Culisele controversei de la UMF Targu Mures. De ce s-a razgandit UDMR - Hotnews Mobile
1 € 4,7729 1 USD 4,3159luni 18 nov 2019
somnul ratiunii ...
arheopterix [utilizator], Miercuri, 29 februarie 2012, 17:47
+3/3
...ghici gicitoarea mea ;Daca in 20 de ani numarul solicitantilor a scazut cu 25%in 2032 vor fi ...iar in 2050 ... va las placerea
Rusine
Nucu [anonim], Miercuri, 29 februarie 2012, 17:47
+9/9
Speram ca macar siteurile nationale sa redea implicatiile unei posibile scindari, vad ca nu ati facut decat sa comparati mere cu pere.
O linie in limba maghiara, culminand cu licenta va forma medici de limba maghiara. Automat ei isi vor cere dreptul de a da un rezidentiat in limba de studiu. Asta inseamna ca vor fi in Romania medici care nu ne vor putea trata decat preferential, pe criterii etnice!
Noi, studentii UMF Targu Mures, suntem total impotriva acestei scindari etnico-politice.
Sa fie clar: de 20 de ani se incearca anularea acelor conflicte interentice si buna-comuniune, ceea ce a ridicat orasul si comunitatea academica, facand UMF-ul targumuresean unul din cele mai apreciate din tara.
Acest troc politic de ultima speta nu face decat sa distruga eforturile generatiilor anterioare, sa creeze tensiune intre popoare si mai ales sa ne pericliteze viitorul ca medici.
P.S. As fi curios sa aflati discutiile de la intalnirea ministrului Baba cu partile romana si maghiara care a avut loc marti seara la Tg. Mures si sa incercati sa intelegeti, daca dv. de la Bucuresti veti putea, care este limita de suportabilitate a acestui extremist segregant. Apropos de respecatrea autonomiei universitare...
bravo!
t [anonim], Miercuri, 29 februarie 2012, 18:24
-1/1
buna comunicare se face bagînd pumnul în gura celor pe care nu vrem sa-i auzim.
De acord
Ana Armanca [anonim], Miercuri, 29 februarie 2012, 18:56
0/0
De acord cu tine. Faceţi o petiţie să o putem semna şi noi!
aha
bla [anonim], Miercuri, 29 februarie 2012, 19:28
-1/1
poate te referi la studentii de etnie romana la UMF..
NU!!
Nucu [anonim], Miercuri, 29 februarie 2012, 21:59
+2/2
Inclusiv studentii maghiari sunt impotriva separarii!
pt. Nucu
profu [anonim], Joi, 1 martie 2012, 12:04
0/0
Minciuna !!
limba oficiala
vasile [anonim], Miercuri, 29 februarie 2012, 20:16
+1/1
Daca in clinici se va vorbi ungureste (pentru a avea linie maghiara), cadrele medicale vor fi maghiare, pacientii trebuie sa stie maghiara, inseamna ca Romania are doua limbi oficiale. Daca-i asa, faceti la fel pentru toti... vrem si a treia limba oficiala, limba rromanes! Eventual, mai trageti si niste ziduri sa nu ne dam in cap...
tu ce obiceiuri ai?
t [anonim], Miercuri, 29 februarie 2012, 20:47
+1/1
iti marchezi simbolic teritoriul si apoi dai in cap tuturor celor pe care-i auzi vorbind intr-o alta limba in teritoriul despre care zici ca e "al tau"?
teritoriu
vasile [anonim], Miercuri, 29 februarie 2012, 21:28
0/0
Eu zic ca teritoriul e al nostru, tu zici ca-i numa' a tau. Cine vrea bataie, eu sau tu?
eu nu am zis nimic, dar tu...
t [anonim], Joi, 1 martie 2012, 13:06
0/0
tu ai pomenit de capete sparte inainte ca eu sa zic ceva.
Asa, si?
andreea [anonim], Miercuri, 29 februarie 2012, 20:21
+1/1
Se apuca sa studieze in maghiara, termina, si muncesc unde? Pai ce facem, pregatim tineri pentru Ungaria sau Romania? Daca vor astfel de studii atunci sa treaca granita nene sau profesorii care doresc sa predea astfel sa fuga de aici ca este loc in Ungaria si pentru ei.
Invatamant in limba maghiara
pfize56 [utilizator], Joi, 1 martie 2012, 8:17
+3/3
Sunt un fost absolvent , am terminat in urma cu mai bine de 10 ani.
Domnilor invatamant in limba maghiara exista de cand exista UMF , atat la cursuri ( exclusiv in maghiara pentru ei ) cat si la lucrari practice , acolo unde sunt asistenti vorbitori de limba maghiara. Imi aduc anuminte stagii in spital la care era greu pentru noi romanii sa ne intelegem cu asistentii vorbitori de maghiara pentru ca uneori grupele fiind mixte mai uitau sa ne traduca si noua ce se vorbeste.
Pentru ca toti sa inteleaga , in acest moment se doreste o linie speciala unde sa se vorbeasca exclusiv in maghiara la stagii. Ce inseamna asta ?
Asta insemna ca doamnele si domnii dr. care termina acolo sa nu stie terminologie medicala decat in limba maghiara.
Unde vor face stagiile ? Ati ghicit intr-un spital unde vor fi numai doctori de etnie maghiara si eventual si pacienti exclusiv vorbitori de maghiara ! Hai sa separam spitalele din Romania pe criterii etnice !
Esi roman mergi la spitalul de romani , esti maghiar mergi la spitalul de maghiari , esti alta natie dai un test de limba inainte de internare .
Daca si asta e multiculturalism atunci porcul a inceput sa zboare !!! Asta se cheama secesiune !
Unde vor lucra medicii de acolo ? La spitalul de unguri sau in Ungaria ! Avem atat de multi bani in invatamant incat sa ne permitem sa finantam universitati care stim din start ca nu vor aduce nici un specialist in sistem ?

