Premierul canadian Justin Trudeau a afirmat că guvernul său cere dreptate și răspundere pentru victimele din avionul ucrainean pe care Iranul spune că l-a doborât din greșeală. Va însemna oare aceasta că țara sa va interzice companiilor Turkish, Lufthansa, Austrian, Qatar Airways, Aeroflot și Ukraine International Airlines să survoleze și să aterizeze în Canada?

176 de victimeFoto: YouTube

Trebuie să i se permită Malaeziei să opereze o companie de zbor? Întrebarea a fost pusă de Flyers Rights în 2014, după ce Malaysian Airlines a zburat în cunoștință de cauză peste Ucraina răsăriteană, o zonă de război. MH 370 a fost doborât accidental și toți pasagerii au murit. Totuși, Malaysia Airlines a tras învățăminte și a stat departe de spațiul aerian iranian.

Acum, compania națională ucraineană ar fi trebuit să știe. Fără nicio îngrijorare, transportatorul ucrainean a luat decizia conștientă de a zbura peste o zonă de război, iar Iranul a ucis 176 de pasageri și membri ai echipajului.

Câteva zile mai târziu nu a existat vreo scuză din partea managementului de la Ukraine International Airlines, ci doar cereri de despăgubiri adresate Iranului, ceea ce este cu siguranță o solicitare rezonabilă și logică. Dar eTurboNews spune că și Lufthansa Group este vinovat de moartea celor 176 de oameni și de punerea în pericol a altor sute.

Nu a existat vreo scuză nici de la Turkish, Lufthansa, Austrian, Qatar Airways și Aeroflot pentru că nu au dat exemplu în acea zi tragică. Cel mai probabil, niciuna din aceste companii nu va recunoaște vreodată că a greșit continuând să zboare deasupra Iranului într-un moment în care spațiul aerian era declarat nesigur de Federal Aviation Administration și ostilitățile erau în curs între Iran și SUA.

În cele din urmă, Iranul a luat poziție și și-a recunoscut vina. Dar vina trebuie împărtășită de toate părțile implicate.

Cine datorează compensații pentru cei 176 de oameni care nu trebuia să moară miercurea trecută? Desigur, premierul canadian Justin Trudeau și președintele ucrainean Volodimir Zelenski sunt perfect îndreptățiți să ceară dreptate de la guvernul Republicii Islamice a Iranului.

Dar n-ar trebui să ceară compensații și de la Ukraine International Airlines, Turkish Airlines, Lufthansa, Austrian Airlines, Qatar Airways și Aeroflot? N-ar avea Canada motive să impună restricții acestor companii dacă nu vor reacționa? Canada ar avea toate motivele să interzică acestor companii să-i survoleze teritoriul și să le suspende drepturile de aterizare până când vor plăti compensații și-și vor lua angajamentul că asemenea tragedii nu se vor repeta.

Când companiile aeriene zboară peste zone de conflict și parteneriatele între ele fac pasagerii să nu știe cu care anume dintre ele călătoresc când își cumpără un bilet, industria aviatică poartă o responsabilitate care este greu de înțeles. Mulți pot întreba: ce căuta un avion de linie peste o zonă de război?

300 de avioane erau programate să zboare peste Ucraina în ziua în care MH 370 a fost doborât, în ciuda avertizărilor către companii privind „riscuri serioase legate de siguranță”.

În Iran, o avertizare similară a fost emisă de Federal Aviation Authority din SUA și ignorată de multe companii aeriene.

În 2014, KLM a declarat că „evită să zboare peste teritoriul în cauză”. FlyersRights a întrebat compania dacă este o politică veche sau nouă. KLM nu a răspuns. (eturbonews.com)