Marii producători de automobile fac față tot mai greu climatului economic tensionat și amenințării companiilor tech în cursa pentru mașini electrice / Companiile aeriene low-cot lovesc tot mai puternic în transportatorii tradiționali / Creșterea alarmantă a vapării în rândul tinerilor îngrijorează societatea americană.

HotNews.roFoto: Hotnews

Industria mondială auto se confruntă cu cele mai dificile probleme. Producătorii de mașini sunt zguduiți de probleme de cel mai rău fel: cele pe care nu le pot controla. Ei sunt de mai multe luni sub presiune, dar evenimentele din ultimele două săptămâni au scos în evidență urgența cu care executivii trebuie să găsescă răspunsuri la uriașele provocări care clatină industria. Vânzările sunt afectate de decelerarea economiei, de tensiunile comerciale în creștere și de schimbări dramatice în reglementări, parțial generate de problemele climei. Profiturile se evaporă, locurile de muncă sunt eliminate și CEO-ul de la unul din cele mai puternice branduri ale industriei a demisionat.

Producătorii capabili să navigheze pe valurile schimbării vor avea mai mulți bani de investit în tehnologiile necesare pentru a concura cu rivalii tradiționali și cu companiile tech în cursa pentru mașinile electrice. Leneșii nu vor supraviețui. „Acestea sunt momente de cotitură și de aceea este presiune pe producție și pe locurile de muncă, din cauză că tehnologia se schimbă”, a spus Jim Hackett, CEO la Ford, pentru CNN Business.

Necazuri în China

Mai mulți producători chinezi au avut scăderi mari de vânzări și profituri în prima jumătate a anului. Dar și mărcile globale au suferit pe piața care a fost multă vreme o sursă de creșteri uriașe.

Ford a vândut în China cu 22% mai puține vehicule decât în aceeași perioadă din 2018, iar General Motors cu 12%. Piața chineză a scăzut în 2018 pentru prima oară după mai bine de două decenii și tendința s-a accentuat în acest an, din cauza creșterii mai reduse a economiei, a războiului comercial cu SUA și a noilor standarde pentru emisii. Deși iunie a adus ceva ușurare – vânzările au crescut, dealerii reducând prețurile la modelele mai vechi înainte să intre în vigoare noile standarde - dar suferințele vor continua. Analiștii de la LMC Automotive prevăd că vânzările vor scădea cu 5% în acest an, după -3% anul trecut.

Războiul comercial cu SUA rămâne un risc major. Cele două părți au convenit să reia negocierile, dar tarifele rămân active și viitoare probleme pot aduce ani de necazuri pentru producătorii auto.

Fabricanții germani sunt într-o situație deosebit de dificilă

BMW, Volkswagen și Daimler au operațiuni mari în China. Ei se confruntă și cu creșterea economică modestă de acasă, cu sechele după scandalul diesel și cu noile standarde de emisii.

Daimler a avertizat vineri despre o cădere a profiturilor în acest an, din cauza rechemărilor, a problemelor juridice și a vânzărilor slabe; așteaptă o pierdere de 1,6 miliarde euro în trimestrul al doilea, iar divizia de vanuri este în derivă.

Și rivala BMW are probleme. Producătorul de mașini de lux a anunțat săptămâna trecută că CEO-ul Harald Krueger se retrage. Profitul companiei s-a redus în primul trimestru, iar divizia de automobile a afișat o pierdere. Consiliul de supraveghere se întâlnește în aceste zile pentru a încerca să găsească un succesor pentru Krueger.

La Volkswagen, cel mai mare producător din lume, livrările globale au scăzut cu 2,8% în primele șase luni.

Toți trei sunt expuși în cazul unei escaladări a războiului comercial al SUA cu China, dar vor fi greu loviți dacă președintele Trump va concretiza amenințările de a impune taxe pe mașinile fabricate în Europa.

„Tensiunile ne reduc potențialul de piață”, a spus vineri Herbert Diess, CEO la Volkswagen. „Încercăm să facem tot ce putem ... pentru ca acest comerț să nu devină local, deoarece este o industrie globală”.

Producătorii europeni sunt îngroziți și de eventualitatea unui Brexit haotic în octombrie, care ar perturba lanțul de aprovizionare just-in-time și ar putea impune taxe pe mașinile livrate între Europa și Regatul Unit.

Cursa pentru mașina electrică

Cu profituri tot mai greu de obținut, producătorii taie din costuri ca să elibereze bani pentru investiții în mașini electrice. Ford elimină 12.000 de locuri de muncă și închide șase uzine în Europa, inclusiv una în Regatul Unit. Jaguar Land Rover, deținută de indienii de la Tata Motors, elimină 4.500 de slujbe. Și Honda închide o uzină în Regatul Unit.