Va invit pe toti sa sustineti cauza UMF Targu Mures , la fel cum l-ati sustinut pe Arafat in momentul in care s-au intamplat nedreptati flagrante !
Haideti sa ne strigam nemultumirile si sa terminam odata pentru totdeauna cu santajul ordinar UDMR !
Informare corecta
profu [anonim], Joi, 1 martie 2012, 11:58
0/0
Ma mir ca esti medic si ai o gindire atit de mediocra.. Hai sa stabilim odata ca medicul NU vorbeste cu pacientul in terminologie medicala pentru ca acela n-ar intelege nimic. Prin urmare n-are nici o importanta pentru pacient in ce limba si-a facut studiile doctorul si nici etnia pacientului. Singurul aspect important este ca medicul sa fie profesionist si sa-i trateze boala.
OK
Nae Camionagiu' [anonim], Joi, 1 martie 2012, 13:56
0/0
Garantezi tu că cel care a făcut toată şcoala în limba maghiară mai reuşeşte să înţeleagă pe deplin ce-i spune un bolnav?!
Dacă medicul nu cunoaşte terminologia decât în limba maghiară cum îi va explica pacientului turc, sau aromân în termeni rezonabili şi civilizaţi ce probleme de sănătate are şi ce tratamente să facă?!
Vreţi să vorbiţi numai maghiara, mergeţi în Ungaria!
Musca-n lapte
profu [anonim], Joi, 1 martie 2012, 15:01
-1/1
Sintem in UE, nu trebuie sa mergem niciunde de pe pamintul natal, unde putem vorbi ungureste. Daca-ti arde sa pleci, hai gea! nu te opreste nimeni ! Normal ca reuseste sa inteleaga ce-i spune un bolnav, ca de aia-i doctor (doctor="atotcunoscator"), nu-i lele Marie de pe laita !!
mai ginditi-va
tepes [utilizator], Marţi, 6 martie 2012, 22:38
0/0
Ma profule vorbesti in dodii,vorbesti cu ura si se simte sovinismul din postarile tale.Problema este ca inainte sa fi in Europa esti in Romania o tara ca oricare alta cu legile ei pe care trebuie sa o respecti.Romania nu este o tara bilingva cum vreti voi sa o faceti,aveti drepturi multe ,mult prea multe deranjind multe capitale Europene.Daca PDL-ul cedeaza acestui santaj sigur nu va mai intra in parlament.Daca insa pina la alegeri, guvernul acteste timpual va modifica sau amenda citeva legi cum ar fi cea a educatiei cit si cea a partidelor politice privind interzicerea partidelor etnice si sa promita romanilor o impartire pe regiuni a Rominiei asa cum vor ei ca doar este tara romanilor atunci PDL-ul va cistiga alegerile,dar toate aceste a coroborate cu marirea pensiilor si a salariilor nu-i greu de loc dar nici usor.Ce va zice etnia maghiara? probabil vor face git chiar nesupunere civica petitii si pire peste pire la cancelariile occidentale si cam atit Nici o tara Europeana nu poate da lectii Romaniei in aceasta problema.
Fii seros !
profu [anonim], Miercuri, 7 martie 2012, 9:59
0/0
Mai tepes, tu vorbesti prostii mai... A-i apara pe ai tai intr-o avalansa de sovinism si xenofobie, nu inseamna a avea ura pe altii. Bine zici ca Romania are legile ei, eu mai adaug ca ele trebuie aplicate. Tu de ce crezi ca cei din UE inca nu ne lasa sa intram in Schengen ? - pai tocmai ca inca nu s-au convins de aplicarea prompta a legilor, asa cum se-ntimpla in lumea civilizata. De data asta nu s-au multumit doar cu promisiunile. Noi ungurii am cerut si cerem doar aplicarea legii invatamintului- ca sa fie clar despre ce vorbim. S-a putut aplica la Cluj la Babes-Bolyai, la Tg. M. - Fac. de Arte, pai atunci trebuie sa se poata aplica si la UMF. Fii linistit ca PDL va intra in parlament, ba mai mult. Din ce zici tu trebuie sa inteleg ca principala grija a tarii sint partidele etnice ???? Nu fii ridicol... Tara este a tuturor cetatenilor ei, romani unguri, s.a., impaca-te cu ideea si lasa conceptiile astea de epoca primitiva, ca in sec. XXI nu-si mai au locul !
Raspuns
pfize56 [utilizator], Joi, 1 martie 2012, 14:31
+1/1
Poate ajungi si tu odata la un medic din asta sa vezi ce repede te transformi si tu intr-un mediocru.
E usor sa dai cu piatra inainte sa cunosti realitatea.
Ce trebuie sa stii ca in aceste momente , oamenii invata in limba maghiara si nu ii opreste nimeni sa faca asta din 1948 de cand e facultate aici. Problema e la cativa mari profesori care vor sa ajunga decani , rectori etc si sa isi imparta ciolanul.
Sunt in momentul asta sectii in spitalul judetean mures unde medici rezidenti de nationalitate romana , nevorbitori de maghiara trebuie sa se transfere pentru ca nu vorbeste nimeni cu ei in romana la raportul de garda , la vizita etc.
Mai treci prin zona , mai intreaba-ti amicii din zona si apoi sunt convins ca o sa ai si tu o gandire ....mediocra.
Succes!
Rusinica!
profu [anonim], Joi, 1 martie 2012, 15:11
0/0
Draga doctore, eu chiar stau in zona si cunosc foarte bine situatia, chiar de aceea nu pot sa nu reactionez la dezinformare. La rindul meu, nu sint strain de medicina, prin urmare consider ca e sub demnitatea meseriei sa faci asemenea aprecieri inexacte si putin cam neadevarate in speta spitalului judetean Mures. Ar fi OK ca nu esti de acord. unele pasaje din comentariu sint OK, dar a minti grosolan in legatura cu Sp. Jud. Mures, este o rusine !
?
pfize56 [utilizator], Joi, 1 martie 2012, 23:13
0/0
Vrei sa iti dau nume de medici care au plecat?
Vrei sa iti scriu si sectia?
Nu cred ca e cazul aici !
??
profu [anonim], Vineri, 2 martie 2012, 9:24
0/0
Hai ma doctore, si ce rezolvi daca dai nume ? Nume pot sa-ti dau si eu, precum si sectii unde situatia e inversa fata de ce ai relatat, si e la fel de grav. Asa unde ajungem cu discutia ? Medicii trebuie sa-si vada de pacientii lor, nu sa se ocupe cu instigari soviniste !
Situatie inversa in ce sens?
Eu the first [utilizator], Sâmbătă, 3 martie 2012, 9:49
0/0
Ca medicii romani nu vorbesc in maghiara cu colegii lor unguri, pt. ca unii dintre ei nu vorbesc maghiara?

