Sahul devine materie optionala pentru elevii din clasele primare incepand din septembrie - Hotnews Mobile
1 € 4,7556 1 USD 4,2732duminică 20 oct 2019

Sahul devine materie optionala pentru elevii din clasele primare incepand din septembrie

de Raluca Pantazi Luni, 31 martie 2014, 16:29
- a A+
Imagine
Sahul va fi materie optionala in scoli in invatamantul primar, incepand din anul scolar 2014-2015, a anuntat Ministerul Educatiei Nationale. Disciplina se numeste "Educatie prin sah" si cei care vor alege acest optional vor invata regulile sahului si strategii de joc fie pe durata unui an scolar, fie pe durata a doi ani scolari. Ministrul Remus Pricopie a aprobat programele scolare pentru materia "Educatie prin sah", anul I si anul al II-lea de studiu.

Disciplina va face parte din curriculum la decizia scolii pentru invatamantul primar incepand cu anul scolar 2014-2015. "Elevii vor avea ocazia sa se familiarizeze cu tabla de sah, cu regulile de joc si sa decodifice semnificatia semnelor conventionale utilizate in partida de sah. Exercitiile de interpretare, observatia, simularea unor situatii de joc, calculul unor variante de joc sunt etape pe care elevii le vor parcurge in cei doi ani de studiu", informeaza Ministerul Educatiei.

Programele au fost realizate in urma consultarilor cu specialistii din cadrul Federatiei Romane de Sah. Elevii care aleg acest optional vor studia Educatie prin sah timp de 1 ora pe saptamana .

Ordin privind aprobarea Programelor scolare pentru disciplina optionala Educatie prin sah, anul I si anul I...





Desi Ministerul Educatiei a anuntat printr-un comunicat de presa ca disciplina optionala Educatie prin sah va face parte din curriculum la decizia scolii pentru invatamantul primar, in ordinul de ministru care aproba programele scolare se arata ca disciplina poate fi studiata atat in invatamantul primar, cat si in primii ani din invatamantul gimnazial .

Competente generale:
  • Descrierea tablei de sah si a pieselor de sah
  • Utilizarea regulilor de mutare si capturare a pieselor de sah
  • Aplicarea de procedee tactice pentru castigarea de material sau pentru castigarea unei partide prin mat
  • Rezolvarea de probleme prin propunerea de solutii adecvate unor pozitii date
Competente specifice si exemple de activitati de invatare:

1. Descrierea tablei de sah si a pieselor de sah

Anul I de studiu
1.1. Recunoasterea tablei de sah si a elementelor asociate acestora
  • recunoasterea unei linii, coloane, diagonale
  • colorarea de linii, coloane, diagonale pe o tabla de sah desenata pe liniatura caietului de matematica
  • asezarea corecta a tablei de sah cu campul h1 sau a8 in partea dreapta
  • joc de rol pe sotronul tablei de sah
  • desenarea tablei de sah pe caiet de matematica
  • recunoasterea figurilor dupa simboluri specifice internationale
  • confectionarea de simboluri din hartie
1.2. Recunoasterea figurilor si a valorii individuale
  • recunoasterea figurilor dupa forma
  • asezarea corecta a figurilor in pozitia initiala pe tabla de sah
  • discutii privind intelegerea jocului de sah
  • exersarea unor reguli de baza pentru partida de sah: albul muta primul; o data muta albul, o data negrul
  • recunoasterea valorii fiecarei figuri in parte
  • exersarea unor scheme de capturare a pieselor in timpul partidei
  • exersarea regulii prin care regele nu se poate captura
  • joc de rol pe sotronul tablei de sah
  • identificarea pieselor dupa descrierea formei si/sau a tipului de mutare pe tabla de sah
1.3. Efectuarea de aplicatii simple
  • localizarea unui camp intr-o anumita coloana, diagonala sau linie
  • compararea valorilor figurilor si stabilirea importantei fiecareia
  • vizionarea unor secvente de partide de sah
Anul II de studiu
1.1. Recunoasterea tablei de sah, a elementelor asociate acesteia si a notatiei
  • recunoasterea liniilor, coloanelor si diagonalelor si notatia lor
  • identificarea campurilor pe tabla de sah
  • utilizarea corecta a tablei: pentru notatia partidei e nevoie ca albul sa fie asezat pe liniile 1 si 2, iar negrul pe liniile 7 si 8
  • utilizarea semnelor conventionale pentru completarea fisei unei partide de sah
1.2. Recunoasterea figurilor si a valorii individuale
  • recunoasterea avantajului material
  • compararea diferitelor combinatii de piese insumate
  • notarea mutarilor cu simboluri speciale
1.3. Efectuarea de aplicatii
  • recunoasterea liniilor, coloanelor sau diagonalelor, fara notatie
  • recunoasterea campurilor fara notatia de pe marginea tablei de sah
  • exercitii de combinare a valorilor figurilor in vederea compararii acestora
  • exercitii de stabilire a avantajului material si a valorii acestuia
  • adaugarea/extragerea de figuri dintr-o pozitie data, pentru a obtine pozitii cu material egal
2. Utilizarea regulilor de mutare si capturare a pieselor de sah

