Fosta directoare a Tarom Mădălina Mezei a declarat, vineri, că ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, i-a cerut să oprească cinci curse interne și să identifice parlamentarii care s-ar fi aflat la bord, scrie Mediafax. Fosta șefă a companiei se va duce luni la DNA să dea o declarație în acest caz.

Avion Tarom la OtopeniFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Cele cinci curse erau din Timișoara, Baia Mare, Satu Mare, Oradea și Iași, a precizat Mezei.

Fosta directoare a spus că solicitarea a fost făcută cu două zile înainte de votul moțiunii și i-a spus ministrului Răzvan Cuc că oprirea curselor nu este în atribuțiile ei.

„I-am răspuns că așa ceva este imposibil, pentru că noi nu suntem stăpâni de sclavi, suntem o companie de oameni liberi, acești piloți, indiferent de ce le-aș fi spus eu, nu ar fi făcut niciodată așa ceva. Și evident eu nu aș fi putut să cer așa ceva subordonaților companiei”.

Fosta directoare a spus că solicitarea a fost făcută cu două zile înainte de votul moțiunii și i-a spus ministrului Răzvan Cuc că oprirea curselor nu este în atribuțiile ei. „Mi-a cerut domnul ministru să identific senatorii și deputații aflați la bord. I-am arătat, după care a zis că mă contactează a două zi să îmi spună finalul deciziei dumnealui. Bineînțeles în acea seară, vă dați seama, am fost afectată puternic emoțional. M-am gândit cum să fac, cum să îi demontez planul, cum să îi spun că așa ceva nu este posibil pentru că era vorba de proiectul Tarom care risca să fie oprit. A doua zi domnul ministru m-a chemat și mi-a spus că trebuie să anulăm una dintre curse și că să procedez în sensul asta. Și atunci i-am spus că din păcate asta nu stă în puterea mea. Direcția de zbor este condusă de domnul Susanu, care este post holder, și nu am nicio autoritate asupra lor. Dumnealui a confundat mandatul meu în ceea ce privește atribuțiile. După care mi-a spus dacă nu pot să îl opresc tehnic, și am zis: „Domnule, am venit să restructurez compania, cum aș putea eu să vin, chiar eu managerul general, să spun directorului tehnic să saboteze propria operare? N-am cum să fac acest lucru”, a spus Mezei.

Mezei i-a spus ministrului că nu poate opri cursele și Răzvan Cuc a încercat să găsească alte soluții. „Am contactat serviciul nostru de Operațional Control Center, care se ocupă de planificarea aeronavelor la zbor, m-am asigurat că nu este nicio problema pe cursele de Baia Mare – Satu Mare, am sunat directorul operațional, aici de față, l-am rugat de asemenea să aibă grijă să nu aibă nici cea mai mică întârziere pe această cursa. Am sunat directorul tehnic și i-am spus să aibă grijă să nu se întâmple nimic de genul asta. Și am sunat și comandatul cursei, pe care am încercat să-l previn că dacă cumva va proceda în vreun sens de genul asta, toată lumea știe, va fi direct responsabil pentru că este o inițiativă în defavoarea companiei”, a adăugat fosta directoare.

Mădălina Mezei a spus că a fost chemată de procurorii DNA în calitate de martor în baza unui dosar deschis pentru Ministerul Transporturilor, care are în vedere abuzul în serviciu.

Mezei a precizat și contextul în care a ajuns director general TAROM. „Ultimul meu scop este să fac un scandal mediatic din compania TAROM. În 20 iunie mi-am început mandatul interimar de director general TAROM, la solicitarea domnului ministru Cuc. M-a sunat, m-a chemat să discutăm și m-a rugat să rămân pentru a prelua poziția de director general TAROM, și în vederea eficientizării după un plan coerent, care să permită o accesare de finanțare pe baza unui ajutor de stat. A început foarte bine relația de colaborare cu domnul Cuc, în sensul că eu l-am întrebat ce așteaptă de la mine și că dacă ne înțelegem și avem viziuni similare o să rămân în această funcție, dacă nu, mă voi retrage, pentru că din punctul meu de vedere dacă nu corespundem nu putem să deblocăm proiectul. Și domnul Cuc mi-a zis atât: „Doamnă, eu vreau să salvez TAROM-ul și mă bazez pe dumneavoastră. Așa a început colaborarea cu domnul Cuc”, a spus Mezei.

În legătură cu demiterea sa, Mădălina Mezei spune că a fost sunată de președintele Consiliului de Administrație. „Am fost sunată de președintele Consiliului de Administrație, domnul Neacșa, în jur de ora 19:00, să mă informeze că Consiliul de Administrație mi-a analizat activitatea și a hotărât în unanimitate, fără doamna Cuzmanovici, dar dumneaei dăduse mandat, nu fusese încă revocată din funcție, că mă vor destitui și mă vor înlocui cu domnul Gvinda. Am cerut domnului Neacșa explicații în ce sens s-a ajuns la această decizie. Dumnealui mi-a spus că s-a analizat activitatea mea și o să primesc în procesul verbal toată justificarea...Eu am venit la companie, am vorbit cu domnul director general Gvinda și i-am spus că intenționăm să intru în Consiliul de Administrație, era convocatorul meu, avea mai multe puncte pe ordinea de zi, puncte de importantă vitală pentru companie și că aș fi vrut să le susțin pentru că erau promovate de mine. Și domnul Gvinda mi-am spus atunci că nu are nimic împotriva, însă a informat probabil Ministerul și mi s-a blocat accesul. Ulterior l-am sunat pe domnul Neacșa, l-am rugat să mă primească în Consiliul de Administrație. Dumnealui s-a arătat surprins și a spus că nu am nicio calitate, după care a spus că mă va recontacta, ca să mă cheme la o întâlnire la el în birou, pentru că în calitatea aceea pot să discut cu el. Ca să vedem față în față, ochi în ochi care a fost, de fapt, substratul acestei schimbări”.

Tot vineri, Mezei a spus, la B1 TV, că se va prezenta la Direcția Națională Anticorupție: ”Am fost contactată de DNA și mă voi duce, luni, la ora 10, la DNA să declar, sub jurământ, tot ce am declarat și public”.

Directorul demis al Tarom, Mădălina Mezei, a confirmat joi pentru HotNews.ro că ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, i-a cerut să reţină aeronavele Tarom la sol în ziua moţiunii de cenzură, pentru ca unii parlamentari să nu poată ajunge la vot. Ea a susținut că acesta este motivul real al demiterii sale şi a declarat, pentru Mediafax, că îi va face plângere penală ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc.

Minciunile pe care le aruncă acum pe piață, crezând că cineva ar putea să-i securizeze poziția de director general, nu au nicio acoperire. Dacă cineva i-ar fi cerut așa ceva, ar fi trebuit să iasă public, atunci, și să spună lucrurilor pe nume. Or, doamna a așteptat până acum momentul oportun pentru ea, crezând că va deveni o victimă a cuiva și va reuși să rămână în funcție cu sprijinul știut numai de ea", a fost reacția lui Răzvan Cuc.

Consiliul de Administrație al Tarom preciza, într-un comunicat de presă, că în ședința din 15 octombrie a analizat activitatea directorului general și a constatat nerespectarea contractului de către Mădălina Mezei.

Mădălina Mezei a fost numită la șefia Tarom în luna iunie, iar demiterea sa a avut loc la doar câteva zile după ce același Consiliu de Administrație îi prelungise contractul de management cu două luni. Mădălina Mezei a fost al patrulea director al companiei numit în acest an.