Din experienta mea, asta e o diferenta culturala, poate nu majora, dar uneori deranjanta, intre unguri si romani. Un roman cat de cat bine crescut considera ca e o dovada de proasta crestere ca atunci cand te afli intr-un grup sa vorbesti intr-o limba pe care n-o intelege toata lumea. In schimb, cunosc multi maghiari pentru care e natural ca si atunci cand in grup sunt romani, sau persoane de alta etnie (nemti sau englezi, de exemplu, ca sa ma refer la o situatie traita de mine), care nu vorbesc maghiara, sa vorbeasca intre ei in maghiara. Cum io-i stiu pe prietenii mei unguri care fac asa ceva de multi ani, nu ma mai supar, stiu ca pt. ei e ceva natural, dar de-aia tot nu mi se pare de bun simt.
In sensul clasic
profu [anonim], Sâmbătă, 3 martie 2012, 18:00
0/0
Si voi faceti exact la fel, si pina la urma nici nu ai de ce sa te superi, pentru ca nu esti superior in vreun fel. Intr-un oras cu populatie "jumi-juma", mi se pare absolut normal sa ne cunoastem limba reciproc. Nici mie nu mi se pare de bun simt (vorbesc de Tg. M.), ca intr-un grup de sa zicem 5 persoane, dintre care 4 unguri si 1 roman, sa fiu nevoit sa vorbesc romaneste din cauza unei persoane din grup.
Bine ma, ...
Eu the first [utilizator], Sâmbătă, 3 martie 2012, 9:42
0/0
... din ce zici matale io pricep ca medicul vorbeste in terminologie medicala doar cu alti medici. Din cat ma duce pe mine mintea, asta inseamna ca medicii pregatiti in maghiara nu vor putea comunica prea bine cu cei pregatiti in romana.

