Ministerul Transporturilor insista pentru deschiderea unui punct de trecere a frontierei de stat si a unui birou vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla, un aeroport privat, administrat de firma Regional Air Services, controlata de Dorin Ivascu. Potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern, Ministerul Afacerilor Interne si Ministerul Finantelor ar urma sa asigure personalul necesar pentru efectuarea controalelor necesare trecerii frontierei de stat si sa suporte si cheltuielile aferente. Acest proiect ridica anumite semne de intrebare in conditiile in care in imediata apropiere se afla Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa. Intrebati de HotNews in ce stadiu se afla proiectul, reprezentantii Ministerului Transporturilor au afirmat ca a fost trimis la avizare la Ministerul de Interne. In schimb, Ministerul de Interne sustine ca l-a retrimis nesemnat Ministerului Transporturilor. Vezi in text mai multe detalii despre aceasta initiatia a Ministerului Transporturilor.

Proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea punctului de trecere a frontierei a fost initiat in noiembrie 2012. Insa, abia in iunie 2013, Ministerul Transporturilor l-a supus dezbaterii publice. Si doar pentru 11 zile.

  • Vezi documentele atasate

"Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat şi a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla se află la avizare la Ministerul Afacerilor Interne", precizeaza Ministerul Transporturilor la solicitarea HotNews.ro.

Ministerul Afacerilor Interne spune altceva. "Referitor la stadiul proiectului Hotărârii Guvernului pentru aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat şi a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla, precizăm că propunerea de act normativ a fost restituită, nesemnată, iniţiatorului, respectiv Ministerului Transporturilor", sustine Ministerul Afacerilor Interne.

  • Aeroport privat, cheltuieli de stat

Intrebati de ce este nevoie de un nou aeroport international in judetul Constanta, reprezentantii Ministerului Transporturilor spun ca "reprezintă un câştig pentru acest judeţ, inclusiv prin crearea mediului concurenţial necesar unei dezvoltări economice durabile; din acest punct de vedere, iniţiativa este în deplină concordanţă cu legislaţia în domeniul concurenţei".

Ministerul Transporturilor mai arata ca nu exista nicio legatura intre natura actionariatului si decizia de deschidere a unui punct de frontiera. "Aeroportul Tuzla este un aeroport deschis utilizării publice, statut pe care îl va avea şi punctul de trecere a frontierei de stat; de altfel nu există nicio legătură între natura acţionariatului (de stat sau privat) administratorului aeroportului şi decizia de deschidere a unui punct de trecere a frontierei de stat; de exemplu, şi Aeroportul Internaţional Bacău are administrator privat". Acesta este raspunsul ministerului la doua intrebari ale HotNews.ro: Se poate considera ca va fi un punct privat de trecere a frontierei, in conditiile in care aeroportul este administrat de firma Regional Air Services?; Daca administrarea este privata, de ce vor fi asigurate cheltuielile privind personalul si asigurarea mijloacelor de transport necesare din bugetul statului?

In acest caz, este neclar ce ar avea de castigat statul roman.

Potrivit ministerului, pe aeroportul Tuzla se pot efectua toate tipurile de operaţiuni de aviaţie civilă prevăzute de Codul aerian civil: aviaţie generală, lucru aerian, transport aerian public.

Ministerul Transporturilor mai afirma ca notificarea Comisiei Europene cu privire la modificarea listei punctelor de trecere a frontierei de stat este de competenţa Ministerului Afacerilor Interne. In schimb, Ministerul Afacerilor Interne arata ca "în situaţia adoptării proiectului Hotărârii Guvernului pentru aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat şi a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla, Ministerul Afacerilor Interne va transmite informaţiile necesare Comisiei Europene, potrivit competenţelor". "Totodată, precizăm faptul că, în conformitate cu prevederile alin. 2 al art. 34 din Regulamentul nr. 562/2006, „Comisia pune la dispoziţia statelor membre şi a publicului, informaţiile comunicate în conformitate cu alineatul (1), prin publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Seria C, sau prin orice alt mijloc adecvat.” Astfel, nu există un mecanism de răspuns sau de avizare din partea Comisiei Europene în legătură cu notificările statelor membre, deoarece decizia de deschidere a unui punct de trecere a frontierei este un demers de competenţă strict naţională", a adaugat Ministerul de Interne.

