​DOCUMENT Finanțele vor să se ocupe de firmele decapitalizate din economie. Ce măsuri și amenzi sunt prevăzute (proiect) - Hotnews Mobile
1 € 4,7274 1 USD 4,2601joi 22 aug 2019

​DOCUMENT Finanțele vor să se ocupe de firmele decapitalizate din economie. Ce măsuri și amenzi sunt prevăzute (proiect)

de F.B. Miercuri, 14 august 2019, 19:32
- a A+
Imagine
Firmele aflate în situație de subcapitalizare sau decapitalizare vor trebui să adopte măsuri care să conducă la respectarea pragului minim de capitalizare solicitat prin lege, reiese dintr-un nou proiect al Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Conform sursei citate, inițierea de măsuri pentru diminuarea numărului de companii subcapitalizate trebuie să țină cont de rolul acestor firme în economie.



"S-a constatat că, în unele cazuri, atunci când societatea a înregistrat profit curent, dar avea pierdere contabilă reportată, a procedat la repartizarea integrală a profitului curent. În aceste condiții, în lipsa unei prevederi legale exprese, rezervele legale sau statutare nu sunt constituite la nivelul cerut de lege, sau pierderea cumulată rămâne ca pierdere reportată", se arată în nota de fundamentare.

Având în vedere că la această dată nu există vreo prevedere legală explicită care să instituie obligativitatea acoperirii cu prioritate a pierderii contabile reportate, respectiv a constituirii rezervelor legale/statutare, MFP spune că în primul exercițiu financiar în care se înregistrează profit, cu ocazia propunerii de repartizare a acestuia, entitatea acordă prioritate dividendelor, în detrimentul acoperirii pierderii contabile reportate și/sau a constituirii rezervelor legale/statutare.

Vezi proiectul aici

Ce propun Finanțele:
  • Interzicerea acordării de avansuri sau împrumuturi acționarilor/asociaților – inclusiv în cazul în care aceștia reprezintă entități afiliate – la societățile care optează pentru distribuiri trimestriale de dividende, până nu se regularizează sumele astfel distribuite în cursul anului. Interdicția menționată nu vizează avansurile acordate în legătură cu desfășurarea activității economice;
  • Introducerea posibilității distribuirii sub formă de dividende din anumite rezerve existente la nivelul societății, precum și din rezultatul reportat înregistrat de aceasta. Menționarea explicită a elementelor de capitaluri proprii care pot fi distribuite ca dividende asigură o interpretare unitară a conceptului de "rezerve distribuibile/disponibile pentru distribuire";
  • Introducerea de prevederi referitoare la acoperirea cu prioritate din profitul curent, a pierderilor contabile reportate și constituirea rezervelor prevăzute de cerințele legale sau statutare, înainte de distribuirea de dividende;
  • Desemnarea autorităților cu competență în domeniul monitorizării entităților care se confruntă cu probleme financiare în raport cu nivelul legal de capital, respectiv Ministerul Finanțelor Publice – Agenţia Naţională de Administrare Fiscală și Oficiul Național al Registrului Comerțului;
  • Introducerea prevederii referitoare la conversia obligatorie în acțiuni/părți sociale a datoriilor societății față de acționari/asociați, rezultate din împrumuturi sau alte finanțări acordate de aceștia, la societățile la care activul net a scăzut sub jumătate din capitalul social. Conversia se efectuează în condițiile art. 216 din lege.
  • La societățile la care acționari/asociați sunt statul sau unitățile administrativ-teritoriale, datoriile respective nu includ datoriile față de bugetul general consolidat, respectiv împrumuturile pe care societățile le primesc potrivit legii, din veniturile rezultate din privatizare.

Dacă consiliul de administraţie/directoratul constată că activul net al societăţii s-a diminuat la mai puţin de jumătate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de îndată adunarea generală extraordinară pentru a decide dacă societatea trebuie să fie dizolvată.

Dacă adunarea generală extraordinară nu hotărăşte dizolvarea societăţii, atunci societatea este obligată ca, cel târziu până la încheierea exerciţiului financiar ulterior celui în care au fost constatate pierderile şi sub rezerva dispoziţiilor referitoare la cerințele privind nivelul minim de capital, să procedeze la reducerea capitalului social cu un cuantum cel puţin egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve, dacă în acest interval activul net al societăţii nu a fost reconstituit până la nivelul prevăzut de lege.

Conform sursei citate, societățile care înregistrează datorii față de acționari/asociați, rezultate din împrumuturi sau alte finanțări acordate de aceștia, procedează la conversia în acțiuni/părți sociale a acestor datorii, până la sfârșitul exercițiului financiar în care au fost constatate pierderile. Dacă societatea nu efectuează conversia până la această dată, ea urmează a fi dizolvată de catre instanță, la cererea MFP – ANAF.

Societățile sunt obligate să notifice ANAF, în termen de 30 de zile de la hotărârea AGA, asupra deciziei cu privire la reconstituirea activului net, respectiv la conversia datoriilor, după caz. Această notificare se efectuează în condițiile stabilite prin ordin al ministrului finanțelor publice.

Proiectul mai prevede:
  • transferul competenței de soluționare a acțiunilor de dizolvare judiciară de la instanțele judecătorești la Oficiul Național al Registrului Comerțului și simplificarea procedurilor de numire a lichidatorului și de efectuare a publicității legale a rezoluțiilor de dizolvare.
Actualele reguli de dizolvare urmează să opereze în continuare, cu mențiunea că dizolvarea nu va mai fi efectuată de tribunal, ci de persoana competentă cu soluționarea cererilor de înregistrare în registrul comerțului, aplicându-se regulile prevăzute de Codul de procedură civilă.

La cererea Ministerului Finanțelor Publice – Agenția Națională de Administrare Fiscală sau a oricărei persoane interesate, Oficiul Național al Registrului Comerțului va putea pronunța dizolvarea societății, în cazurile în care:
  • societatea nu şi-a depus situaţiile financiare anuale sau, după caz, raportările contabile la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în termenul prevăzut de lege, dacă perioada de întârziere depăşeşte 60 de zile lucrătoare;
  • societatea nu şi-a depus la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în termenul prevăzut de lege, declaraţia că nu a desfăşurat activitate de la constituire, dacă perioada de întârziere depăşeşte 60 de zile lucrătoare.

Amenzile prevăzute pentru nerespectarea anumitor prevederi sunt de 5%-20% din suma acordată sub formă de dividende, dar nu mai puțin de 5.000 de lei.

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se realizează de către organele abilitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și Agenției Naționale de Administrare Fiscală, conform competențelor acestora.


3391 de afisari


Niciun comentariu
comenteaza
Cookie Settings