Anul trecut scriam despre salubrizarea din București, despre modalitățile de ocolire a legii și despre cheltuirea banului public după bunul plac:

Adrian Alexandru Foto: Arhiva personala

http://www.contributors.ro/administratie/bucure%C8%99ti-salubrizarea-anul-19-ceasul-al-doisprezecelea/. A trecut un an, iar situația s-a înrăutățit vizibil.

Contracte încheiate pentru 5 ani în 1999 sunt încă valabile după 20 ani

Să luăm cazul salubrizării Sectorului 2. Contractul a fost încheiat in 25.10.1999 între Primăria Municipiului București și Supercom SA. În 2001, Primăria Sectorului 2 preia drepturile și obligațiile Primăriei Municipiului București. Durata contractului era de 5 ani, astfel că în 25.10.2004 contractul ar fi trebuit să se încheie. Suntem în 2019 și același contract este bine mersi în vigoare și produce efecte.

Faptul că au existat între timp controale ale ANRMAP, decizii ale Consiliului Concurenței, hotărâri judecătorești și faptul că până și un copil de cinci ani poate număra până la cinci nu au perturbat activitatea lucrativă a operatorului de salubritate din Sectorul 2.

În 2009, prin decizia nr. 58/2009 Consiliul Concurenței a obligat primăriile de sector, mai puțin Primăria Sectorului 1, să organizeze licitații în termen de trei luni. Acest lucru nu i-a impresionat pe edili, care au prelungit în continuare contractele. Consiliul Concurenței a chemat în judecată primăriile și consiliile locale ale sectoarelor pentru organizarea licitațiilor. După ani și ani, în 14 iunie 2018, Înalta Curte de Casație și Justiție a respins recursurile promovate de Primarii Sectoarelor 2, 4 și 6 și de Consiliile Locale ale Sectoarelor 2, 4 și 6, astfel că primăriile de sector au fost obligate și prin hotărâre judecătorească să organizeze licitație, în cazul în care nu optează pentru gestiunea directă.

Până în 14 octombrie 2018 Sectoarele 2 și 6 ar fi trebuit să demareze procedura de achiziție publică în vederea atribuirii contractului de salubrizare

Primăria Sectorului 2 a fost obligată, până în 14 septembrie 2018, să elaboreze și Consiliul Local al Sectorului 2 este obligat să aprobe caietul de sarcini în vederea atribuirii prin licitație a contractului de salubrizare. Caietul de sarcini a fost adoptat cu întârziere, în 29 martie 2019, însă licitația nu a fost demarată până astăzi.

În Sectorul 6 caietul de sarcini este pe ordinea de zi a ședinței din 27 august 2019, adică nu a fost încă adoptat la mai bine de un an de la decizia Înaltei Curți.

Încă 20 de ani pentru Supercom

Paradoxal, ultimele 12 luni au fost extrem de profitabile pentru relația Supercom cu Primăria Sectorului 2. S-a introdus taxa de habitat, crescându-se plata pe persoană de la 8,46 lei/lună la 13,25 lei/lună. Deși Primăria sectorului 2 încasează în medie circa 1,5 milioane de lei/lună din taxa de habitat pentru persoane fizice, către Supercom se plătesc 4,9 milioane de lei/lună doar pentru persoanele fizice – de peste trei ori mai mult decât încasările. Anul trecut a fost majorat tariful pentru salubrizare stradală în sectorul 2, un plus de 4,6 milioane lei/an pentru Supercom. Contribuția la economia circulară a fost un nou prilej de jecmăneală, primăria plătind către Supercom dublul sumelor pe care operatorul le plătește. În curând se va introduce taxa de habitat pentru persoane juridice, majorându-se de minim 2,5 ori plata pe care firmele, profesiile liberale și ONG-urile din Sectorul 2 o vor achita către Primărie și aceasta mai departe către Supercom.

Iar acum primarul PSD al sectorului 2 vrea să ofere Supercom monopol pentru sortarea deșeurilor pentru cel puțin 20 de ani. Argumentând mincinos cu lipsa capacităților de sortare, primarul PSD vrea să oblige Primăria Sectorului 2 ca timp de cel puțin 20 de ani să sorteze deșeurile într-o investiție făcută chipurile în perioada 2019-2021. Ceea ce uită primarul sau măcar încearcă să ne facă pe noi să uităm, este că în perioada 01.11.2010 – 31.12.2012, S.C. SUPERCOM S.A. a achiziționat și a pus în funcțiune uzina de sortare și pretratare deșeuri solide municipale cu o capacitate de procesare de 125.000 tone/an. Adică sub pretextul unei investiții noi, primarul vrea să acorde monopol unei capacități existente.

Ultimii 20 de ani au fost nefaști pentru curățenia în Sectorul 2. Următorii 20 de ani încep acum. Cum vom alege să facem curățenia pentru copiii nostri?

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro