Europarlamentarul ​Iuliu Winkler spune că de foarte multe ori Guvernul este contestat pe bună dreptate, el amintind de celebra Ordonanță 114, care "a bulversat câteva ramuri esențiale ale economiei României" și care "a fost dată prin încălcarea legii finanțelor publice". Winkler, care deschide lista UDMR la alegerile din 26 mai, a fost invitat, joi, la interviurile HotNews.ro LIVE. Temele de discuție au vizat subiecte de actualitate la nivelul Uniunii Europene și implicațiile lor pentru România.

Iuliu Winkler in studioul HotNews.roFoto: Hotnews

Cine este Iuliu Winkler

Cele mai importante declarații:

Despre scandalul "ordonanței anti-Uber"

  • Și eu personal, si UDMR, suntem în favoarea flexibilității în acest domeniu. Evident, este nevoie de reglemnatare, de reguli clare, dar regulile nu trebuie să fie opresive.

  • Poate nu trebuie să numim taximetrie, ci altfel. Flexibilitatea este importantă. Trebuie să dăm șansa consumatorului să aleagă dintre mai multe forme de serviciu. Competiția pe piață înseamnă îmbunătățirea calității serviciilor.
  • Vrem piață reglementată, dar cu șansă pentru toți

Despre campania electorală

  • Cu o săptămână înainte de alegerile europarlamentare, mai exact zece zile, ne simțim încrezători. Am început cu o mare încurajare această campanie - solectat 320.000 de semnături de sprijin înaintea depunerii candidaturilor. A fost un număr mai mare decât la ultimele alegeri, ceea ce înseamnă o revenire și o recâștigare a electoratului.

Despre semnalele negative, asocierea cu PSD și susținerea la guvernare?

  • Criticile pe care le primim sunt îndreptățite câtă vreme vin de la alegătorii noștri. Cât timp vin pe canale și prin campanii pe care nu știm cine le gestionează, trebuie să avem simțul măsurii. În ceea ce privește susținerea pentru PSD, ceea ce caracterizează politica UDMR a fost pragmatismul. Compoziția Parlamentului României nu e decisă de UDMR, ci de cei care voteză. Noi primim un mandat.

  • Foarte puțin am vorbit în această campanie electorală despre economie, despre ce înseamnă secolul XXI în economie în UE și ce înseamnă aică acasă

  • UDMR nu va putea decide niciodată singură în parlament, cu 6,5 procente, ci să-și găsească aliați,. Sprijinul nostru nu este un cec în alb, ci un sprijin punctual. Și asta este nimic altceva decât pragmatism politic

Despre șansele UDMR - ar putea fi afectate din cauza asocierii cu PSD, care este foarte contestat?

  • Guvernul este într-adevăr contestat de foarte multe ori pe bună dreptate și am făcut-o și noi și destul de vocal. Să ne amintim de celebra Ordonanță 114, care a bulversat câteva ramuri esențiale ale economiei României - ramura energetică, sectorul IT, sectorul bancar. Denotă ori lipsă de știință, ori dorință de a bulversa, și nu de a reglementa. Și noi am propus prorogarea aplicării până la 1 ianuarie 2020 și dialog cu aceste sectoare.

  • Această ordonanță a fost dată prin încălcarea legii finanțelor publice și foarte puțină lume a vorbit despre asta.

  • Suntem conștienți de critici, m-am întâlnit și eu cu criticile. Oamenii ne spun nemulțumirile lor că de ce trebuie să susținem noi Guvernul. Și fac o mică lecție de matematică cu ei și le spun că Guvernul nu depinde de voturile UDMR în Parlament. Și atunci când începem să discutăm, ei înțeleg.

