Proiectul „România educată”, aflat în utimele zile de consultări la Palatul Cotroceni înainte de a fi trimis la Guvern, propune o serie de modificări pentru parcursul unui elev la școală, evaluările pe care le va susține și opțiunile ulterioare la liceu și învățământul superior. Se introduce admiterea la liceele foarte dorite, înainte de Evaluarea Națională, un bacalaureat național, plus posiblitatea de a te înscrie la un colegiu universitar fără bacalaureat.

Elevi inainte de examenFoto: Agerpres

SCHEMA Evaluarea și calificările, de la grădiniță până la liceu și bac unic

Cronologic, așa va arăta parcursul unui copil - de la 0 până la 19 ani, potrivit proiectului România Educată:

Educație antepreșcolară 0-3 ani + Educație preșcolară 3-6 ani

Evaluare la final de ciclu care intră în portofoliul psiho-educațional al copilului având rolul de sprijin.

Învățământ primar 6-11 ani

Evaluare curentă la clasă prin calificative.

Evaluări anuale, axate pe competențele cheie, așa cum sunt definite de profilul național al absolventului de învățământ primar. Vor include și un raport din partea unui consilier școlar.

Se continuă completarea evaluării psiho-educaționale ca parte a portofoliului educațional.

Învățământ gimnazial 11-15 ani

Evaluare curentă la clasă prin note. Teze cu subiect unic, axate pe competențele definite în profilul absolventului de învățământ gimnazial, la care se adaugă un raport din partea unui consilier școlar. Se continuă completarea evaluării psiho-educaționale ca parte a portofoliului educațional.

Evaluare liceu. Învățământ secundar superior 15-19 ani

Urmărește un profil național al absolventului de învățământ obligatoriu și competențe specifice în funcție de ruta aleasă

Recomandare din partea consilierului școlar înainte de finalizarea clasei a VIII-a.

Admitere organizată de licee (unde cererea depășește oferta).

Confirmare locuri în urma examenelor de admitere. Publicare situație locuri rămase.

Evaluare națională.

Repartizarea în învățământul secundar superior în baza opțiunilor și a rezultatelor la Evaluarea Națională.

Calificare profesională: Liceul profesional (dual unde este posibil) - Calificare la nivel 3 după clasa a XI-a

Certificare vocațională: Liceu vocațional

Certificare competențe specifice: Liceu teoretic

Anual, testări specifice pentru o schimbare facilă a rutei.

Calificare nivel 4:

Examen național de Bacalaureat:Urmărește profilul național, care include competențele minime pe care orice absolvent de învățământ secundar superior trebuie să le dețină

Fără Bacalaureat se poate merge către: Colegii universitare* sau Învățământ postliceal. Aici la absolvire se obține o Calificare nivel 5.

Cu Bacalaureat: Învățământul superior - licență, master, doctorat.

*„Colegiile universitare vor pune accentul pe cei care merg pe ruta profesională la liceu”, dar vor fi deschise oricărui absolvent de liceu și vor forma ceea ce știm, de exemplu, sub titulatura de subinginer, a declarat Ligia Deca, consilier prezidențial pe educație, potrivit Edupedu.ro. Forma de învățământ Colegiu universitar va putea fi organizată atât de universități, cât și de postliceale. Ea va face parte din învățământul terțiar nonuniversitar.

Bac unic, trei rute pentru liceu

Pentru învăţământul liceal, ar urma să existe trei rute - teoretic, profesional şi vocaţional - fiecare de 4 ani, finalizate cu examen de bacalaureat. Trei rute există și în prezent. Este vorba de cele trei filiere - teoretică, tehnologică și vocațională.

Bacalaureatul va urmări un profil naţional, pe care toţi elevii trebuie să îl deţină, indiferent de linia de învăţământ urmată. Consilierul prezidențial pe educație, Ligia Deca, a precizat că bacul va fi unic, pe model PISA, transdisciplinar, relatează și Edupedu.ro.

Toate cele trei linii de învăţământ sunt considerate ca având un prestigiu comparabil, anual elevii putând avea loc transferuri între ele, pe baza competenţelor.

În cazul rutei profesionale există varianta obţinerii unei certificări profesionale de nivel 3, după clasa a Xl-a.

Examen de admitere la licee cu cerere mare

O noutate este reprezentată de posibilitatea de a institui examen de admitere la liceu, înainte de desfăşurarea Evaluării Naţionale, pentru liceele în care cererea depăşeşte oferta.

Locurile neocupate în urma examenelor de admitere se vor ocupa în ordinea notelor de la examenul de Evaluare Națională.

Citește și:

Proiectul ”România educată” a fost supus dezbaterii publice din decembrie 2018.

Preşedintele Klaus Iohannis are, marţi, consultări cu conducerea Parlamentului şi cu membri ai Comisiilor de Învăţământ din cele două camere pe tema Proiectului ”România Educată”, după ce luni s-a întâlnit cu liderii coaliţiei de guvernare şi cu ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu, potrivit News.ro.

Următoarea întâlnire din seria de consultări anunţate de şeful statului va avea loc miercuri şi vor participa partenerii de dialog social din zona educaţiei şi reprezentanţii organizaţiilor nonguvernamentale implicate în proiectul ”România Educată”.

Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă prevede alocarea a 3,6 miliarde de euro pentru România Educată, printre reforme fiind incluse dezvoltarea unui sistem de educaţie timpurie incluziv şi de calitate, bacalaureat reformat, iar ca investiţii 1.800 de microbuze verzi pentru transportul elevilor, 75.000 de săli de clasă dotate cu mobilier, 20.000 de locuri de recreere şi lectură, 20.000 de locuri de cazare nou create în campusuri universitare.

Proiectul național „România Educată” a început în 2016 şi a fost structurat în următoarele trei etape:

  • Prima etapă (2016-2017) a presupus o serie de activităţi, precum opt consultări cu privire la viziunea şi obiectivele de ţară pentru educaţie (dezbateri regionale), dezvoltarea şi diseminarea unui chestionar online, 35 de evenimente de consultare organizate de terţi.
  • A doua etapă (2017-2018) a pornit de la elementele de viziune identificate în etapa anterioară, pentru a continua consultarea cu privire la strategia pentru educaţie la orizontul anului 2030.
  • A treia etapă (2018-2021) a presupus lansarea în dezbatere publică a documentelor rezultate în demersurile anterioare.