Noi critici lansate de magistrați privind Ordonanța care modifică din nou legile justiției: Un pas enorm înapoi - Hotnews Mobile
1 € 4,7556 1 USD 4,2732sâmbătă 19 oct 2019

Noi critici lansate de magistrați privind Ordonanța care modifică din nou legile justiției: Un pas enorm înapoi

de A.Z. Joi, 21 februarie 2019, 8:11
- a A+
Imagine
Ordonanța de urgență care modifică din nou legile justiției conține o serie de prevederi care încalcă principiul separării carierei judecătorilor de cea a procurorilor și modifică condițiile de accedere la instanța supremă, reprezentând un pas enorm înapoi față de formă anterioară a statutului acestor două profesii, avertizează UNJR.

Uniunea Națională a Judecătorilor din România solicită, prin intermediul unui comunicat de presă remis Mediafax, Guvernului Dăncilă să revină de îndată asupra acestor prevederi, înainte că acestea să producă efecte negative iremediabile:


1. Încălcarea separării carierei judecătorilor de cea a procurorilor




UNJR arată că un principiu de baza introdus prin modificările aduse legilor justiției în 2017-2018 a fost “separarea carierelor" judecătorilor de a procurorilor, pentru a se elimina, odată pentru totdeauna, confuzia dintre cele două cariere din autoritatea judecătorească, independente una de cealaltă.

Textul actual din art. 1 al Legii 303/2004, introdus în urmă modificărilor la legile justiției, prevede:


“(2) Cariera judecătorului este separată de cariera procurorului, judecătorii neputând interfera în carieră procurorilor și nici procurorii în cea a judecătorilor.“

Această modificare a fost propusă de un judecător și a fostsusținută î n dezbaterile din Parlament de către Uniunea Națională a Judecătorilor din România, ca soluție pentru întărirea statutului ambelor profesii, atât a judecătorilor, cât și a procurorilor, iar pe baza acestui principiu fundamental, arată reprezentanții UNJR, s-au modificat toate cele trei legi ale justiției, competențele Plenului CSM în materie de carieră a judecătorilor și procurorilor fiind date Secțiilor CSM, în funcție de profesie.


Or, prezența ordonanță de urgență introduce două modificări în art. 54 alin. (1) din Legea 303/2004 care încalcă fundamental acest principiu al “separării carierelor", astfel:

Versiunea anterioară:


“(1) Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prim-adjunctul și adjunctul acestuia, procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție, adjuncții acestuia, procurorul șef al Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, adjuncții acestuia, precum și procurorii șefi de secții ai acestor parchete, sunt numiți de Președintele României, la propunerea ministrului justiției, cu avizul Secției pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minimă de 15 ani în funcția de judecător sau procuror, pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată."

Modificările aduse prin OUG 7/2019:


“Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, primadjunctul şi adjunctul acestuia, procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, adjuncţii acestuia, procurorul şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, adjuncţii acestuia, precum şi procurorii şefi de secţii ai acestor parchete, sunt numiţi de Preşedintele României, la propunerea ministrului justiţiei, cu avizul Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii în funcţie sau dintre judecătorii care au îndeplinit funcţia de procuror, pentru un mandat de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată."

Ca atare, avertizează Uniunea Națională a Judecătorilor din România, se modifică competența de avizare a propunerilor pentru ocuparea funcțiilor de cel mai înalt grad în parchete, aceasta trecând de la Secția pentru procurori la Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.


"În al doilea rând, se conferă posibilitatea unui judecător, care a fost procuror în trecut, să devină șef într-un parchet, fapt ce reprezintă o încălcare gravă a separării carierelor", potrivit UNJR.

2. Modificarea condiției vechimii pentru a accede la Înalta Curte de Casație și Justiție


O altă modificare care încalcă principiul separării carierelor este, potrivit Uniunii, cea făcută la art. 52 alin. (3) din Legea 303/2004, prin care s-a modificat condiția vechimii pentru a accede la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Astfel, dacă în formă anterioară a legii se spunea că pot accede la ÎCCJ numai judecătorii care “au o vechime efectivă în funcția de judecător de cel puțin 18 ani", acum articolul s-a modificat astfel: “au o vechime de cel puţin 18 ani în funcţiile prevăzute la art. 44 alin. (1)".


"Cu alte cuvinte, vechimea efectivă de 18 ani ca judecător, pentru a accede la ÎCCJ, a devenit vechime de 18 ani ca procuror sau că judecător. După ce, în urma unui proces legislativ dificil și de durată, au fost modificate legile justiției și au fost corectate textele ce permiteau confuzia între cariera judecătorilor și cea a procurorilor, printr-o simplă ordonanță, emisă fără nici o consultare publică, Guvernul Dancilă a șters modificări fundamentale pentru statutul judecătorilor și procurorilor. Profesia judecătorilor este diferită de cea a procurorilor, deoarece în timp ce judecătorii înfăptuiesc justiția, procurorii sunt participanți în proces, contribuind la înfăptuirea ei. Este imperativ, de aceea, ca accederea la cea mai înalta instanță din România să se facă de judecători ce au dobândit experiență cerută de lege strict în această profesie", arată Uniunea Națională a Judecătorilor din România, în comunicatul de presă remis Mediafax.

Chiar dacă ordonanța adoptată conține și prevederi necesare, arată Uniunea, modificările criticate anterior însă, alături de altele ce privesc cariera și activitatea parchetelor, "au efecte negative profunde, astfel încât se impune de urgență abrogarea acestor modificări".


"Dacă Guvernul Dăncilă ar fi pus această ordonanță în dezbatere publică și ar fi dat timp pentru a primi aviz de la Consiliul Superior al Magistraturii și observații de la asociațiile profesionale, actul normativ putea fi adoptat într-o formă care să nu aducă o atingere gravă și imprevizibilă statutului judecătorilor și procurorilor", mai transmite UNJR.

Astfel, Uniunea cere Guvernului Dăncilă să revină de îndată asupra acestor modificări și să le abroge înainte de a produce efecte negative iremediabile.

Ordonanța de Urgență pentru modificarea legilor justiției a fost publicată, miercuri seară, în Monitorul Oficial, ea fiind adoptată marți, în ședința de Guvern.



1817 afisari


il doare pe slugarel la basc!
liviu_ [utilizator], Joi, 21 februarie 2019, 9:40
+1/1
el are delegare chiar de la putin!
Sfatul unui moș USR-ist
Bota [utilizator], Joi, 21 februarie 2019, 9:41
0/0
Hai să vă învăț o procedură prin care poate fi desființată rapid Secția de Investigare a Infracțiunilor în Justiție.
În timpul scurs de la înființarea secției am constatat că o reclamație împotriva unor judecători sau procurori cu deschiderea unui dosar penal se poate face foarte ușor, vezi reclamațiile făcute împotriva LCK sau Frans Timmermans
În consecință hai să bombardăm secția cu mii de reclamații. Dacă ni se pare că procurorii sau judecătorii nu au rezolvat corect o cauză pac o reclamație. Dacă o parte a pierdut un proces civil, pac altă reclamație.
Dacă se va proceda în acest mod în scurt timp se vor strânge zeci de mii de reclamații și secția se va bloca.
Vedeți reclamația făcută de Răzvan Ovidiu Savaliuc.
inca 2 comentarii comenteaza
Cookie Settings