Anul I de studiu
2.1. Orientarea si miscarea in spatiu in raport cu repere/directii precizate, folosind sintagme de tipul: in, pe, langa, in fata, in spatele, sus, jos, stanga, dreapta, pe linie, pe coloana, pe diagonala
  • jocuri de pozitionare a obiectelor in spatiu, in raport cu alte obiecte precizate
  • identificarea pozitiei pe care o ocupa diverse obiecte in spatiu in raport cu alte obiecte precizate
  • jocuri de identificare a obiectelor din realitatea imediata sau din imagini, in functie de pozitia pe care o au fata de un reper
  • prezentarea propriei persoane in functie de pozitia din clasa si prin raportarea la ceilalti colegi
  • utilizarea unui program simplu de calculator pentru vizualizarea unor deplasari in plan
  • reprezentarea prin desene a unor modele decorative simple, folosind linii, coloane, diagonale
2.2. Mutarea figurilor pe tabla de sah conform regulilor specifice
  • aplicarea regulilor de mutare a figurilor
  • aplicarea regulilor de capturare a figurilor
  • diferentierea regulilor de mutare si capturare de la piesa la piesa
  • exercitii de identificare, in functie de valoare, a piesei care este mai avantajos de capturat
  • jocuri pe echipe de capturare a figurilor la tabla demonstrativa
  • identificarea etapelor unei partide de sah
Anul II de studiu
2.1. Orientarea si miscarea in spatiu in raport cu repere/directii date, folosind sintagme de tipul: in, pe, deasupra, dedesubt, langa, in fata, in spate, stanga, dreapta, orizontal, vertical, oblic, interior, exterior
  • identificarea pozitiei pe care o ocupa o piesa intr-o pozitie, in raport cu alte figuri precizate
  • jocuri de pozitionare a pieselor pe tabla, in raport cu alte piese fixate (ex.: aseaza pionul in spate, pe coloana fata de calul alb)
  • identificarea unor obiecte/persoane in functie de pozitia lor spatiala (Cine se afla in fata ta?)
  • identificarea pozitiei unor obiecte din realitatea imediata sau in cadrul unor desene - verticala, orizontala sau oblica (ex.: incercuieste obiectele desenate in pozitie orizontala; coloreaza obiectele desenate in pozitie oblica)
  • observarea simetriei in asezarea figurilor pe tabla
  • jocuri cu figuri care necesita orientarea si folosirea cuvintelor ‘linie’, ‘diagonala’ si ‘coloana’
2.2. Observarea oportunitatii capturarii figurilor in timpul partidei
  • discutii privind necesitatea capturarii figurilor adverse
  • exercitii de aplicare a regulilor capturarii figurilor in functie de valoarea lor
  • identificarea posibilitatii de a captura anumite piese, la un moment dat
  • utilizarea regelui in joc, in finalul partidei
  • propunerea unor variante posibile de capturi si selectarea celei mai avantajoase
  • identificarea unor ‘capcane’ in capturarea anumitor piese (ex. pion otravit)
  • identificarea mutarilor neregulamentare ale adversarului

3. Aplicarea de procedee tactice pentru castig de material sau a unei partide prin mat

Anul I de studiu
3.1. Identificarea matului ca modalitate de finalizare a unei partide de sah

  • recunoasterea matului ca modalitate de finalizare a unei partide de sah
  • exercitii de diferentiere intre sah, mat si pat
  • exercitii de identificare a avantajelor matului realizat cu figuri grele (cele care controleaza mai multe campuri si au valoare mai mare)
  • exersarea matului cu doua turnuri si a matului cu o dama si un turn
  • exersarea matului cu un singur turn
  • exercitii de recunoastere a schimbului si a sacrificiului
  • realizarea de combinatii simple de mat intr-o mutare
  • realizarea de combinatii simple prin care se obtine avantaj material
  • utilizarea unor softuri de sah adecvate varstei

3.2. Exersarea unor procedee tactice simple ce se regasesc in jocul de sah

  • exercitii de utilizare a procedeelor tactice ‘atac dublu’-‘furculita’, ‘atac prin descoperire’, ‘legarea’
  • exercitii de rezolvare a unor combinatii simple prin aplicarea procedeelor tactice ‘atac dublu’-‘furculita’, ‘atac prin descoperire’, ‘legarea’ prin care sa obtina avantaj material sau mat
  • realizarea unor aplicatii cu tema, folosind softul si videoproiectorul
  • rezolvarea unor teste cu tema in conditii de concurs cu timp limitat
  • identificarea efectelor pozitive si negative ale cunoasterii procedeelor tactice
  • folosirea softurilor speciale de sah pentru o intelegere mai buna a procedeelor tactice

