​Fake-news în jurnalism, bazaconiile Olivia Steer, diploma falsă de doctor în mediul academic, minciunile Dăncilă și Dragnea - toate acestea au un leac: gândirea critică. Habarnuai ce este aia? Vezi VIDEO, citește cuvintele lui Sorin Costreie, profesor universitar la filosofie. Omul zice că dacă vrei să nu ajungi reptilian, gândești cu capul tău: 1. fii sceptic în ce ți se spune, 2. adu argumente pro și contra, 3. fii prost în cunoștință de cauză. La banii tăi, la confortul tău, hai că poți! Reptilianule!#cabinetuldeperspektive

Sorin CostreieFoto: Hotnews

Ia stai și VEZI tot interviul:

Uite și o parte din dialog aici:

Reporter: Impostura ca minciuna, dar a apărut și o nouă etică nouă morală. Dacă vorbim de impostură, există o nouă etică morală pe invers.

Sorin Costreie: Da, asta e pericolul. Cumva se schimbă percepția societății. Toleranța noastră față de furt este tot mai mare. Cangrenă. Densitatea de viruși e foarte mare și atunci organismul se îmbolnăvește. Dacă citesc acum Aristotel si Etica sa este cât se poate de actuală. Uite, acești băieți deștepți, șmecherii, care vânează titluri, ei schimbă percepția publică. Ei vor un titlu, nu vor o contribuție științifică, nu vor ca lucrarea lor să fie citită, ba din contră, o ascund. Când descoperi din 100 de teze că ai 70 de teze de doctorat plagiate, e o mare problemă cu școala doctorală de acolo și cu practicile academice. Ei nu sînt interesați de știință, de adevăr, de cunoaștere, ei au nevoie de titlu, din varii motive: să avanseze în grad, de exemplu, să obțină un salariu mai mare, să li se deschidă o poartă, să devină procurori. Dacă ai doctorat, poți ajunge procuror fără să dai examen de admitere în procuratură. Intri pe ușa din dos. Și cine spune că acești oameni au dat doctoratul de plăcere, fără niciun beneficiu, este fals. Beneficiul lor, pe care ei îl vizează, e clar material. Titlul acestor șmecheri se traduce în bani, în funcții. Ei, ajunși în poziții cheie prin minciună, pervertesc generațiile mai tinere. Gradul lor de toleranță față de impostură este minim, admit și perpetuează impostura. Cangrena devine un cancer. Impostorii se înconjoară de impostori. Acesta este mediul academic, mediul politic, dar nu e scutit nici mediul jurnalistic. Și toate acestea vin dintr-o societate mult prea politizată. Mediul academic este la cheremul deciziilor politice.

Reporter: Intelectualii, oamenii cu cap, nu sunt în spațiu public. Nu există un balans, un echilibru, cel puțin pe rețelele de socializare. Năvălesc analfabeții, proștii, influencerii.

Sorin Costreie: Stau deoparte, da, Un om onest care caută să judece lucrurile cu capul lui se ține un pic deoparte de toată lumea. Sunt oameni care vor o muzică liniștită. Ori aici e o zarvă. Fac un pas în spate pentru că nu mai au loc de scandalagii. Scandalul cere senzaționalul. Or, un om onest se mulțumește cu sine. Dar asta nu face obiectul vreunei știri, nu?

Reporter:E posibil să se trăiască într un viitor în care minciuna să fie regula? Să se creadă de exemplu că există șosele, autostrăzi suspendate în România, și de fapt ele să nu existe?

Sorin Costreie: Noi am prins ceva dintr-o epocă în care se trăia într-o mare minciună, nu? Trăiam într-o societate avansată, multilateral dezvoltată, S-a întâmplat cumva cam ce se întâmplă acum. Ai un premier care e criticat în afară și vine el și spune că de fapt a fost lăudat. Mulți înghit astfel de lucruri flagrante. Și nu vor să verifice care-i adevărul. Trăim ca-n ședințele Partidului Comunist de altădată, întreaga populație devine o mare ședință de partid în care tu poți să spui ce vrei și să raportezi toate marile succese pe care le ai avut. Cine te combate, este dușman.

Reporter: Gândirea critică?

Sorin Costreie: În definitiv este o gândire cât se poate de logică, pe care s-o aplici vieții de zi cu zi. A fi logic înseamnă să gestionezi în primul rând emoția, pentru că pericolul major de care îți spuneam este să gândești sub imperiul emoțiilor. De ce un chirurg nu trebuie să opereze rude sau prieteni? De ce un judecător nu trebuie să fie în cauze în care sunt prieteni? Și da, avem nevoie de inteligență emoțională, să-ți gestionezi reacțiile primare. Când iei, apoi, o decizie să vii cu argumente pro și cu argumente contra. De ce este nevoie de acest arsenal? Ca să iei o decizie în cunoștință de cauză. Mănânc sau nu o prăjitură? De ce? Nu, pentru că-mi face rău. De unde știu? Am mai avut probleme cu lucrurile dulci și cu glicemia. Jocul acesta al deliberării este fascinant, dacă-l exerciți. Asta nu-nseamnă că încetinești gândirea. Ci că dai gândului tău o amploare. Pentru că asta arată că avem grijă de noi ca oameni. Vrem să fim reptilieni? Reptilienii sunt conduși doar de emoții, de instinct. Merg la război în fiecare clipă a vieții lor emoționale.

reptilianule, VEZI întreaga conversație AICI

Cine este Sorin Costreie

Prorector al Universității din București din 2017 și prodecan al Facultăţii de Filosofie în perioada 2016-2017, Sorin Costreie este specializat în filosofia limbajului, filosofia matematicii şi logică filosofică, fiind conferenţiar la Facultatea de Filosofie a UB, Departamentul de Filosofie Teoreticӑ. Sorin Costreie este doctor în filosofie al Universităţii din Bucureşti din 2007.

Interesele sale de cercetare acoperă şi logica, filosofia ştiinţei, metafizica, epistemologia, gândirea critică şi istoria filosofiei (în special începuturile filosofiei moderne şi a celei analitice).

A desfăşurat activităţi de cercetare în Italia, Germania, Spania, SUA şi Canada. A publicat diverse studii şi lucrări în volume şi reviste internaţionale editate de către Springer, Kluwer, Taylor&Francis, Elsevier şi Oxford University Press. Sorin Costreie este membru în comitetul de coordonare al Romanian Society for Analytical Philosophy (S.R.F.A.), membru în comitetul de coordonare al European Society for Analytical Philosophy (E.S.A.P.), membru în Association for the Philosophy of Mathematical Practice (A.P.M.P.), membru în American Philosophical Association (A.P.A.), membru în Canadian Philosophical Association (C.P.A.), membru în Canadian Society for the History and Philosophy of Science (C.S.H.P.S.), membru în Canadian Society for History and Philosophy of Mathematics (C.S.H.P.M.)