Îmi schimb furnizorul de energie, ce am de făcut? - Hotnews Mobile
1 € 1 USD 4,0100vineri 26 feb 2021

Îmi schimb furnizorul de energie, ce am de făcut?

de Claudia Pirvoiu Marţi, 29 decembrie 2020, 14:14
- a A+
Imagine
Consumatorii casnici de energie electrică sunt puși, zilele acestea, în fața unor decizii deloc ușoare, în contextul liberalizării pieței de la 1 ianuarie 2021. În primul rând, trebuie să știe că alegerea ofertei aplicabilă de la 1 ianuarie poate fi făcută și pe parcursul lunii ianuarie, nu doar acum în ultimele zile din 2020. Ce au de ales consumatorii? Să rămână pe serviciu universal, la unul dintre marii furnizori precum Enel, CEZ, Electrica, E.ON, sau să caute oferte în regim concurențial la oricare dintre furnizori, inclusiv la cei enumerați? De la bun început trebuie precizat că rămânerea pe serviciu universal este mai costisitoare decât încheierea unui contract pe piața liberă. Cu alte cuvinte, dacă nu faci nimic, plătești mai mult. Vezi ce pași ai de făcut pentru a încheia un contract pe piața liberă.


Consumatorul casnic trebuie să știe că cel mai avantajos este să încheie, cât mai curând, un contract pe piața liberă, dacă acum se află în regim reglementat, și să nu se lase momit de furnizorii de ultimă instanță cu "oferte" de serviciu universal. Noul contract poate fi încheiat chiar cu acești furnizori, care au, pe lângă serviciu univeral, și oferte în regim concurențial, la prețuri mult mai mici. Dacă nu închei niciun contract, adică dacă nu faci absolut nimic, rămâi în regim de serviciu universal, însă la preț mai mare.

Trebuie știut că unele persoane sunt deja pe piața liberă. Dacă pe factură scrie "factură piața concurențială" înseamnă că ai încheiat deja contract pe piața liberă, în 2018, înainte să se revină la regimul reglementat. Este bine ca și în acest caz să vezi dacă nu cumva este mai avantajos să închei un nou contract decât să nu faci nimic.

Unii dintre marii furnizori, care sunt și furnizori de ultimă instanță (Enel, CEZ, Electrica, E.ON), au interesul să te țină cât mai mult timp în regim de serviciu universal, dacă ești unul dintre clienții care nu au încheiat un contract pe piața liberă. De ce? Prețurile de serviciu universal cresc de la 1 ianuarie și sunt mult mai mari chiar decât propriile oferte de pe piața liberă. Cu până la 26% mai mari. Vezi Cum ar putea consumatorii casnici să plătească facturi mult mai mari la energie, cu până la 26%, de la 1 ianuarie, dacă nu încheie noi contracte.

Furnizorii de ultimă instanță ar trebui să fie o excepție, nu regulă. Adică, să primești energie de la un furnizor de ultimă instanță doar în situații excepționale, de exemplu atunci când furnizorul tău intră brusc în faliment și tu nu ai apucat să te muți la altă companie. De aceea și prețul pentru serviciul universal poate fi mai mare, însă acesta nu ar trebui acceptat pe o perioadă prea mare. Adică mai mare de o lună, de exemplu.

Însă, beneficiind de bunăvoința Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), acești furnizori au început să trimită către clienți oferte pentru servicii universale, punând abia pe ultimul loc varianta încheierii unui contract în regim concurențial. ANRE a emis în ajunul Crăciunului un ordin care prevede că furnizorii de ultimă instanță sunt obligați să transmită clienților casnici odată cu oferta pentru serviciul universal și cel puțin o ofertă concurențială, atât în cursul lunii decembrie 2020, cât și în luna ianuarie 2021.

Adică, în loc să fie obligați să trimită clienților oferte concurențiale și odată cu acestea și prețurile pentru serviciul universal, furnizorii fac invers: trimit oferte pentru serviciul universal, adică preț mare, și odată cu acestea oferte pe piața liberă, la prețuri concurențiale.

Probabil, mulți clienți casnici au primit deja aceste oferte. Cum arată? Sunt scoase în față și puse pe primul loc prețurile pentru servicii universale, îți lasă chiar și opțiunea de a alege alt furnizor de ultimă instanță pentru servicii universale. Abia la urmă amintesc de ofertele concurențiale.

