu știu ce-a vrut autorul, dar mi-a pus bețe în roate la fiecare propoziție, încât am obosit să citesc recenzia lui cvasi-satirico-polemico-agresivă, cioplită din topor..

Un text aproape imposibil de citit, for the wrong reasons!

De văzut, firește că am văzut filmul. M-a edificat asupra unui subiect despre care probabil nu voi ajunge să citesc niciodată prea multe. Mie unul mi-ajunge ce-am înțeles dpdv istoric, și nu mi s-a părut greu de descifrat mesajul central al filmului... De-aia nu înțeleg de ce atâta tam-tam în articolul de mai sus..

În fine, cu bine!
tam-tam
paniri [utilizator], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 9:06
+6/6
Nu am vazut decat trailerul pana acum dar ideea cu manipularea/minciuna razbate si din acel scurt clip.
Tam-tamu-ul e ca autorul a dat doar peste pareri (in viziunea lui) superficiale pe marginea filmului, si a vrut, in bunatatea lui nemarginita, sa ne lumineze prostia. Asta reiese din tonul agresiv ("condescending"), pentru ca redarea tezei principale putea fi facuta si altfel.
Foarte bun articol...
Kirri [utilizator], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 16:48
+5/7
...induiosator pe alocuri. Imi plac oamenii care vorbesc despre pasiunile lor iar, in acest caz, diatriba-recenzie a lui Istodor este usor de inteles. Este vorba despre pasiunea lui principala, urinatul impotriva vantului, despre care tot aminteste pe parcursul articolului. Unii admira fluturii, altii colectioneaza timbre...Istodor urineaza impotriva vantului. Este drept ca, cateodata, ca si in cazul de fata, vantul sufla mai puternic iar Istodor se mai uda insa este asumat gestul. Vorbim de o mare pasiune, totusi.
bun articolul
falcoind [utilizator], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 18:04
-1/3
a nu se uita totuși , ca fără Cernobil, nu puteai sa scrii un articol de genul , inca ii aplaudai pe tovarăși. Cernobil a fost catalizatorul care a dus la destrămarea URSS , efortul financiar și uman necesar pentru a tine sub control catastrofa , a fost prea mare și pentru economia "glorioasa " de partid.
Am vizionat cele 5 episoade ale filmului
Noiembrie [utilizator], Sâmbătă, 8 iunie 2019, 22:26
+6/6
Filmul este foarte emotionant, foarte bine documentat, si bine interpretat de catre actori. In plus este elaborat stiintific, astfel incat oricine cu minime cunostiinte de chimie nucleara, fizica si biologie sa inteleaga compexitatea dezastrului nuclear din Ucraina.
Nu cred spusele lui Gorbaciov (prietenul lui Iliescu) ca acel dezastru nuclear a fost catalizatorul prabusirii URSS, asa cum grafitul din varful barelor de bor a fost catalizatorii exploziei reactorului nuclear rusesc.
Este impresionant sacrificiul uman de care au dat dovada rusii nu numai la Cernobil, dar si in istoria lor . Ma intreb daca un asemenea dezastru s-ar produce la centrala nucleara de la Cernavoda sau la Kozlodui, langa Dunare, langa Bechet, se vor putea mobiliza romanii si aparatul de stat cum au facut-o rusii?
Filmul...
minus [utilizator], Duminică, 9 iunie 2019, 11:30
+8/10
arata si lucruri adevarate dar si mai putin.. reale, cel putin asa pare cand citesti raportul vesticilor despre accident.

A spune ca operatorii nu cunosteau pericolul dat de acumularea Xenon-135 este o enormitate, operatorii erau ingineri bine instruiti, nu erau vacari adusi sa apese pe butoane.

Scaderea puterii la 30 MW dupa trecerea pe control manual se pare ca s-a datorat faptului ca sistemul nu a raspuns corect la comanda de mentinere a puterii, mai degraba decat erorilor operatorului.

Investigatorii si-au spart capul sa intelega de ce a fost apasat AZ-3- cea mai plauzibila explicatie este ca a fost apasat findca operatorii au vrut sa faca testul (ce presupunea oprirea turbinelor si generarea de curent electric pentru pompele de circulatie prin inertia rotorului turbinei si a generatorului) chiar in procedura de shutdown a reactorului. Se termina si testul, se oprea si reactorul. In orice caz AZ-3 nu a fost apasat din disperare, a fost apasat cand parametrii reactorului pareau stabilizati.

Cauza nenorociriii a fost generarea masiva de abur care a rupt interioarele reactorului si imposibilitatea de a introduce rapid barele de bor. Dar chiar comisiile au spus ca de fapt nu existau proceduri adecvate, asa ca este greu de spus ca operatorii le-au incalcat. Procedura era mai degraba ordinul sefului! Asa a fost si in Romania, nu are rost sa ne prefacem!
Nu in ultimul rand, sa nu uitam ca reactorul de acest tip este unul militar. Scopul prim este sa furnizeze material nuclear, iar productia de energie este un bonus.