Chiar daca este vorba de deschiderea unui nou punct de frontiera, Ministerul de Interne sustine ca aprobarea acestui proiect de act normativ nu tine de securitatea nationala, adica nu se incadreaza in domeniile care intra in atributiile CSAT. "Referitor la existenţa unei obligaţii de obţinere a avizului C.S.A.T. în vederea aprobării proiectului de act normativ sus-menţionat, precizăm că acesta nu se încadrează în domeniile enumerate la art. 4 lit. d) din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea CSAT, cu modificările ulterioare. În ceea ce priveşte însă oportunitatea solicitării unui astfel de aviz, asupra acestui aspect se poate pronunţa doar instituţia iniţiatoare a proiectului, respectiv Ministerul Transporturilor", a raspuns Ministerul de Interne la intrebarea daca este necesar un aviz al CSAT.

  • Cine este Dorin Ivascu

Dorin Ivașcu ar fi fost spion in cadrul fostei DIE, in perioada comunista, si ar fi fost acuzat, la un moment dat, în scandalul „Țigareta 2”, din 1997, de trafic de armament către țări africane, potrivit unei anchete din ZiuaNews. In acelasi articol se mai arata ca firma pe care o controleaza, Regional Air Services, este din Tanzania. Legat de acest lucru, Ministerul Transporturilor sustine ca este o firma inregistrata la Registrul Comertului. "In conformitate cu Certificatul de înregistrare Seria B Nr. 0659243 din 03.01.2005, depus la Ministerul Transporturilor, firma REGIONAL AIR SERVICES S.R.L. figurează înregistrată la OFICIUL REGISTRULUI COMERŢULUI DE PE LȂNGĂ TRIBUNALUL CONSTANŢA", se arata in raspuns. Insa, Regional Air Services a preluat baza de Aviaţie Utilitară din Tuzla in 1999, cu 6 ani inainte de a se inregistra la Oficiul Registrului Comertului.

  • UPDATE Contactat de HotNews.ro, Dorin Ivascu a afirmat ca nu a lucrat nici pentru DIE, nici pentru SIE. De asemenea, neaga faptul ca ar fi fost acuzat in scandalul "Tigareta 2". Dorin Ivascu a mai afirmat ca a inceput o campanie impotriva sa si impotriva acestui proiect care, in opinia sa, ar asigura locurile de munca pentru mai multi oameni, cei care lucreaza deja pe aeroport si vamesii care ar urma sa fie detasati din alte zone. "De doi ani ma chinui sa obtin acest proiect", a adaugat Dorin Ivascu. Acesta mai spune ca aeroportul intruneste toate conditiile cerute de Comisia Europeana pentru a putea fi transformat in punct de frontiera.

Potrivit CV-ului sau, Dorin Ivascu a fost director Tarom in perioada 1981-1988, ocupandu-se, pe rand, de liniile pentru Libia, Singapore, Anglia si America de Nord. In perioada 1990-1996 a fost director general al Romanian Air Lines, prima companie de aviatie independenta si apoi privata din Romania. In perioada 1993-1996 a fost director si la firma de turism Lartours. In 1995 a ajuns presedinte al Romanian Air Services. In 1998 a devenit actionar unic al Regional Air Suport, reprezentand in Romania pentru 9 companii aeriene. Pentru perioada 1999-2007 este trecut in CV ca presedinte si actionar principal al societatilor Lartours, Romanian Airport Tours si Regional Air Suport. Din 2006 apare ca actionar al Regional Air Services SRL-Aerodrom Tuzla.