Discutia asta am avut-o in mod repetat cu un vechi prieten maghiar, si n-am putut ajunge la o concluzie comuna. Personal sunt absolut pentru invatamant in limba maghiara la toate nivelele, dar nu in domenii in care asta poate dauna comunicarii ulterioare. Si el si eu muncim ca programatori, si majoritatea terminologiei e engleza oricum, si situatia e asemanatoare pt. mai multe domenii ingineresti. Dar mi se pare pur si simplu ineficient, mai costisitor decat ne permitem si irational ca doi economisiti sau doi juristi sa nu-si poata pricepe unul altuia textele scrise, sau sa aibe nevoie sa-si explice/traduca unul altuia terminologia profesionala. De-aia io nu prea vad rostul si utilitatea pregatirii profesionale in limba maghiara decat pentru domenii legate chiar de cultura si educatie.

In alta ordine de idei, daca separarea asta chiar se face, consecintele vor fi doar negative mai ales pt. unguri, dupa parerea mea. Studentii care termina medicina nu vor putea lucra decat in secuime, sau va trebui sa emigreze in Ungaria. Si nici nu vor avea acces la acelasi pool de dascali ca cei romani. Da' exisa o vorba - romaneasca: fiecare pasare pe limba ei piere ...

Imi aduc aminte de colegi de facultate veniti la studii la Timisoara. In facultatile timisorene, cel putin la vremea cand mi-am facut eu studiile, existau destul de multi dascali unguri, unii dintre ei foarte priceputi si bine pregatiti, de altfel. Totusi, in oras ponderea maghiarilor e mult sub cea a romanilor. Asa ca a fost extrem de dificil si traumatic pt. colegii veniti din secuime, care nu vorbeau de loc romana, sa se adapteze la viata in TImisoara. Facultati cu predare in maghiara in domenii nelegate de cultura sau invatamant doar vor accentua astfel de probleme.
Na
profu [anonim], Sâmbătă, 3 martie 2012, 18:24
0/0
Stimate domn, acuma n-are rost sa polemizam cu cine vorbeste un medic si cu cine nu, e treaba lui, dar cu pacientul obisnuit, sigur nu vorbeste in termeni de specialitate. Totusi, imi pun un semn de intrebare, oare cum dracu pot profesa medicii care au terminat in romana, de exemplu in Franta sau Germania ? Pe de alta parte nu e treaba matale sa-ti faci griji pentru unguri ! Temerea romanilor vizavi de dascali este tocmai ca maghiarii vor avea acces la un "pool" mai bun de dascali cu ajutorul Fac. de Med. din Budapesta, cu care Tg. M.-ul nostru nici nu se poate compara. Unde vor putea profesa ? - oriunde in tara si nu numai, iar daca vor zone unde traiesc si maghiari, in Ardeal sint destule, nu numai in Secuime. NICIODATA n-am auzit de la cineva si nici nu cred ca studiul in limba materna ar putea avea consecinte negative asupra cuiva, indiferent din ce natie face parte ! Sa nu amestecam Timisoara cu Tg. Mures: acolo sint vreo 8% maghiari, (bineinteles ca mai sint si ceva svabi si sirbi), in timp ce la Tg. M. jumatate din populatie.
dezinformare
unul [anonim], Joi, 1 martie 2012, 8:52
0/0
Articolul dezinformeaza: conform legii studentii "minoritari" au dreptul sa-si formeze o linie de studii in limba lor.

Acest drept legal le-a fost privat de catre majoritate - prin o serie de abuzuri si actiuni ilegalite, parerea lor nu a fost luat in considerare nici macar dupa un lung sir de proteste in bloc a studentilor si cadrelor didactice care invata sau predau in limba maghiara.

Asta da democratie: 51% din facultate priveaza de drepturile legale minoritatea de 49%!
Frate ungur
Nae [anonim], Joi, 1 martie 2012, 13:18
0/0
Frate ungur, dacă nu faci facultatea în limba română, nici stagii, nici rezidenţiat, nu vei cunoaşte terminologia medicală în limba română. Cum naiba vei trata un etnic român sau de altă minoritate care nu ştie limba maghiară?!