Anul II de studiu
3.1. Aplicarea unor procedee tactice simple ce se regasesc in jocul de sah

  • exercitii de identificare a avantajelor si dezavantajelor schimburilor
  • exercitii de utilizare a sacrificiului de figuri in combinatii si a elementului surpriza
  • exercitii de aplicare a procedeelor tactice in jocul de sah: ‘indepartarea’, ‘atragerea’, ‘interferenta’, ‘interpunerea’, ‘supraincarcarea pieselor’, ‘blocarea’, ‘raze x’, ‘demolarea structurii de pioni’
  • exercitii de rezolvare de combinatii prin aplicarea de procedee tactice prin care se obtine un avantaj material sau mat
  • rezolvarea de combinatii cu tema data
  • utilizarea programelor (soft-urilor) de sah pentru rezolvarea de combinatii

3.2. Descrierea criteriilor strategice de evaluare a pozitiilor

  • audierea unei povesti despre ce este strategia, ce este planul de joc
  • conversatii euristice despre siguranta regilor
  • observarea avantajului material si a amenintarilor imediate
  • descrierea calitatii unor structuri de pioni
  • observarea ocuparii centrului si a celui care are mai mult spatiu pe tabla de joc
  • identificarea slabiciunilor adversarului
  • observarea magistralelor si ocuparea acestora
  • observarea mobilitatii figurilor si cooperarea cat mai armonioasa

4. Rezolvarea de probleme prin propunerea de solutii adecvate unor pozitii date

Anul I de studiu
4.1. Recunoasterea finalurilor si a principiilor asociate acestora

  • exercitii de recunoastere si definire a unui final
  • exercitii de recunoastere si definire a unui pion liber
  • exercitii de utilizare a mobilitatii regelui in cadrul etapei finale a jocului de sah
  • exercitii de centralizare a regelui pentru evitarea matului
  • exercitii de aplicare a principiilor generale in realizarea finalului unui joc de sah
  • jocuri aplicative intre copii, cu un numar redus de piese pe tabla
  • exercitii de utilizare a unor finaluri simple pe calculator

4.2. Determinarea solutiilor adecvate in pozitii date

  • identificarea tipului de pozitie de pe tabla - deschidere, joc de mijloc sau final
  • analiza sumara a pozitiei
  • aplicarea metodelor si principiilor conform pozitiei obtinute
  • identificarea mutarilor posibile - ‘mutari candidat’
  • calculul unor variante simple
  • analiza variantelor alese, corectarea anumitor probleme aparute

Anul II de studiu
4.1. Formularea rezultatelor unor observatii, folosind limbajul specific jocului de sah

  • exercitii de interpretare/judecare a unor situatii concrete de joc
  • simularea unor situatii de joc pentru identificarea unor finaluri posibile
  • exercitii de identificare si asociere a unor situatii de viata cu jocul de sah
  • jocuri de rol asociate jocului de sah

4.2. Identificarea consecintelor unor actiuni, fenomene, strategii de rezolvare a unor situatii problematice

  • exercitii de asociere intre fenomene si cauzele posibile, in jocul de sah
  • rezolvarea unor sarcini simple de lucru, aplicand principiile jocului de sah
  • organizarea si participarea la un concurs de sah, la nivelul clasei de elevi
  • jocuri de rol privind aplicarea regulilor de joc care tin de fairplay
  • organizarea unor jocuri de tip ‘ce s-ar intampla daca…?’


  • Incepand din Clasa Pregatitoare si pana in clasa a IV-a, elevii pot avea maximum o singura disciplina optionala pe an de studiu.
Citeste si:


10279 de afisari


Rusineee !
akanom [utilizator], Luni, 31 martie 2014, 16:44
+5/21
In loc sa mearga la Religie, elevii se duc la sah ?

Ce e in mintea ministrului, sa dezvoltam gandirea logica in loc sa botezam copii intru Domnul ? Maine-poimaine o sa scoatem niste tocilari atei din scoala, in loc sa scoatem credinciosi adevarati !
ce bine ar fi
Dedalus [utilizator], Luni, 31 martie 2014, 17:10
+5/7
Ce bine ar fi sa fie cat mai multe optionale....

Si ar fi bine ca inspectoratele sa verifice daca se fac optionale sau daca nu cumva sunt folosite pentru diverse "matematici intarite" sau romana sau mai stiu eu ce...
inca 11 comentarii comenteaza
Cookie Settings