  • Un ONG atrage atentia asupra unor posibile nereguli legate de deschiderea unui punct de frontiera pe aeroportul Tuzla: Aderarea Romaniei la spatiul Schengen poate fi pusa in pericol

Asociatia Ecowatch tine sa aduca la cunostiinta un caz deosebit de grav de incalcare a legislatiei europene in Romania, se arata intr-o scrisoare a organizatiei. "Suspiciunile noastre au fost trezite in primul rand de rapiditatea si lipsa totala de transparenta prin care s-a propus aceasta lege in toamna anului 2012. Nu a avut loc nicio dezbatere publica. Chiar mai grav ni se pare faptul ca initiatorii acestei legi doresc sa evite prenotificarea Comisiei Europene. In proiectul de Hotarare de Guvern nu se aminteste nimic de notificarea partenerilor europeni, ceea ce inseamna ca nici nu vor fi notificati, desi aceasta notificare este obligatorie conform prevederilor art.34 din Regulamentul EC nr 562/2006 al Parlamentului European", se arata in scrisoare.

Potrivit Ecowatch, aceasta decizie ar putea pune in pericol investitiile de sute de milioane de euro in sistemele de control al infractionalitatii pe toata lungimea granitei de est a Romaniei, investitii necesare pentru aderarea la spatiul Schengen. "O buna parte din banii alocati de Uniunea Europeana pentru securizarea frontierei au fost alocati zonei litoralului romanesc, acolo unde s-au instalat sisteme de supraveghere ultraperformante pentru tot ceea ce inseamna ape teritoriale in Marea Neagra. Un calcul simplu demonstreaza ca cel mai usor mod de a eluda aparatura inteligenta de control al frontierei este deschiderea unui alt punct de granita care nu s-ar mai afla la nivelul celorlalte. Daca avem un istoric bogat de trafic cu tigari sau cu armament pe aeroporturile mari de stat, trafic eradicat printr-o infrastructura de paza implementata in ultimii ani, ce se va intampla oare pe un aeroport privat, gestionat de o firma privata inregistrata in Tanzania, al carei patron este un personaj controversat?", se mai precizeaza in scrisoare.

Ecowatch mai arata ca initiativa de a crea o granita privata la Tuzla este fara precedent in Romania si poate crea probleme in aderarea Romaniei la spatiul Schengen.

  • Ce spune Regional Air Service

Reprezentantii Regional Air Service sustin ca absenţa unui punct de trecere a frontierei de stat şi a unui birou vamal pentru traficul internaţional de călători şi mărfuri pe aeroportul Tuzla scade interesul operatorilor aerieni din turism şi a proprietarilor de aeronave medii şi mici faţă de zona de sud a litoralului. "Pentru că deschiderea unui punct de vamă şi frontieră reprezintă o investiţie substanţială, care pune presiune asupra bugetului public, statul român şi Regional Air Services - aeroport Tuzla îşi propun un parteneriat pe termen lung, prin care să rezolve acest impediment şi să asigure totodată cele mai bune condiţii de acces şi trafic pe calea aerului", se arată într-un comunicat al Regional Air Services transmis in urma cu o saptamana, potrivit Mediafax. Insa, asa cum arata proiectul, parteneriatul inseamna ca statul sa suporte cheltuielile cu personalul si cu mijloacele de transport. Firma privata ar pune la dispozitie doar spatiile, dotarile si utilitatile necesare.

"O recomandare în plus în favoarea aeroportului Tuzla este faptul că în afara misiunilor de transport pasageri, în această locaţie se execută şi misiuni de evacuare medicală de urgenţă cu bareme de timpi de intervenţie extrem de stricte pentru companiile din largul Mării Negre, dar şi pentru entităţi de stat", se mai arată în comunicatul Regional Air Service.

Reprezentanţii Regional Air Services mai spun că proiectul a trecut de consultarea publică, iar în prezent se aşteaptă semnăturile pentru autorizare din partea ministerelor cu atribuţii în domeniu.

"În baza cererii foarte ridicate de servicii vamale pe care nu le-a putut onora până acum, Ministerul Transporturilor, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice susţin Regional Air Services - Aeroport Tuzla pentru găzduirea atât a necesarului punct de lucru, Ministerul Turismului fiind, la rândul său, unul dintre beneficiari", se precizează în comunicat.