Aveţi şi acuma studii în limba maghiară. Noi nu pregătim medici pentru Ungaria!
vindecarea n-are limba
unul [anonim], Joi, 1 martie 2012, 15:29
0/0
E dreptul fiecaruia sa-si aleaga limba in care vrea sa studieze. Stai linistit, e prioritar pentru ei sa invete cat mai bine terminologia medicala in limba romana.

Daca gasesti un doctor bun de te vindeca de o boala grava nu conteaza ce limba vorbeste.

Deci argumentele astea rasiste nu au alt rol decat sa ascunda adevarata problema: studentii si profesorii au fost privati in mod abuziv de drepturile oferite de lege, de a-si organiza sistemul de invatamant intr-un mod cat mai eficient care sa reflecte specificul, nevoile si necesitatile lor.
celalalt.
tepes [utilizator], Marţi, 6 martie 2012, 23:03
0/0
problema este ca nu trebuia sa va dea aceste drepturi.insa pot fi restrinse asa usor usor.
altul
tepes [utilizator], Marţi, 6 martie 2012, 22:55
0/0
Dar spune-ne si noua de ce vreti separare? Problema este ca romanii v-au-dat dreptul la cuvint si vorbiti prea mult.Daca v-ar bloca guvernul in toate proiectele voastre nu veti avea ce face punct.
I-auzi mai !
profu [anonim], Miercuri, 7 martie 2012, 11:45
0/0
Da' de cind a trebuit sa ne dea noua cuvintul romanii ??? Ma faci sa rid... Trezeste-te la realitate mai, vino inapoi in sec. XXI ! Tu despre descentralizare ai auzit ? -unul din marii promovatori ai ideii este insusi Presedintele Basescu, precum si toate partidele parlamentare, inclusiv USL-istii tai !
Adevar
LAZARUS [anonim], Joi, 1 martie 2012, 11:14
0/0
Stiati ca initial facultatea de medicina a fost infiintat la Cluj in limba maghiara si mutat ulterior la Tg Mures, unde comunistii printr-un ordin au schimbat limba de predare ???
Atunci unde-i dreptatea ??
Discriminarea e veche in RO si se practica si azi.....
dar tu ştiaţi?
Babeş Boyaly [anonim], Joi, 1 martie 2012, 13:58
0/0
Dar tu ştiaţi că limba oficială în statul ăsta este limba română şi că nu avem bani de linii exclusiviste?! De ce să aruncăm banii pe linii în limba maghiară, să pregătim adică absolvenţi pentru Ungaria, când noi nu putem da salarii decente profesorilor, nu putem să asigurăm condiţii decente în toate şcolile din ţara asta?!
Tu "stiati ca"?
profu [anonim], Joi, 1 martie 2012, 15:16
0/0
Hai ma lasa vrajeala ! Unde-i lege nu-i tocmeala, n'est ce pas ?? Vezi macar atita sa stii cum se scrie Bolyai, "smartass"!!!
ungure
george [anonim], Joi, 1 martie 2012, 21:06
0/0
Ungure, dar vad ca esti pornit rau! sa nu-ti plezneasca vreo vena, grija mare!
!?!
profu [anonim], Vineri, 2 martie 2012, 10:36
0/0
Nici o grija ! Oricum, iti multumesc ca-ti pasa romane !
k
f [anonim], Vineri, 2 martie 2012, 23:33
0/0
stie foarte bine !! dar daca l-i se da nas,asta se intimpla.
Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face!
Roberto [anonim], Joi, 1 martie 2012, 11:32
0/0
Romania impiedica Serbia sa obtina statutul de candidat la integrare in UE fix pe tema educatiei in limba materna. Si face asta blocand accesul minoritatii maghiare la educatie in propria limba materna aici in Romania.
Dar nu ne mai mira: de cand exista Romania dublul standard a fost o regula.
Ca nu exista cadre didactice in limba maghiara? Baliverne. Nu se doreste angajarea lor, ca cele existente sa isi pastreze posturile. Situatia de genul asta e cunoscuta de ani de zile.
Iar prostia aia cu "nu vor putea trata pacienti romani" e rasuflata rau. Copii maghiari invata doua terminologii la materiile importante deja din liceu. Nemaivorbind de faptul ca politica de implanatare de romani in zonele maghiara - in Seciume mai ales - este extrem de fructuoasa.

