Valoarea totală a sumelor de recuperat de România din țări precum Coreea de Nord, Irak, Sudan, Somalia, Nigeria etc. a scăzut, anul trecut. Este vorba de creanțele provenite din activitatea de export, cooperare economică internaţională şi alte acţiuni externe, derulate înainte de 31 decembrie 1989. Dacă la finalul anului 2017 era vorba despre circa 775,8 milioane dolari, acum sunt 716,2 milioane dolari. Totuși, a crescut suma de recuperat din Cuba în ruble transferabile, de la 1,48 miliarde, la 1,52 miliarde.

Ministerul Finantelor PubliceFoto: Hotnews

Vezi aici raportul cu situația și demersurile inițiate pe fiecare țară în parte

De menționat că autorităţile cubaneze, ţară care deţine 100% din creanţele României în ruble transferabile, refuză să accepte începerea negocierilor pentru convenirea coeficientului de conversie rublă transferabilă/dolar SUA şi pentru stabilirea unor modalităţi de rambursare a obligaţiilor sale valutare.

  • -474,9 milioane dolari SUA (66,30%) reprezintă creanţe soluţionate şi reglementate prin semnarea unor acorduri la nivel guvernamental, aprobate prin Hotărâri ale Guvernului şi care se află în diferite stadii de încasare (Irak, R.D. Congo, R.P.D. Coreeană, Guineea, Mozambic)
  • 241,3 milioane USD (33,70%) reprezintă creanţe care nu au fost soluţionate până în prezent (Sudan, Libia, Nigeria, R. Centrafricană, Somalia şi Tanzania).

În perioada ianuarie –decembrie 2018 s-au încasat în contul creanţelor României 60 milioane dolari SUA.

Ce spune raportul atasat mai sus:

Irak

Statul român va încasa, în perioada 01.01.2009-31.03.2028, suma de 977,1 milioane dolari SUA, având în vedere că Republica Irak beneficiază de toate cele trei etape de reducere a datoriei externe, în cuantum total de 80%, conform Minutei de înţelegere semnată în noiembrie 2004 cu statele creditoare membre ale Clubului de la Paris.

Ultima etapă de reducere a datoriei de 20% a fost condiţionată de îndeplinirea de către statul irakian a prevederilor Aranjamentului Stand-By încheiat de Irak cu Fondul Monetar Internaţional, etapă realizată de autorităţile irakiene la data de 17 decembrie 2008. Până la această dată, în baza Acordului bilateral, a fost încasată suma de 515,5 milioane dolari SUA reprezentând primele douăzeci și unu de tranşe din dobânda datorată de partea irakiană şi cincisprezece rate de capital.

Libia

În perioada 12-14 noiembrie 2018, la Palermo, a fost organizată o nouă Conferință Internațională pentru Libia în cadrul căreia participanții au susținut recalibrarea Planului de Acțiune și s-a convenit organizarea, la începutul anului 2019, a unei Conferințe Naționale în vederea pregătirii alegerilor legislative și prezidențiale din primăvara anului 2019.

Recent, situația de securitate s-a agravat considerabil, în special în capitală și în împrejurimile acesteia, precum și în zona de sud a țării, cu implicații serioase și pe plan politic. Astfel, până în prezent nu au fost înregistrate progrese palpabile în discuțiile dintre RSSG ONU Ghassan Salamé și actorii principali libieni pentru organizarea Conferinței Naționale.

În ultimele declarații publice, reprezentantul ONU a evocat sfârșitul lunii martie 2019 ca dată probabilă pentru organizarea acestei Conferințe, deși nu există până în prezent informații cu privire la pregătirea acesteia. Și data organizării alegerilor a devenit incertă, autoritățile precizând că vor fi organizate ”până la sfârșitul anului 2019”.

Propunere: În funcție de propunerea de reglementare transmisă de partea libiană și de soluțiile găsite de alte țări, se va propune spre aprobare Guvernului României poziția părții române în cadrul consultărilor.

Coreea de Nord

Coreea de Nord se confruntă cu o profundă criză economică, în special în domeniul securității alimentare a populației, context în care beneficiază de asistență umanitară internațională. În ultima perioadă, din partea noului lider de la Pyongyang se constată o anumită preocupare pentru îmbunătățirea sistemului economic, sens în care acesta face vizite frecvente la unități de producție.

Sunt încurajate investițiile străine în diferite sectoare ale economiei nord-coreene, dar investitorii străini manifestă reținere din cauza stării de tensiune în relațiile inter-coreene, a sancțiunilor impuse de Consiliul de Securitate al ONU și a măsurilor restrictive aplicate de autoritățile de la Pyongyang în relațiile cu cetățenii străini.

Propunere: Partea română va continua demersurile oficiale prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe la nivelul autorităţilor nord-coreene în vederea organizării întâlnirii la nivel de experţi pentru reglementarea datoriei nord-coreene faţă de România.

Vezi aici situația detaliată și demersurile pe fiecare țară în parte