Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională cu privire la dispozițiile legale care au permis accesul partidelor politice la listele suplimentare, în timpul alegerilor prezidențiale din noiembrie 2019.

Excepția de neconstituționalitate vizează art. VII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2019 care prevede că „Reprezentanții formațiunilor politice în birourile electorale ale secțiilor de votare pot primi, la cerere, copii ale listelor electorale suplimentare, în condițiile stabilite prin decizie a Biroului Electoral Central”, potrivit comunicatului ASCPD.

Prin petiția înaintată Avocatului Poporului în luna noiembrie 2019, Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) împreună cu Asociația Expert Forum și-au exprimat îngrijorarea cu privire la respectarea principiilor fundamentale ce țin de protejarea vieții private a persoanelor, în urma accesului formațiunilor politice la datele votanților consemnate în listele suplimentare întocmite cu ocazia alegerilor pentru desemnarea Președintelui României din noiembrie 2019.

Conform statisticilor BEC, în turul I al alegerilor pentru Președintele României 1.721.911 de votanți au fost înscriși pe listele suplimentare, în timp ce în turul II au fost înscriși 2.094.401 de votanți. Listele suplimentare conțineau date personale precum nume, CNP, domiciliu, semnătura, seria și numărul actului de identitate ale votanților înscriși pe acele liste.

“Este tot mai evident rolul societății civile în protejarea drepturilor oamenilor, în special atunci când ingerințele vin din partea instituțiilor statului. Dar poate cel mai important este ca persoanele să conștientizeze că le sunt încălcate drepturile și să semnaleze aceste lucruri organizațiilor care luptă pentru drepturile omului și libertățile fundamentale. Dorim să le mulțumim celor care au făcut parte din comisiile secțiilor de votare și care ne-au semnalat suspiciunile lor cu privire la încălcarea principiilor protecției datelor personale în urma solicitării partidelor politice a listelor suplimentare. Ne-au fost semnalate cazuri în care Președinți ai secțiilor de votare au fost forțați să acorde accesul la listele suplimentare, fiind amenințați că refuzul lor ar constitui o încălcare a legii, riscând sancțiuni. Dar iată că Avocatul Poporului, prin ridicarea excepției de neconstituționalitate, practic a confirmat faptul că însăși prevederea legală, care a condus la această situație incredibilă într-o societate modernă, a încălcat dreptul la viață privată și implicit Constituția României. Este important să ne cunoaștem drepturile, este foarte important să conștientizăm când acestea sunt încălcate și să solicităm ajutorul organizațiilor atunci când consideram că singuri nu ne putem apăra.” a declarat Marius Dumitrescu, Președinte ASCPD.

Constatările Avocatului Poporului

  • Dispozițiile legale care permit ca aspecte esențiale care vizează protecția datelor cu caracter personal (interesul legitim, modalitatea de realizare a copiilor listelor electorale suplimentare prin măsuri adecvate de protecție, informarea persoanelor vizate, asigurarea transparenței de către operator) nu pot fi reglementate printr-un act administrativ (în cazul nostru printr-o Decizie a BEC)
  • Soluția legislativă prevăzută de art. VII din OUG 64/2019 contravine normelor de tehnică legislativă
  • Autoritatea Electorală Permanentă are obligația de a verifica îndeplinirea următoarelor obligații de către partidele politice:
  • evaluarea interesului legitim, prin realizarea unui test de necesitate din care să reiasă, prin analiza scrisă, detaliat, faptul că interesul legitim exprimat prin cerere prevalează asupra drepturilor și libertăților persoanelor vizate
  • au capacitatea de asigurare, prin măsuri tehnice și organizatorice adecvate respectarea principiilor privind protecția datelor precum și asigurarea securității și confidențialității datelor cu caracter personal
  • să existe o instruire periodică cu privire la obligațiile ce le revin persoanelor care au acces la aceste date
  • Fotografierea cu telefoanele mobile personale a listelor conținând datele alegătorilor nu conferă nicio garanție a asigurării securității și confidențialității datelor
  • Alegătorii ar trebui informați cu privire la această prelucrare, pentru a-și putea exercita drepturile prevăzute de lege, de a solicita cel puțin ștergerea datelor.
  • Nu sunt reglementate garanțiile în vederea securității și confidențialității datelor transmise către formațiunile politice, astfel că dispozițiile legale criticate generează riscuri la adresa cetățenilor și a persoanelor vizate.