Actorul Marius Manole a declarat, vineri, la Interviurile HotNews LIVE, că asistăm la "o căsăpire, o situație disperată, fără precedent", bugetele teatrelor fiind tăiate, fie că aceste instituții aparțin de Ministerul Culturii, fie de primării. Actorii și colaboratorii teatrelor au anunțat că ies duminică în stradă pentru a protesta. „Dacă e așa o efervescență economică cum ne spun guvernanții, de ce facem aceste tăieri? Și dacă nu avem bani la buget să dăm la instituții, de ce nu tăiați de la pensii speciale? Explicați-mi creșterea asta economică”, a spus actorul Teatrului Național.

Actorii Marius Manole si Maria Obretin in studioul HotNewsFoto: Hotnews

Actorii Marius Manole și Maria Obretin au discutat la interviurile HotNews.ro LIVE despre situația fără precedent în care se află actorii, neplătiți de câteva luni din cauza tăierilor bugetare.

Interviul a fost transmis LIVE pe paginile de YouTube și Facebook ale HotNews.ro.

Cele mai importante declarații:

Marius Manole:

  • Cultura a fost tot timpul un copil mai mic, neiubit, mai obraznic, nedorit de cei care au fost în funcții de conducere. Nu s-a investit mult în cultură, același sistem cu finanțări care nu există, nu există nimic.
  • Este o situație disperată, fără precedent. E o căsăpire - s-au tăiat toate bugetele de la toate teatrele, fie că aparțin de Ministerul Culturii sau de primării, s-au anulat toate proiectele. Sunt artiști și colaboratori neplătiți din ianuarie-februarie.
  • Eu sunt convins că managerii de teatru vor să facă, dar nu au bani.
  • La Teatrul Național, situația a culminat cu faptul că 57 de oameni de scenă au fost eliberați din funcții, pentru că aveau contracte de colaboratori, printr-o firmă de recrutare. Teatrul Național are locurile de angajare blocate de Ministerul Culturii.
  • Comuniștii au făcut niște teatre până în 1989, altfel poate nu le-am fi avut nici pe astea. Din 1989 am închis toate cinematografele.

Maria Obretin:

  • Nu sunt angajată în niciun teatru cu contract nedeterminat. Am terminat facultatea când posturile erau blocate. Funcționez ca liber profesionist, ca actor independent.
  • Teatrul independent s-a dezvoltat foarte mult în România pentru că au fost foarte muți actori pe piață.
  • Ne afectează aceste tăieri de la buget și primim mesaje: nu se poate plăti pentru că nu au venit banii de la buget. Sigur că actorii sunt niște oameni răbdători, chestia asta se întâmplă de câteva luni.
  • Cum să renunți la colaboratorii actori?
  • Teatrul încasează bani. Dar banii care sunt obținuți la teatrul de stat nu se duc la teatru, ci se duc la stat. Teatrul primește alt buget
  • Oricâte săli ai umple, banii de bilete nu se duc în bugetul teatrului respectiv. Deci cu sălile pline, tu tot ești un actor neplătit

De ce ați rămas în România?

  • Marius Manole: Nu, eu nu m-am gândit să plec, la mine nu a existat o astfel de opțiune, mai ales că am o meserie care nu se poate face oriunde. Plus că avem o școală foarte bună de teatru aici
  • Maria Orbretin: Dar este totuși o țară foarte vie, în care se întâmplă lucruri
  • Marius Manole: Ni se trimit mesaje gen „La muncă nu la întins mâna!”. Voi știți cât muncește un actor tânăr? Cum să spui asta, știi tu cât muncesc eu? Știi tu cât efort este într-un spectacol de patru ore? E ca și cum aș spune că ce face un profesor, că doar stă la catedră, dar eu nu îmi permit asta

Credeți că va rezolva ceva acest protest?

  • Maria Obretin: Noi atragem atenția asupra acestei situații, că nu există buget, că din cauza lipsei banilor actorii sunt concediați, colaboratorii nu mai sunt plătiți de foarte mult timp, nu se mai fac spectacole noi...
  • Marius Manole: Dacă e așa o efervescență economică cum ne spun guvernanții, de ce facem aceste tăieri? Și dacă nu avem bani la buget să dăm la instituții, de ce nu tăiați de la pensii speciale? Explicați-mi creșterea asta economica
  • Ministrul Culturii ne-a transmis că așa cum ne-am descurcat până acum să ne descurcăm mai departe. A zis într-un interviu la ProTV
  • Maria Obretin: Noi cică suntem independenți, dar nu există un statul al independentului în România. Am colege care au născut și nu au niciun fel de acoperire, nicio asigurare. Plătești toate taxele, dar nu avem niciun drept
  • Marius Manole: E o meserie foarte grea, dar din păcate nimeni nu s-a luptat până acum, am avut tot timpul manageri care nu s-au gândit decât la ei
  • Nu e vorba că nu are nimeni curaj să zică aceste lucruri, ci că noi mult timp am zis: actorul trebuie să vorbească pe scenă
  • Când un actor iese în stradă înseamnă că este la limita răbdării. Abia acum în ultimii ani noi am ieșit în stradă, și niciodată n-am ieșit pentru noi; am ieșit pentru Roșia Montană, pentru Justiție...
  • Gândiți-vă că Moscova are 450 de teatre, Parisul vreo 400. Noi suntem o Capitală cu șase teatre. Opt-zece, poftim... Dar nu putem vorbi de Teatrul Act, pe care îl ține Marcel Iureș din banii lui, nu putem vorbi... Hai zece teatre în total, din care unul este la Ministerul Culturii și restul la Primărie. Câți bani putem să luăm? E chiar așa o sumă care...
  • Dar sălile sunt pline la teatru, oamenii ne iubesc, nu ar mai veni altfel (dacă n-ar vrea să vină la teatru)

-------

Citește aici pe larg: