​​„Sunteţi de acord ca, în actualul context pandemic, şcolile să poată decide singure trecerea parţială sau totală în online?” Este noua provocare lansată în această seară în emisiunea „Referendum” de la TVR. Referendum este o producție TVR, în parteneriat cu HotNews.ro.

Sondaj scoliFoto: Hotnews

Răspunsul la întrebare se va face în cadrul sondajui realizat de HotNews.ro în momentul începerii emisiunii. De asemenea, cititorii HotNews.ro își pot spune părerea despre tema propusă, folosind sistemul de comentarii de la finalul articolului.

Invitații ediției Referendum de luni, 18 octombrie, sunt Radu Szekely, secretar stat Ministerul Educatiei, psiholog Mihai Copaceanu, Ilinca Atanasiu - actrita Teatrul Ion Creanga, profesor Andrei Dragulinescu, Ana Maita - Asociatia Mame pentru Mame, Catalina Ifrim - Consiliul National al Elevilor.

​​„Sunteţi de acord ca, în actualul context pandemic, şcolile să poată decide singure trecerea parţială sau totală în online?”

Principalele argumente ale invitaților:

Radu Szekely, consilier în Ministerul Educației:

  • Ministerul Educației este de acord ca decizia școlilor să fie luată de fiecare școală la nivel local
  • dacă noi am lua o decizie centralizată am pune o barieră exercitării dreptului la educație a unor copii care nu au această barieră în mod real
  • școlile pot și trebuie să decidă dacă trec în online în funcție de situația epidemiologică

Ana Măiță, Asociația Mame pentru Mame:

  • școala față în față este cea mai bună și eficientă formă de educație
  • statul nu poate să asigure protecția copiilor noștri în școli
  • nu este o decizie bună ca Ministerul Sănătății să paseze această răspundere uriașă către directorii de școli
  • propunem ca Ministerul Sănătății să ia aceste decizii, să impună un prag de infectare peste care școala să se închidă
  • în județele cu rată mare de de infectare care nu au decis închiderea tuturor școlilor foarte mulți copii se infectează, avem copii fără comorbidități care mor de Covid

Radu Szekely, consilier în Ministerul Educației:

  • specialiștii ne-au spus că riscul în școli este minim față de riscul în care copiii se află în alte spații
  • în școală copiii sunt supravegheați și respectă măsurile sanitare sub supravegherea unor profesori responsabili
  • directorii cunosc cel mai bine situația din școala lor, nu trebuie să îi desconsiderăm

Ilinca Atanasiu, actrită Teatrul Ion Creanga:

  • nu putem lua toate școlile la comun, există mai multe nuanțe, există școli vocaționale unde nu se poate face școală în online
  • toată lumea a încercat să găsească o soluție dar pentru acești copii trebuie găsită o soluție prin care cel puțin atelierele să se facă fizic
  • există și aspectul școlilor din rural, sunt copiii de la țară care nu au nicio altă șansă, care nu au nici măcar internet

Cătălina Ifrim, Consiliul Național al Elevilor:

  • decizia ideală rămâne la latitudinea fiecărei școli care cunoaște cel mai bine infrastructura pe care se bazează
  • direcțiunea și consiliul de administrație sunt cele mai racordate și competente organisme, alături de DSP, pentru a lua decizia
  • noi elevii ne dorim ca școala online să se transforme pas cu pas în școală fizică
  • Consiliul Național al Elevilor a ajuns la concluzia că decizia descentralizată este cea mai bună

Ana Măiță, Asociația Mame pentru Mame:

  • la clasă nu ți se spune nimic, toate datele sunt foarte prost comunicate, tu ca părinte afli doar că din x octombrie intrăm în online
  • jumătate dintre profesorii copilului meu de clasa a V-a au făcut Covid, noi nu știam nimic, am putut doar să citim printre rânduri, părinții nu au niciodată o imagine completă asupra ratei de infectare din școală
  • măsurile care protejează copiii sunt vorbe goale, testarea nu se întâmplă, vaccinarea cadrelor didactice încă este foarte nesatisfăcătoare ca număr
  • noi părinții trebuie să alegem dintre două rele: cel mai mare este să ne trimitem copiii la școală unde sunt complet neprotejați și au certitudinea că se vor infecta

Radu Szekely, consilier în Ministerul Educației:

  • a afirma că în școli copiii sunt complet neprotejați mi se pare lipsit de responsabilitate pentru că în școli regulile se respectă
  • teste au fost, părinții au ales să nu le folosească, acum încercăm să aducem acele teste neinvazive

Mihai Copăceanu, psiholog:

  • există clar o afectare a copiilor din cauza școlii online
  • copiii au experimentat sentimente de izolare, anxietate, depresie, unii dintre ei au declarat că se simt dependenți de internet - studiu
  • transmiterea în școală este mult mai scăzută decât în restul comunității

Andrei Drăgulinescu, profesor:

  • o soluție mult mai bună ar fi fost ca în situația în care nu era atât de gravă ca acum să existe măcar parțial învățământ față în față, la noi situația e inversă
  • sunt diverse activități neesențiale care sunt deschise
  • în toată perioada aceasta în care copiii au fost în online au avut un impact semnificativ
  • s-a observat la elevi scăderea dorinței și a motivației de a învăța

Întrebare: Din discuțiile pe care le-ați avut cu Ministerul Sănătății, vaccinul poate cauza alte efecte adverse la copii, față de adulți?