Daca filmul si-a propus sa arate mai degraba minciuna si falsitatea unui sistem, a reusit asta. Fiindca am trait ca matur evenimentele acelea, pot spune ca aceeasi minciuna si tembelism au fost si in gradina Maicii Domnului. Le traiesc si astazi, ca sa fiu cinstit!

Si mai este ceva: daca autorul scrie despre "psihologia tâmpă a spectatorului de astăzi" imi este si mie permis sa scriu despre "psihologia tâmpă a autorului de astăzi", dragi moderatori!
...
JooFerenc [anonim], Luni, 10 iunie 2019, 20:19
+2/2
chapeau!
generatii
andimi [utilizator], Duminică, 9 iunie 2019, 12:18
+3/5
Nu as fi atat de dur, pana la urma perceptiile difera in functie de generatie. Noi astia nascuti ante 1980 e clar ca vedem filmul si din perspectiva mistificarii sovieto-comuniste, ni se par evidente minciunile si propaganda, insa cei veniti dupa noi se tem de puterea energiei nucleare si sunt mai putini sensibili la tema comunista. Insa nu as generaliza, unii, cei inteligenti, vad si aceasta fata a acestei teme. La fel cu WW2, deja se vede ca azi tot mai multi uita ce si de ce s-a intamplat acu 80 de ani. Riscul e, bineinteles, acela ca istoria sa se repete!
un film cu iz politic
Kosmos [utilizator], Duminică, 9 iunie 2019, 13:24
-5/7
Menit sa loveasca in serviciile americane care au multi scheleti in dulap
Cum altfel?
Irina25 [utilizator], Duminică, 9 iunie 2019, 19:38
-2/4
Mass-media de pretutindeni exista cu un singur scop: propaganda.
pt. dl. Euglen
Patriot1 [anonim], Luni, 10 iunie 2019, 14:08
+2/2
Suspectez ca autorul incearca o paralela cu seria Matrix care avea de asemenea cateva nivele de profunzime, dar cumva fiecare fraza se autoanihileaza prin injurii inutile
Sunt un mare fan,
embe [anonim], Luni, 10 iunie 2019, 18:04
0/2
dle Istodor. Expuneti cu mare iscusinta miezul multor chestiuni care ne privesc.

Chernobîl m-a fascinat si pe mine, cum nu? Cele 3 niveluri de intelegere pe care le invocati sunt foarte bine determinate. Cand am inceput sa scriu raspunsul asta ma gandeam ca nivelul 2 e mai complicat decat credeti, dat incercand sa ma explic, am ajuns la acelasi nivel 3 de intelegere pe care il invocati.

Explozia nucleara fara precedent a multiplicat potentialul de drama umana (si sociala) la cote nemaicontemplate de dupa WWII. Evenimentul asta a produs mituri pe banda rulanta. Faptul ca statul a cautat si a reusit sa musamalizeze consecintele dezastrului este motivul miturilor si tema principala a filmului. Povestile Lyudmilei si a fătului radioactiv, ale "scafandrilor" kamikaze, ale minerilor si "exterminatorilor", a podului mortii sunt drame si tragedii nemaipomenite. Unele se bazeaza pe decursuri jurnalistice serioase, altele au existat in legende urbane si acuma HBO le-a dat viata-n cultura. Multe din povestile astea sunt exagerari, multe din ele sunt sigur ca sunt false. Dar sunt extrem de importante, ba chiar sunt absolut obligatorii. Degeaba vine lobbyul puterii nucleare pe Forbes sa-mi zica ca in realitate au fost mii de cancere da nu chiar atatea zeci de mii cat pretinde seria. Chestia e ca vrem sa intelegem consecintele dezastrului si atunci avem nevoie de povesti, vrem sa ne imaginam ce au putut simti oamenii aia de acolo. Vrem sa empatizam nu sa digeram numere sau statistici despre care oricum stim ca au fost inventate de sovietici. Conducatorii sovieticii au luptat (si urmasii lor continua sa lupte) impotriva adevarului pentru ca asta era logica sistemului si asta a condus la dezastru in primul rand. Dar a condus si la miturile pe care le propagam noi acum. Si pe care va incerca sa le contracareze Putin cu altele si mai contundente emotional.
Cernoziom, Cernobyl, Cinema...hbo?!
Namaste [utilizator], Joi, 13 iunie 2019, 13:59
0/0
Multumiri jurnalistului pentru abordarea sincera a intoxicatiei cinematografice, propaganda abjecta HBO, mai nociva decat tot norul radioAktiv de la Chernobyl...
comenteaza
Cookie Settings