​Peste 12.000 de apeluri referitoare la COVID-19 au fost preluate la 112 în perioada 25 februarie - 18 martie, în foarte multe cazuri oamenii sunând doar pentru a afla informaţii despre coronavirus, fără să existe urgenţe reale, potrivit Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS). Unii oameni au sunat la 112 ca să întrebe dacă mai merg trenurile, dacă poșta este deschisă sau ca să ceară învoire să meargă în altă localitate. Instituția face apel la populație să sune la 112 doar pentru urgenţe.

Numarul 112Foto: EENA

Într-un comunicat de presă transmis vineri, STS, administrator al serviciului de urgenţă, spune că a luat toate măsurile pentru a asigura preluarea 24/7 a apelurilor, chiar şi în condiţii de supraaglomerare.

Serviciul precizează că în perioada 25 februarie - 18 martie operatorii au preluat peste 12.000 de apeluri referitoare la COVID-19. În foarte multe cazuri, s-a sunat la 112 pentru a se afla informaţii despre coronavirus, fără să existe urgenţe reale.

Conform STS, o persoană a sunat la 112 pentru a afla dacă "mai merg trenurile" şi dacă "poate merge în alt oraş"; alta a dorit să ştie dacă poşta este deschisă; un apelant fumător, aflat în izolare, a sesizat că nu mai are ţigări şi vrea ca cineva să meargă să îi ducă la domiciliu; un bărbat a sunat pentru a afla ce restricţii sunt "pentru că urmează să facă nuntă"; o persoană aflată în izolare la domiciliu, venită din Belgia, a sunat să solicite o zi de învoire pentru a merge într-o altă localitate unde trebuia să semneze un contract. Mai mulţi apelanţi au sunat să anunţe lipsa banilor sau a hranei.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale precizează că a luat măsuri suplimentare privind preluarea apelurilor la 112 pe problematica noului coronavirus, iar modul de lucru în situaţia în care se primeşte un apel referitor la COVID-19 este adaptat la situaţia prezentată de apelant. Astfel, apelurile prin care cetăţenii raportează simptome specifice sunt direcţionate către agenţiile cu competenţe medicale, cele privind persoane care nu respectă regimul de autoizolare/carantină stabilit de autorităţi sunt direcţionate către Poliţie, iar pentru cele de informare apelanţii sunt sfătuiţi să sune la 0800.800.358.

STS reaminteşte că apelarea abuzivă, falsă sau pentru a face glume la numărul 112 se sancţionează cu amendă de până la 5.000 de lei.

Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de personalul Ministerului Afacerilor Interne.