Radu Szekely, consilier în Ministerul Educației:

  • nu există dovezi că ar exista efecte secundare asupra copiilor și tinerilor în momentul vaccinării, altele decât față de orice alt vaccin

Întrebare: Cum ar putea școala online să minimalizeze abandonul școlar,având în vedere că în mediul rural încă există copii fără acces la internet?

Radu Szekely, consilier în Ministerul Educației:

  • statistic vorbind sistemul de educație din România este cel mai inechitabil din Europa
  • chiar dacă ar exista conectivitatea, este nevoie de sprijinul părinților când copiii învață online
  • școala online nu este o soluție în mediul rural, ea crește inechitățile

Mihai Copăceanu, psiholog:

  • apropo de vaccinare, nu există efecte secundare [pentru copii], este o frică de-a noastră
  • există copii cu vârsta de sub 16 ani care vor să se vaccineze, sunt mult mai deschiși față de ideea de vaccin, au mai multă încredere comparativ cu părinții lor

Ana Măiță, Asociația Mame pentru Mame:

  • o să vă mai spun despre o altă problemă pentru copiii din mediul rural, accesul față de îngrijirea medicală
  • eu vreau să cred că alegem dreptul la sănătate și la viață înaintea celui la educație
  • cerem închiderea școlilor la nivel centralizat în județele unde rate de infectare este de peste 6 la mie
  • școala online se poate face bine, avem exemplul Estoniei, ce a făcut Ministerul Educației în tot acest timp?

Andrei Drăgulinescu, profesor:

  • un studiu făcut de un grup de cercetători de la Universitățile Harvard și Stanford arată că elevii care au urmat studiile online deși materia, bibliografia, cursurile erau aceleași, au avut rezultate incomparabil mai proaste față de elevii care au făcut aceleași studii față în față
  • studiile arată că elevii care sunt cei mai defavorizați de școala online sunt elevii cu probleme la învățătură

Ilinca Atanasiu, actrită Teatrul Ion Creanga:

  • depresia copiilor vine și de la faptul că ei sunt nevoiți să își trăiască viața între patru pereți
  • școala online duce la înstrăinare, depresie și o lipsă de interconectare pentru copii, mai ales în gimnaziu unde este extrem de importantă
  • avem și profesori care nu sunt tineri, nu sunt conectați, familiarizați cu device-urile, este pierdut inclusiv licărul de relație pe care îl mai aveau în clasă

Mihai Copăceanu, psiholog:

  • există și studii care arată că ceea ce se predă în mediul online este la fel de eficient cu ceea ce se se face față în față
  • un copil foarte bun fizic va fi un copil foarte bun și în online, lucrurile nu se schimbă
  • există și avantaje ale școlii online, unele categorii de copii le preferă

Radu Szekely, consilier în Ministerul Educației:

  • nu putem ști în fiecare oră situația exactă pentru a decide noi în locul consiliului de administrație al școlii
  • nu putem să închidem fiecare școală la prima greutate

Ana Măiță, Asociația Mame pentru Mame:

  • directorii de școli știu aceste date fiindcă ei fiindcă sunt întrebați prin formulare foarte precise de către Ministerul Educației și în permanență ei trebuie să completeze aceste formulare
  • au fost directori care au fost băgați în depresie totală când au trebuit să completeze negru pe alb cu nume și prenume, colegi de-ai lor care s-au infectat și decedat de Covid fiindcă s-au infectat în cancelarii și școli
  • se ascund cazuri de infectare în școli, masca nu se poartă, există și cadre didactice care fac prozelitism împotriva vaccinării
  • toate aceste probleme ajung în cele din urmă către minister dar batem la uși închise
  • ministerul este cel care încă face joc de glezne în ceea ce privește impunerea vaccinării în rândul categoriilor profesionale [din școli]

Andrei Drăgulinescu, profesor:

  • poate cel mai mare specialist în neuroștiințe din Germania, Manfred Spitzer, spune că studiile arată că excesul și dependența [față de dispozitivele electronice] care se instalează la copii duce la o gândire superficială la o distragere a atenției, tulburări de la ADHD, la anxietate, depresie accentuată
  • toate acestea se pot accentua tot mai mult pe măsură ce copiii stau mai mult cu ochii în ecran