Despre USR

  • Să vină cu un program pentru comunitatea maghiară

  • Unde este programul USR pentru comunitatea maghiară din România? Oare ce oferă USR, PNL pentru comunitatea maghiară este bine? Când vom vedea un astfel de program, vom discuta, vom începe un dialog

Despre condiționarea fondurilor europene de respectarea statului de drept

  • Parlamentul European, un organism politic, poate decide să discute despre orice, însă trebuie găsit un temei legal pentru orice faci. Despre această poveste a statului de drept venim și întrebăm același lucru - care este criteriul.
  • România da, are probleme cu corupția, fără doar și poate. Am votat împotrivă (la dezbaterea pe statul de drept privind România)

  • Parlamentul a întrebat în mod formal Serviciul juridic al Consiliului European, care a răspuns că nu găsește un temei juridic pentru legarea statului de drept de modul de distribuire a fondurilor europene. Nu cunosc o altă opinie legală care să contrazică acestă opinie a Consiliului European, care este una dubitativă - nu vedem temeiul legal a unei asemenea posibile condiționări

  • Uniunea Europeană se află la o răspântie de drumuri. Am citit scrisoarea domnului Macron, foarte seducătoare. Am citit-o în mai multe limbi și în toate versiunile am găsit ideea Europei cu două viteze. Nu cred că aceasta este calea de urmat

De ce nu face România parte din Schengen

  • Din cauza unei duble măsuri care i aplică României. Dintr-o dată ni se spune că suntem corupți. Păi ce legătură are asta cu acordul Schengen, care este unul tehnic?

  • Nu văd nicio utilitate a MCV, care este aplicat în mod rostogolit. Să luăm la rând statele membre să vedem cum stau ele cu acele crtiterii care nouă ni se aplică prin MCV.

  • Astăzi, colegii mei francezi fac campanie electorală pentru PE prezentând ca o victorie că au reusit să îi oprească pe șoferii polonezi și români care făceau concurență celor români. Vi se pare că este potrivit?

  • Bineînțeles că se dau motive și de la București.

A obținut ceva UDMR de la PSD?

  • A obținut ceva comunitatea maghiară, pentru că este vorba despre probleme legate de drepturi ale comunității maghiare. Vi se pare exagerat ca niște copii maghiari să frecventeze o școală catolică în limba maghiară?
  • Acțiunea administrativă împotriva unei școli nu mai este luptă politică, este luptă împotriva comunității. Sunte niște lucruri care ne duc cu gândul că ne-am întors în secolul XX. Dorim să beneficiem de ceea ce beneficiază orice cetățean al României, dar să o facem în limba noastră

Migrația și retorica lui Viktor Orban

  • Migrația legală nu cred că este acceptabilă. Ceea ce a făcut Merkel, care a deschis brațele și a spus "veniți cu toții" este incceptabil. Păi cum?

  • Problema Europei centrale și de est este una culturală. Ne dorim un mozaic european în care să ne păstrăm identitatea.

Planuri pentru autostrăzi?

  • Planul nostru legat de autostrăzi e legat de ineficiența folosirii fondurilor europene. Avem bani necheltuiți pe POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare). În decembrie gradul de contractare era de 53%, acum a ajuns la 118%, ne răspunde domnul ministru de Finanța. Am făcut o estimare că vom pierde 2 miliarde de euro din acest POIM atunci când acest ciclu se va închide.

  • Acești bani se pot muta de la un domeniu la altul și avem o propunere de redistribuire a fondurilor. Se vor pierde poate mai mult de 2 miliarde de euro. De la contractare și până la execuție și decont trec ani. Nu e o glumă. Este vorba despre o lipsă de capacitate administrativă înfiorătoare și o lipsă de expertiză.

  • În România ștampila este un mod de viață, este putere. Asta este birocrația și tendința de centralizare dâmbovițeană. Ne sufocăm în acestă birocrație și în acest hățiș al "nu se poate"
  • Avem alegeri în 26 mai. Dacă bugetul european va fi în decembrie adoptat, cine îl va adopta? Acest nou Parlament. Aceasta (bugetul) este o miză.
  • Am avut lupte grele în PPE, care nu trebuie văzut ca un bloc unitar pe chestiuni ce provoacă divergențe. Am avut io luptă fioroasă și nu am reușit noi, din estul Europei, să obținem un tratamen egal. Sunt ferm convins că rezultatul din 26 mai va influența foarte mult. dacă vom avea grupuri noi foarte puternice... Sondajele sunt relevante că PPE va cîștiga alegerile, dar nu va mai putea constitui o coaliție de 2 membri. Și atunci, într-o combinație de 3 actori se deschid niște perspective foarte interesante pentru noul PE.