Valori foarte ridicate de PM10 și PM2.5 au fost înregistrate vineri seara și noaptea în mai multe puncte din Capitală și din apropierea orașului, într-un moment când traficul rutier e la un nivel minim. Același lucru s-a întâmplat și în noaptea de marți spre miercuri, după ce tocmai ministrul Mediului spunea că în București este „aer de munte” datorită reducerii traficului rutier.

Poluare in Bucuresti vineri searaFoto: Hotnews

Vineri seara în jurul orei de 21:30 în Sintești (Vidra, Ilfov), un senzor din rețeaua independentă de monitorizare a aerului Airly.eu înregistra depășiri de 448% la PM2.5 și 314% la PM10.

La aceeași oră un alt senzor din Mogoșoaia înregistra 456% la PM2.5 și 318% la PM10.

În tot acest timp, mai toți senzorii din București erau portocalii, unii apropiindu-se de roșu.

Pe Calea Victoriei, unde există amplasat un senzor oficial al Rețeaua Națională de Monitorizare a Calității Aerului (RNMCA), indicele CAQI era de 79, cu valori de PM10 de 105 ug/mc (210%).

După o oră, la 22:30, un senzori din rețeaua Airly din Drumul Taberei era la 93 CAQI cu 384% pe PM2.5 și 284% pe PM.10.

Ulteiror, în timpul nopții, alți senzori au depistat creșteri mari, precum la Clinceni sau chiar senzorul RMNCA de la Lacul Morii.

Firea: „Trimiteți comisarii Gărzii de mediu să verifice! Trafic nu e! Cine arde deșeuri sau.... iar pacură?”

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a reacționat vineri seara pe contul său de Facebook și a cerut Gărzii de Mediu să verifice.

„Somez Ministerul Mediului să spună cetățenilor cine poluează Bucureștiul și zona metropolitană! Trimiteți comisarii Gărzii de mediu să verifice! Doar aceștia au atribuții prin lege! Trafic nu e! Cine arde deșeuri sau.... iar pacură? Faceți nani când alții (interesați) poluează?”, a scris Firea.

În urmă cu o zi, Ministerul Mediului posta pe Facebook o serie de grafice prin care arăta că de fapt calitatea aerului în București este una bună și că nu s-au înregistrat pe senzorii oficiali valori foarte mari, doar câteva fluctuații.

În urmă cu câteva zile, marți noapte, senzorii din rețelele de măsurare a calității aerului au înregistrat din nou depășiri foarte mari, multe peste limitele maxim admise, pentru poluarea cu PM10 și PM 2,5, deși traficul a scăzut considerabil în ultimele zile.

Asta după ce tocmai ministrul mediului anunța dimineața că în București se respiră „aer de munte” datorită traficului redus odată cu instaurarea stării de urgență pe fondul crizei de coronavirus.

București - orasul cu mari probleme de poluare și un paradox: e mai poluat noaptea și în weekend, când traficul nu prea există

Bucureștiul are probleme serioase cu poluarea, în ultimele luni, noaptea, în weekend, dar și la orele de vârf înregistrându-se depășiri și cu 1000% a limitelor maxim admise.

În noaptea de 1 spre 2 martie, în București s-au înregistrat valori record pentru poluarea cu PM10 și PM2,5 valorile maxim admise fiind depășite și cu 1000%. Ministrul Mediului, Costel Alexe, a declarat săptămâna trecută, într-un interviu acordat HotNews.ro că poluarea a fost cauzată de un cumul de factori, dar principalul vinovat rămâne traficul.

Condițiile de mediu, printre care și inversiunea termică, joacă un rol important. Ministrul susține această variantă deși valorile record s-au înregistrat noaptea și în weekend, când nu este trafic. În ceea ce privește arderile de deșeuri, ministrul spune că dacă acest lucru s-ar întâmpla, s-ar înregistra depășiri pentru oxizii de azot, nu pentru PM 10 și 2,5. În ceea ce privește faptul că Garda de Mediu nu lucrează noaptea și în weekend, ministrul spune că este o echipă care asigură permanența și vine dacă este sesizată de Inspectoratul pentru Situații de Urgență.

Depășiri frecvente pentru PM10 și PM 2,5 se înregistrează în mod frecvent, în fiecare weekend și noaptea, începând din luna noiembrie. HotNews.ro a scris de mai multe ori despre poluarea înregistrată noaptea și în weekend încă de anul trecut.

Studiul făcut de Institutul Național de Sănătate Publică, realizat pentru perioada 2010-2017, arată că în București este o asociere certă între creșterea poluării cu PM10 și PM2,5 (praf) și numărul tot mai mare de boli grave care afectează bucureștenii: infarct acut de miocard, infecţii acute ale căilor respiratorii superioare, accident vascular cerebral, bronhopneumopatie obstructivă cronică (BPOC). Documentul obținut de HotNews.ro arată că, dacă poluarea ar fi scăzut la nivelul asumat în 2010, bucureștenii ar avea o speranță de viaţă mai lungă cu 4 ani.

”În situația în care s-ar fi realizat dezideratele de a scădea nivelurile de poluare cu particule din aer la concentrația egală cu 20 ug/m' (limită ce ar fi trebuit să fie atinsă în anul 2010), locuitorii oraşului București ar avea o speranță de viaţă mai lungă cu 4 ani”, se arată în studiu.