​Elon Musk a exagerat de multe ori cu promisiunile, dar în unele cazuri emblematice chiar a avut dreptate și SpaceX este un exemplu care poate schimba explorarea spațiului cosmic. SpaceX va face primul zbor cu astronauți la bord, pentru NASA, și din mai multe puncte de vedere este un moment de referință. Drumul până aici a fost lung, SpaceX are 18 ani vechime și la început se părea că nu are viitor. Mai mult, în interiorul NASA a fost opoziție pentru că oamenii nu voiau să schimbe modelul de business și nu concepeau prezența companiilor private în domeniu. În articol puteți citi cum a reușit SpaceX să schimbe lucrurile și despre o revenire istorică pentru America.

Falcon 9 si Crew Dragon la lansareFoto: NASA

Misiunea coordonată de NASA și SpaceX a fost abandonată miercuri seara, după câteva ore, din cauza vremii nefavorabile din Florida. Lansarea a fost reprogramată pentru sâmbătă, 30 mai. Este incredibil că SpaceX a ajuns până aici, lucru spus chiar și de Elon Musk.

Dar cum s-a ajuns aici? În 2002 Elon Musk a fondat SpaceX cu 180 milioane dolari și primii ani au fost foarte complicați. Primul client a fost însă unul ilustru: agenția spațială NASA, care i-a acordat în 2006 un contract pentru aprovizionarea Stației Spațiale Internaționale, iar SpaceX a primit contractul în urma unui concurs organizat de Mike Griffin, administratorul de atunci al NASA.

Foto NASA

Până atunci, navetele spațiale fuseseră proiectate de NASA și construite de marile companii aerospațiale, prin contracte extrem de ”grase”. SpaceX avea să furnizeze un serviciu cu totul diferit: avea să transporte diverse echipamente, iar acum astronauți, contra unor tarife clar agreate anterior. Costurile au fost și vor fi infinit mai mici decât dacă NASA și companiile partenere tradiționale se ocupau de tot.

SpaceX a realizat cu succes 19 transporturi cargo pentru NASA, un singur eșec fiind înregistrat în 2015, când racheta a explodat. Cu banii de pe primul contract, cel din 2006, compania a putut dezvolta racheta Falcon 9 și containerul Cargo numit Dragon.

Foto NASA

SpaceX a învins atunci pentru prima oară companii de tradiție și atuul său a fost legat de costurile mult mai mici cu care se efectuau misiunile și de filosofia conform căreia părți esențiale din rachete pot fi refolosite la alte misiuni. Sunt estimări care spun că NASA va economisi chiar și 40 de miliarde de dolari datorită colaborării cu această companie privată care face misiunile mult mai eficient. NASA a fost mult timp criticată de înalți oficiali americani pe motiv că misiunile spațiale costă enorm. Faptul că a mers fără incidente grave colaborarea cu SpaceX a contat mult la capitolul încredere.

Dar de ce a ajuns NASA să aibă nevoie de SpaceX? Programul spațial american și-a schimbat definitiv direcția după accidentul de la 1 februarie 2003 când naveta Columbia a explodat și șapte astronauți au murit la reintrarea în atmosferă.

Mike Griffin de la NASA a ”deschis ușa” și pentru companiile private pentru a transporta provizii și cosmonauți pe Stația Spațială Internațională. Logica de atunci era ca prin această idee să se facă economii pentru a rămâne fonduri mai multe pentru programul de revenire a unui echipaj american pe Lună, program numit Constellation.

Însa administrația Obama a decis în 2009 să anuleze programul Constellation, considerând că va fi extrem de costisitor și se va confrunta cu multe probleme tehnice. Planul revenirii pe Lună (unde ultimul astronaut a ajuns în 1972) fusese gândit de administrația Bush).

În 2004 s-a decis ca navetele spațiale americane să fie scoase din uz după ce lucrările la Stația Spațială Internațională vor fi terminate, iar acest lucru s-a întâmplat în 2011 când ultima navetă a fost lansată din Florida. S-a considerat că aceste navete sunt prea complexe și prea scump de întreținut. De atunci însă, America a depins de ruși pentru ca astronauții să ajungă în spațiu cu navetele ce au fost lansate de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan. Dincolo de faptul că SUA a plătit mult către Rusia, este și o chestiune de mândrie națională.

Administrația Obama a anulat revenirea pe Lună, dar a agreat prezența companiilor private în prim-plan-ul programului spațial american. Însă încă de acum 10 ani au fost voci influente din NASA și specialiști din domeniul aerospațial care au spus că este de neconceput ca lucruri atât de importante să fie lăsate pe mâna unor companii private. Ei spuneau că totul trebuie să fie realizat în cadrul NASA, ca și până atunci. Protestele au venit și de la marile companii care construiseră rachetele până atunci

Chiar și Neil Armstrong, primul om care a pus piciorul pe Lună, declara în 2010 în Congresul SUA că are mare îndoieli despre includerea companiilor private la ”vârful” programului spațial. Mai mult, Congresul nu a vrut inițial să aloce fonduri suficiente pentru Commercial Crew Program, dar un alt director al NASA, Charles Bolden, cel care i-a urmat lui Griffin la conducere, a insistat și a obținut fondurile.

În 2010 se făcea primul test cu racheta Falcon 9 la Cape Canaveral, iar în 2012 capsula Dragon ajungea la stația spațială, fiind prima companie privată care trimitea provizii către SSI, iar în 2013, tot după o lansare în Florida, este plasat un satelit pe orbită. Zeci de lansări au urmat și SpaceX a devenit un nume respectat.

Marele câștig pentru NASA este legat de costurile mult mai mici, iar pentru SpaceX satisfacția este și mai mare, fiindcă a învins Boeing, gigantul care a avut probleme mai mari, deși pornea ca favorită. Boeing a avut o problemă de software la un zbor de test al navetei Starliner și nu s-a mai putut face andocarea la Stația Spațială Internațională. Nici SpaceX nu a fost ferită de probleme, dar per total lucrurile au mers bine, altfel nu s-ar fi ajuns aici.

Deși părea greu de crezut acum 15 ani, NASA este un client al SpaceX și este prima oară când o companie privată se ocupă de plasarea astronauților pe orbită. Chiar dacă astronauții lucrează pentru NASA și agenția poate oricând să anuleze misiunea dacă vede vreun pericol, există o cameră de comandă a SpaceX cu angajați ai companiei. Un semn că lucrurile s-au schimbat este și că astronauții au fost duși către navete nu cu tradiționalul Astrovan (un fel de rulotă), ci cu SUV-uri Tesla Model X.

Dacă lansarea va fi un succes, va da încredere că abordarea va merita fi folosită și pe viitor, spre Lună și apoi, pe termen mediu și lung, spre Marte. Visul lui Elon Musk este să trimită o navă spațială către Marte, o navă uriașă numită Starship, iar la riscantul proiect se lucrează deja, deși nu se știe când va fi posibil. Călătoria către Marte ar putea dura cel puțin șase luni și ”Planeta Roșie” se găsește la 54 de milioane km în momentul când este cel mai aproape de Terra.

Surse: New York Times, BBC, Le Monde