Povestea locomotivei care acum 60 de ani a contribuit la aducerea căilor ferate române în epoca modernă - Hotnews Mobile
1 € 4,7777 1 USD 4,3149marţi 10 dec 2019

Povestea locomotivei care acum 60 de ani a contribuit la aducerea căilor ferate române în epoca modernă

de Vlad Barza Miercuri, 14 august 2019, 14:53
- a A+
Imagine
Acum 60 de ani, prima locomotivă diesel-electrică din ţara noastră a plecat în prima ei cursă din gara Brașov. Locomotiva 060-DA-001 are un motor de 2.100 CP, o greutate de 116 tone (cu rezervoarele pline) şi atingea o viteză maximă de 100 km/h. Aducerea acestei locomotive în România poate fi considerată începutul modernizării transportului feroviar din ţara noastră. Regretul "veteranilor" din CFR este că, în ultimii 30 de ani, transportul feroviar din ţara noastră a fost batjocorit, scrie publicația Bună Ziua Brașov .



Exact cu şase decenii în urmă, în vechea gară a Braşovului intra locomotiva 060-DA-001, prima locomotivă diesel-electrică din România, fabricată de un consorţiu elveţian (Sulzer).

Marţi, venerabila locomotivă a poposit din nou la peronul 1 al Gării Braşov, sărbătorind astfel împlinirea a 60 de ani de tracţiune diesel pe căile ferate române.

Acum 60 de ani, autorităţile române au luat în calcul ca această locomotivă să fie utilizată numai pentru trenurile de marfă, însă s-a dovedit extrem de versatilă, motiv pentru care a fost utilizată şi pentru tractarea trenurilor de călători. De altfel, ulterior, special pentru trenurile de călători, specialiştii de la Electroputere Craiova au dezvoltat modelul DA – 1, care atinge o viteză de 120 km/h.

Aducerea acestei locomotive în România este considerată de organizatorul evenimentului de la Braşov, Octavian Udrişte, începutul modernizării transportului feroviar din ţara noastră. "Modelul acesta a făcut trecerea de la locomotivele pe abur la cele diesel. Ulterior, modernizarea sistemului feroviar din România a continuat, în anii 1962 – 1965, cu electrificarea, prima rută feroviară electrificată fiind Predeal – Braşov", a declarat Udrişte.

"În ultimii 30 de ani calea ferată din România a fost batjocorită. Din păcate, vedem că în ultimii 30 de ani nu s-a electrificat un kilometru de cale ferată", a spus Udriște, dezamăgit de situația actuală.

Locomotiva 060-DA-001 a circulat pe căile ferate din România până acum 4 ani, când a fost scoasă din funcţiune. Aceasta a fost restaurată de Florin Nan, de la Depoul din Dej, în numai şase săptămâni, iar acum arată exact ca în anul 1959. "Locomotiva a fost revopsită în culorile originale cu care a venit din Elveţia. Locomotiva nu mai funcţiona de 4 ani şi a avut nevoie de o pregătire minuţioasă în vederea acestui eveniment. Toate instalaţiile au fost revizuite", a declarat Nan.

Acesta a mai spus că de-a lungul anilor, locomotiva adusă din Elveţia a circulat pe toate dealurile şi munţii din România. De acum, locomotiva, care este în patrimoniul CFR Marfă, va fi una de muzeu şi de protocol. "Această locomotivă va intra în conservare, până la următorul eveniment la care va fi solicitată, pentru tractarea unor trenuri speciale", a încheiat Nan.


4483 de afisari


Strategia de modernizare
UpNext [utilizator], Miercuri, 14 august 2019, 15:47
+7/7
sistemica a Romaniei a inceput efectiv in 1958, dupa plecarea trupelor sovietice (aprilie). Din acel moment, cu o rapiditate si eficienta uimitoare, conducerea politica a Republicii Populare Romine, respectiv PMR, a initiat si urmarit modernizarea intregului sistem economic al tarii, concretizata in investitii fara precedent in industrii inexistente anterior cu echipamente, utilaje si licente exclusiv din tarile capitaliste dezvoltate: IFFS Savinesti (cu Rhone Poulenc Franta), Progresul Braila (Liebherr RFG), Hunedoara (Siemens), Rulmenti Barlad si Brasov (Koyo Japonia), Tractorul Brasov (Fiat), Semanatoarea (Laverda Italia), Autocamioane Brasov (MAN) etc. Toata industria grea a fost dotata exclusiv cu utilaje si echipamente din vest. La fel si cea textila, alimentara, chimica etc. Aproape nimic de la ”fratii” din lagarul socialist, mai ales din la URSS...
A adus România în epoca modernă!
asavreau [utilizator], Vineri, 16 august 2019, 16:13
+5/5
Și a rămas pe loc.Din punct de vedere al transportului pe calea ferată România este la nivelul anilor 1970-1980.Chiar mai prost.Nu are nici infrastructură și mai ales nu are personal calificat.
inca 1 comentariu comenteaza
Cookie Settings