​În urmă cu 10 zile o companie privată din India a lansat un tren expres care parcurge 480 km în 6 ore și un sfert, are tablete pe scaunele de la clasa business, WiFi și jaluzele acționate electric. India este celebră pentru trenurile ultra-aglomerate și pentru călătorii care stau pe vagoane, dar a investit mult în ultimii ani, vrea să crească porțiunile cu viteză de 130-160 km/h și plănuiește și o linie de mare viteză.

Vagon in Tejas ExpressFoto: IRCTC

Compania privată IRCTC a lansat un an al doilea tren sub brand-ul Tajas Express între Ahmedabad și Mumbai, drumul de 480 km/h fiind parcurs cu viteze medii de 75 km/h și porțiuni cu viteză maximă de 130 km/h.

La clasa 1 pasagerii primesc ceai și mic dejun și au tablete montate pe spătarul scaunelor din față, un fel de sistem de ”infotainment” nu foarte sofisticat.

Deși a promis că nu vor fi intârzieri, în a doua zi după introducerea noului tren a apărut o întârziere de 90 de minute și pasagerii vor fi despăgubiți cu 100 de rupii (cam 5,5 lei). Trenul are două vagoane clasa 1 și opt vagoane clasa a 2 a, cu locuri pentru 740 de pasageri.

India are 115.000 km de cale ferată, peste 7.800 de gări și zilnic 23 de milioane de oameni iau trenul. Rețeaua a fost construită în timpul perioadei coloniale, dar rutele importante au fost modernizate și sunt și segmente destul de lungi cu viteze medii de peste 80 km/h. Pe uriașa rețea indiană circulă zilnic 12.000 de trenuri de pasageri și 7.000 de marfă.

​India este celebră pentru trenurile fantastic de aglomerate, dar țara și-a modernizat mult căile ferate în ultimii ani, are și trenuri ce rulează cu 160 km/h și vrea să construiască o primă linie cu viteze de 320 km/h. În 2024 ar trebui să fie gata linia de 500 km, însă proiectul de 15 miliarde dolari a fost intens criticat și mulți spun că banii ar putea fi cheltuiți mult mai bine.

În India sunt anual accidente feroviare grave și peste 15.000 de oameni mor când trec calea ferată fără să se asigure sau când cad din tren în mers.