O realiniere radicală a industriei este în curs. Daimler și BMW au făcut echipă ca să dezvolte ride sharing și tehnologia fără șofer, în timp ce Honda a investit în unitatea de mașini autonome a lui General Motors. Presiunea în creștere, combinată cu amenințările din partea companiilor tech care-și arată mușchii în industria auto ar putea forța în cele din urmă fuziuni între producători.

Nissan și Renault sunt disperate să-și mențină alianța după decăderea lui Carlos Ghosn, în timp ce Fiat Chrysler își gândește următorii pași după ce o propunere de fuziune a fost respinsă în iunie de Renault. Vineri, Ford și Volkswagen au anunțat că-și vor extinde cooperarea dincolo de vehiculele comerciale. Ford, care în prezent nu vinde nicio mașină integral electrică, va utiliza o platformă Volkswagen pentru vânzări în Europa. Iar Volkswagen a aprobat să se alăture lui Ford în investiția în Argo AI, o companie de platforme pentru vehicule autonome, evaluată la 7 miliarde de dolari. (CNN Business)

Lufthansa acuză de „ireponsabilitate” zborurile care costă sub 10 euro. Carsten Spohr, CEO la Deutsche Lufthansa AG, a criticat concurența care oferă zboruri neprofitabile și ultraieftine, războiul prețurilor afectând veniturile industriei. Biletele care costă mai puțin de 10 euro sunt „iresponsabile economic, ecologic și politic”, a spus el duminică pentru ziarul elvețian NZZ. „Nu ar trebui să existe zboruri pentru mai puțin de 10 euro”.

Cei mai mari doi transportatori aerieni low-cost „pierd sume uriașe” încercând să-și mărească vânzările în Germania, piața de casă a lui Lufthansa, a spus Spohr. Lufthansa și-a redus luna trecută previziunile de profit pentru 2019, citând o scădere a tarifelor provocată de concurența rivalilor low-cost în Europa, în special în Germania și Austria. „Nimeni nu ne va împinge afară de pe piețele noastre de casă”, a spus Spohr. Totuși, „Războiul prețurilor ne rănește și pe noi”.

Ryanair Holdings Plc vinde bilete care costă sub 10 euro către orașe ca Budapesta, Roma și Barcelona, arată site-ul companiei. Biletele one-way exclud bagajul de cală și rezervarea locului. (Bloomberg)

Un judecător federal american le dă 10 luni fabricanților de țigări electronice pentru a cere autorizările legale.

Un judecător federal a hotărât vineri că producătorii de e-țigarete trebuie să depună aplicații la agențiile de reglementare din SUA pentru a-și putea menține produsele pe piață. Decizia vine ca rezultat al unui proces intentat de grupuri anti-tutun și pentru sănătate publică, după ce Food and Drug Administration (FDA) a amânat termenul unei aplicații anterioare. Grupurile au argumentat că agenția a abdicat de la rolul său de a reglementa produsele, care sunt acuzate de creșterea vapării în rândul tinerilor.

FDA a început să supravegheze e-țigaretele în 2016, sub administrația Obama. După ce Donald Trump a preluat conducerea în 2017, agenția a prelungit până în august 2022 termenul unei aplicații pentru controlul siguranței și sănătății publice.

„Având în vedere incertitudinea privind eficacitatea e-țigaretelor ca dispozitive anti-fumat, efectele suplimentare pe care un termen mai scurt le poate avea asupra fabricanților, recalcitranța industriei, disponibilitatea continuă a e-țigaretelor și recunoscuta atracție a lor pentru tineri, consider că un termen este necesar”, a scris în ordinul său judecătorul districtual Paul Grimm.

Juul Labs Inc, cel mai mare producător american, a declarat că susține decizia și că a pregătit cercetări asupra produselor și a modului de utilizare de către fumători. „Suntem încrezători în conținutul și calitatea materialelor pe care le vom înainta cu aplicația”, a spus purtătoarea de cuvânt Lindsay Andrews.

„Decizia este un important pas înainte pentru sănătatea publică”, a declarat într-un email Ned Sharpless, șeful FDA. „Suntem prgătiți să accelerăm controlul acestor produse și vom continua cu vigoare reglementarea și eforturile de educație publică pentru a-i proteja pe tineri de e-țigarete”.

E-țigaretele unei companii vor putea rămâne pe piață până la un an în timp ce FDA îi analizează aplicația, conform ordinului. Anticipând că trebuie să se miște mai repede, FDA a emis un ghid luna trecută pentru a-i îndruma pe producătorii de e-țigarete să-și elaboreze aplicațiile. (Bloomberg)