​România a fost anul trecut pe locul opt la producția de mașini în UE, depășind Polonia și Ungaria, însă țara noastră este foarte departe de Slovacia și Cehia. Raportul ACEA pentru industria auto europeană arată că Japonia și Turcia sunt piețele de unde vin cele mai multe autoturisme importate de UE, în timp ce SUA și China sunt principalele destinații de export. La autobuze și vehicule comerciale, Turcia este principala țară care exportă în UE.

Topul tarilor producatoare de autoturisme in UE pe 2018Foto: ACEA

Raportul ACEA pe 2018 arată că în UE s-au produs anul trecut 16,1 milioane de mașini, iar România este pe locul opt, cu 471.000 unități (creștere de 30% față de 2017 datorată primului an de producție a lui EcoSport la Craiova, dar și cererii mari pentru Duster).

Germania este cel mai mare producător, cu 4,9 milioane mașini, iar Spania este pe locul doi, cu 2,1 milioane. Cehia este pe cinci, cu un record de peste 1,4 milioane mașini, iar Ungaria și Polonia au ”căzut” pe locurile nouă. respectiv zece.

În 2018 statele UE au importat 3,65 milioane de automobile în valoare de 46 miliarde euro și au exportat 5,4 milioane, în valoare de 127 miliarde euro. Cele mai multe mașini importate de Uniune au fost din Turcia, peste 780.000, în timp ce Japonia, Coreea de Sud, China și Maroc au completat top 5.

Importurile din China au crescut cu 142%, iar cele din Maroc, cu 18%.

La export cele mai multe mașini au luat drumul SUA (1,15 milioane), la mare distanță de China (545.000) și de Turcia (291.000). Top 5 a fost completat de Japonia și Elveția.

La vehicule comerciale producția din UE a crescut cu 3%, spre 2,8 milioane unități. Importurile au fost de 8 miliarde euro, iar exporturile, de 10,8 mld euro. De unde vin cele mai multe vehicule comerciale în UE? Turcia este, de departe, principalul furnizor, valoare fiind de 5,5 miliarde euro în 2018, lucru deloc de mirare dacă ne gândim că Turcia este o forță în producția de autobuze și microbuze.

Dacă importurile din Turcia au totalizat 5,5 mld, locurile doi și trei au fost la extrem de mare distanța: Africa de Sud (809 milioane euro) și Thailanda (532 milioane euro). Topul destinațiilor de export este format din Norvegia, Elveția, Australia, SUA și China.