De altfel nu vad rostul inflamarii. Peste cateva zeci de ani vor dispare si maghiarii de aici, asa ca nu veti mai avea nici o piedica in a scrie istoria romantata pe care o vreti. Asta daca nu vor fi majoritari altii... Si atunci sa vezi....
Bafto delo-delo!
despre DEZONOARE
transilvanean [anonim], Sâmbătă, 3 martie 2012, 13:05
0/0
"de cand exista Romania dublul standard a fost o regula". Nu ti-e rusine sa spui asa ceva?

Cei 400 mii unguri veniti de aiurea, care au primit cetatenie romana dupa 1945, ce iti spun, pigmeu mincinos marunt?

Nu ti-e rusine sa compari Romania cu Serbia la acest capitol?

Nu ti-e rusine sa spui ca "implantarea" functioneaza, nu invers, si ca este "extrem de fructuoasa"?

Istoria "romantata" a fost scrisa deja si arata documentat asimilarea romanilor in zona secuiasca, de sute de ani incoace.

Minciuna si dezonoarea v-a caracterizat totdeauna.
Look who's talking !
profu [anonim], Sâmbătă, 3 martie 2012, 18:48
0/0
Toate cuvintele lui Roberto reflecta purul adevar,... care sigur ca doare. Da' tie nu ti-e rusine ma sa scrii asa niste minciuni gogonate? Crezi ca suntem in perioada raposatului ??? Baga de seama ca am ajuns in sec. XXI, cind afirmi ceva trebuie sa ai si dovezi ! Mai pigmeule, 400000 de unguri AU PLECAT!, era bine sa fi venit ! Si "implantarea" e un fapt, practicat mai ales in perioada comunismului, ajunge sa ne uitam la Cluj ca sa vedem rezultatele !! Indolentule ! crezi ca poti sa afirmi orice, fara sa fii combatut ?
despre bantustan
clujean [anonim], Sâmbătă, 3 martie 2012, 8:55
0/0
Rusine (Miercuri, 29 februarie 2012, 17:47)
Invatamant in limba maghiara (Joi, 1 martie 2012, 8:17)

Corect.

Informare corecta (Joi, 1 martie 2012, 11:58)

Esti medic, ca ai putut scoate asa ceva din cutia de pantofi de pe umeri?
comenteaza
Cookie Settings