​​Directorii financiari din România sunt mai optimiști decât în urmă cu șase luni cu privire la evoluția principalilor indicatori financiari ai companiilor pe care le conduc, potrivit celei mai recente ediții a studiului Deloitte CFO Survey România, realizat pe baza opiniilor exprimate de peste 100 de directori financiari din țara noastră. Deși jumătate dintre respondenți manifestă optimism, reducerea costurilor continuă să fie prioritatea următoarelor 12 luni pentru 37% dintre aceștia, în scădere de la 58%, la începutul pandemiei. Pe locul al doilea în topul preocupărilor se află creșterea organică a businessului (în urcare de la 13% la 18%), urmată de digitalizare (11%), în condițiile în care munca la distanță și automatizarea proceselor interne au devenit esențiale în cele mai multe domenii.

Zeno CăprariuFoto: Deloitte Romania

Categoriile de costuri care vor crește cel mai mult, conform rezultatelor studiului, sunt cele cu provizioane pentru creanțele incerte, urmate de costurile de finanțare și de capital. La polul opus, costurile care vor scădea cel mai mult sunt cele legate de bunurile imobiliare.

Scăderea cererii rămâne principala îngrijorare pentru companii și în 2021, deși, în cazul cererii interne, ponderea celor care se așteaptă la o diminuare s-a redus la 44%, de la peste 70%, la începutul pandemiei. În schimb, revine în actualitate preocuparea legată de insuficiența forței de muncă calificate, 43% dintre respondenți menționând acest aspect, față de 11%, în primele luni de la declanșarea pandemiei.

Întrebați fiind când estimează că veniturile vor ajunge din nou la nivelurile înregistrate anterior pandemiei, 34% dintre respondenți au spus că deja au revenit sau chiar au depășit acel nivel, 43% au indicat 2021 ca fiind anul revenirii, iar 20% estimează că revenirea va avea loc în 2022 sau mai târziu.

În următoarea perioadă, companiile se vor concentra pe menținerea sănătății și siguranței angajaților la locul de muncă (38%) și pe transformarea digitală (tot 38%), astfel încât să poată asigura funcționarea organizației chiar și în condiții de blocaj, izolare sau distanțare socială, mai arată studiul. La polul opus se află explorarea de piețe noi, doar 1% dintre companii considerând că aceasta va fi o prioritate în viitorul apropiat.

„Percepția directorilor financiari cu privire la viitor s-a îmbunătățit semnificativ în ultimele șase luni, pe fondul măsurilor de sprijin anunțate de autoritățile locale și europene, respectiv al demarării campaniei de vaccinare a populației împotriva noului coronavirus. După cum reiese din studiul nostru, majoritatea sectoarelor estimează cel puțin o stabilizare a situației în 2021, cu câteva excepții, precum industria turismului și a ospitalității. Cu toate acestea, prudența rămâne principala caracteristică a mediului de business, dacă ne raportăm la faptul că reducerea costurilor continuă să fie strategia preferată pentru perioada următoare, apetitul față de risc este limitat, iar eforturile depuse pentru a asigura funcționarea organizației sunt consistente”, a declarat Zeno Căprariu, Partener Audit, Deloitte România, coordonatorul CFO Program în România.

Peste jumătate dintre companii (56%) se așteaptă să raporteze venituri mai mari în 2021 față de 2020 și să recupereze, astfel, din terenul pierdut anul trecut. Cu toate acestea, 84% dintre respondenți spun că nu sunt dispuși să își asume riscuri în această perioadă, în contextul în care jumătate dintre ei resimt un grad mare de incertitudine, mai ales în domenii precum turism și ospitalitate și servicii financiare.

În privința evoluției de ansamblu a economiei, aproximativ jumătate dintre participanții la studiu se așteaptă la o creștere în 2021, iar un sfert dintre ei estimează chiar un avans al economiei de peste 2%. Cu toate acestea, 71% dintre respondenți spun că șomajul va crește anul acesta.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesioniști ai săi.

Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesioniști.

Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați www.deloitte.com/ro/despre.