Cartea electronică de identitate nu va fi obligatorie, dar pentru cei care o vor folosi va oferi mai multe avantaje, deoarece pe lângă datele biometrice ale cetățeanului, aceasta va putea integra semnatura electronică calificată, emisă de un furnizor de servicii de încredere din România, pe care cetățanul o va putea încărca opțional, a declarat joi președintele Autorității pentru Digitalizarea României, Octavian Oprea. Acesta a explicat și cum îți va putea fi verificată identitatea într-o viitoare platformă IT centralizată a statului, folosindu-te de un telefon mobil și de cartea electronică de identitate.

Președintele Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), Octavian Oprea, a publicat joi pe Facebook o serie de clarificări
tehnice pe tema conținutului cărții electronice de identitate și a modului cum va putea fi aceasta folosită:

În ce stadiu se află platforma IT de identificare și acces spre toate serviciile publice electronice din România: Licitația a fost lansată și au fost primite 2 oferte

Într-adevăr, Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a demarat în luna decembrie a anului trecut o licitație deschisă pentru implementarea Platformei Software Centralizată pentru Identificare Digitală (PSCID) care să asigure poarta de acces și primul punct de securizare a serviciilor electronice de eGuvernare, contract cu o valoare estimată fără TVA de 78,4 milioane de lei, finanțat din fonduri UE.

Proiectul face parte din strategia de 2,4 miliarde euro anunțată de Guvernul PNL pentru digitalizarea serviciilor publice în următorii 10 ani, dar unii experți avertizează că noua platformă ar putea fi un mega-tun și un eșec care va fi decontat din bani publici, în lipsa interoperabilității sistemelor IT ale statului.

Potrivit datelor din Sistemul Electronic de achiziții Publice
, la această licitație, ADR a primit 2 oferte de la următoarele asocieri de firme:

Oferta 1:

Oferta 2:

Până la acest moment nu a fost stabilită oferta câștigătoare.

Clarificările aduse joi de președintele ADR vin în urma declarațiilor făcute miercuri seara de ministrul Digitalizării, Ciprian Teleman, la emisiunea Jurnalul de seară de la Digi24, moderată de Cosmin Prelipceanu.

Întrebat dacă nu se poate face asta și acum numai pe baza CNP-ului, ministrul Teleman a declarat că:

Ministrul Teleman, despre cloud-ul guvernamental: Este un sistem mare. Ați văzut norișorii ăia cu niște cercuri?

Pentru detalii citește: Cartea electronică de identitate va permite identificarea cetățenilor într-un cloud guvernamental, un sistem IT care va reuni baze de date - ministrul Digitalizării

Cloud-ul guvernamental, despre care a vorbit aseară ministrul Teleman, este un proiect vechi de ani de zile, pe care Guvernul încearcă acum să-l finanțeze prin fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și ar presupune interconectarea tururor sistemele relevante din administrația publică într-un cloud guvernamental care să permită o interacțiune mai facilă cu cetățenii și cu mediul de afaceri.

Executivul a vrut și în toamna anului trecut să adopte o Ordonanță de urgență prin care autoritățile și instituțiile publice ar putea fi obligate ca, în următorii 2 ani, să-și migreze și să-și integreze sistemele informatice într-un Cloud guvernamental, un sistem IT integrat menit să reducă risipa de bani din sectorul public pe sisteme informatice care nu comunică între ele.

Despre acest cloud guvernamental, evaluat la 45 milioane de euro, se vorbește de mulți ani, principala temere fiind să nu se repete greșeala eRomânia,
prin crearea unui sistem pe care ulterior să nu-l folosească nimeni. Guvernul PNL vrea astfel să legifereze apariția cloud-ului, dar omite ceva esențial: sancțiunile.