Cetăţenii ar urma să beneficieze de o serie de servicii publice direct de acasă, să obţină semnătura electronică de la distanţă, să acceseze produsele instituțiilor bancare fără să meargă la sediul acestora ori să desfăşoare acţiuni de importanță juridică la care înainte ar fi fost necesară prezenţa fizică și identificarea cu buletinul, potrivit Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), care a anunțat publicarea în Monitorul Oficial a normelor privind identificarea persoanei la distanță utilizând mijloace video.

Identificare-video-la-distantaFoto: Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei

Miercuri, 24 noiembrie 2021, a fost publicată în Monitorul Oficial decizia preşedintelui Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR) prin care sunt aprobate normele privind reglementarea, recunoașterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanță utilizând mijloace video.

Normele pentru identificarea video la distanță prevăd o serie de obligaţii legale care trebuie îndeplinite de platformele de identificare remote prin mijloace video.

  • „Normele prevăd ca identificarea să se realizeze prin tehnologii digitale inovatoare care folosesc inteligența artificială și/sau procese machine learning - cum ar fi aplicațiile care realizează identificarea unei persoane și/sau verificări ale actelor de identitate prin capturi de imagini digitale, măsurători ale semnalmentelor biometrice faciale, comparare de imagini - sau tehnologia NFC încorporată în documentele electronice de identitate.
  • Normele asigură faptul că identificarea se face la cel mai înalt nivel de securitate. Fiecare platformă care va realiza video-identificarea va trece printr-un proces complex de audit şi va fi avizată de Autoritatea pentru Digitalizarea României”, a precizat Octavian Oprea, președintele ADR.

Se supun normelor privind identificarea video la distanță :

  • prestatorii de servicii de încredere;
  • prestatorii de servicii de plată;
  • instituțiile de credit;
  • instituțiile financiare nebancare;
  • organismele din sectorul public;
  • terții de verificare a identității.

Cum se va realiza video-identificarea

În procesul de video-identificare, cetățeanul va avea nevoie de un dispozitiv electronic cu care să captureze imagini ale feţei și imagini cu cartea de identitate sau paşaportul. De asemenea, acesta va trebui să fie identificat într-o bază de date.

Pe parcursul procedurii de video-identificare, cetățeanului i se pot adresa diverse întrebări pentru ca platforma să se asigure că în fața laptopului sau a telefonului nu este o altă persoană decât cea din documente.

După ce aceşti pasi au fost parcurşi cu succes, ultimul pas este confirmarea cu un factor de autentificare suplimentar, prin transmiterea către cetățeanul care parcurge procedura de identificare a persoanei la distanță a unui cod de unică folosință (One Time Password - OTP), sau prin transmiterea unui link cu o durată limitată, special creat în acest scop, generat în mod individual (prin e-mail sau SMS).

Intrarea în vigoare a identificării video la distanță

Normele vor intra în vigoare în 30 de zile, dar operatorii economici sau instituţiile care vor folosi identificarea la distanţă prin mijloace video au la dispoziţie o perioadă de 8 luni (240 de zile) pentru a se pune în acord cu acestea.

Această perioadă de armonizare tehnică asigură că platformele tehnologice dezvoltate până acum în această direcţie pot fi adaptate normelor fără a exista o perioadă de întrerupere.

Doar prin digitalizare şi prin folosirea celor mai noi tehnologii vom putea să răspundem nevoilor reale ale cetăţenilor şi să aşezăm pe piloni stabili modernizarea instituţiilor publice.