Ce pași ai de făcut pentru a încheia un contract pe piața liberă


Dacă vrei să plătești mai puțin, alege să închei rapid un contract pe piața liberă, ori cu acest furnizor care încearcă să-ți "vândă" în primul rând serviciul universal, ori cu altul. Sunt zeci la alegere.

În primul rând, intră pe comparatorul de prețuri de pe site-ul www.anre.ro, selectează ce ți se potrivește și apoi analizează fiecare ofertă. Important de precizat, nu toți furnizorii au oferte cu preț fix. Adică, dacă ai selectat varianta "preț fix" și nu găsești furnizorul la care te gândeai, este posibil să-l găsești la opțiunea "preț variabil".

Situația 1. Vrei să rămâi la actualul furnizor .

- Completezi cererea de contract pe care ți-o pune la dispoziție.
- Apoi o trimiți la adresa de e-mail a furnizorului, atașând și copii după documentele cerute. În general, copiile cerute sunt cam acestea:
  • Actul de identitate al solicitantului
  • Actul de proprietate sau alt document care să ateste dreptul de folosință asupra spațiului care face obiectul locului de consum respectiv

Situația 2. Vrei să schimbi furnizorul.

- În acest caz, în primul rând, trebuie să știi că ai dreptul de a denunța unilateral contractul de furnizare actual. Prin intermediul furnizorului nou ales transmiți o notificare vechiului furnizor.

- Completezi o cerere de încheiere a unui contract cu un nou furnizor, dar și o notificare privind schimbarea furnizorului. Notificarea este transmisă către noul furnizor, care are obligația să o trimită mai departe celui la care tu renunți. Atât cererea de încheiere a unui nou contract, cât și notificarea sunt puse la dispoziție de fiecare furnizor, când selectezi să vezi ofertele prezentate pe comparatorul de prețuri.

- Trimiți cererea și notificarea pe adresa de e-mail a noului furnizor, împreună cu copiile după documentele cerute, în primul rând: copie după actul de identitate, copie după actul de proprietate și copie după ultima factură de energie electrică.

Noul contract intră în vigoare imediat după ce încetează contractul cu vechiul furnizor.

Noul furnizor este obligat să notifice vechiul furnizor pentru încetarea vechiului contract, cu 21 de zile înainte.

Foarte important de precizat!
Noul furnizor transmite notificarea și către operatorul de rețea, ca acesta să știe că urmează să fie schimbat furnizorul. Nu trebuie ca furnizorii și operatorii de rețea să fie aceeași firmă. Sunt activități total diferite. Adică, operatorul de rețea poate fi unul dintre cei mari, Enel, CEZ, E.ON sau Electrica, dar tu să ai furnizor cu totul altă firmă. La schimbarea furnizorului nu se întâmplă nimic asupra alimentării cu energie, adică nu se întrerupe curentul și nu apare nicio schimbare asupra instalației electrice.

Pentru alte amănunte, vezi și:




120333 de afisari



ANRE = La Hermandad
un domn [utilizator], Marţi, 29 decembrie 2020, 14:49
+34/42
Nimic a pregatit in acest sens pentru ianuarie 2021, ANRE este in Fratia Furnizorilor de energie, NU Supraveghetor in Favoarea Consumatorului Casnic
TVA
Djokovic [utilizator], Marţi, 29 decembrie 2020, 15:51
+28/32
preturile pe pe site-ul pe care poti vedea ofertele includ si TVA si restul taxelor de pe factura (de mediu si ce mai sunt acolo)? Pentru ca daca nu, cresterea e mai mare de 30% chiar daca alegi regimul concurential.
Nu mai zic ca la multe din oferte nu se precizeaza perioada pe care e valabil pretul. Nu stii daca nu cumva din februarie e dublu pretul...
P.S. Cum e posibil sa ai doar o luna la dispozitie sa schimbi furnizorul. Ar trebui sa poti face asta oricand. Altfel nu e nici o piata libera. Esti captiv si ai un mic interval in care sa alegi la ce furnizor esti captiv...
inca 33 de comentarii comenteaza