​​Companiile care sunt obligate să depună declarațiile fiscale până la data de 25 martie 2020 nu beneficiază de o amânare a termenului, așa cum anunțaseră autoritățile anterior. Mai mult, dincolo de problemele create de epidemia de COVID-19, contribuabilii trebuie să se adapteze rapid și la modificarea unei declarații esențiale în domeniul TVA: D 390. Acest formular a fost modificat recent, iar implementarea este dificilă pentru majoritatea celor vizați.

Ramona TariucFoto: Deloitte Romania

Autoritățile fiscale au anunțat că, deși prelungirea termenului de depunere de la 25 martie la 25 aprilie nu mai este aplicabilă, vor fi tratate cu deschidere și indulgență situațiile în care contribuabilul dovedește că nu a putut respecta termenul de depunere din cauza unor evenimente extraordinare.

Setul declarațiilor de TVA ce trebuie depuse până miercuri, 25 martie, include noua versiune a formularului 390. Versiunea anterioară a fost modificată în urmă cu o săptămână, pentru a fi incluse prevederile referitoare la remediile fiscale (măsurile nou intrate în vigoare în domeniul TVA la 1 ianuarie 2020 în toate statele Uniunii Europene). Formularul nou se completează și se depune lunar, începând cu operațiunile desfășurate în luna februarie 2020.

În aceste condiții, poate fi dificil pentru contribuabili să-si ajusteze sistemele astfel încât să depună automat acest raport. Pentru a veni în sprijinul contribuabililor, Deloitte România a dezvoltat o soluție automatizată pentru completarea și validarea acestui formular.

Modificarea bruscă a declarațiilor și comunicarea lipsită de consecvență din partea autorităților fiscale pot amplifica situația deja dificilă în care se află companiile în această perioadă. Pentru a limita pe cât posibil efectele cumulate cauzate, pe de o parte, de dezechilibrele din economie și, pe de altă parte, de incertitudinea în procesele de raportare, companiile trebuie să se informeze în permanență cu privire la soluțiile pe care le au la îndemână pentru a depăși cât mai ușor dificultățile financiare.

Material semnat de Ramona Țariuc, Director Taxe Indirecte, Deloitte România

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe blogul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate de România în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.