Comisia Europeană a anunțat luni că a desemnat site-ul de rezervări hoteliere online Booking.com ca fiind un „controlor de acces” („gatekeeper”) în Uniunea Europeană, ceea ce va obliga compania din spatele său să respecte reguli mult mai stricte la nivelul blocului comunitar, explică Reuters.

Rezervare pe BookingFoto: Shutterstock

Comisia condusă de Ursula von der Leyen a precizat, de asemenea, că a concluzionat că serviciile de publicitate ale rețelelor de socializare „X”, deținută de Elon Musk, și ale platformei chineze de videosharing TikTok nu se califică drept „controlori de acces”, potrivit criteriilor prevăzute în Regulamentul UE privind piețele digitale (DMA).

Executivul blocului comunitar afirmase în luna martie că aceste două servicii, X Ads și TikTok Ads, precum și Booking.com ar putea întruni criteriile pentru a fi desemnate „controlori de acces”.

DMA este unul dintre cele mai stricte regulamente care vizează dominația pe piață a giganților tech, impunând obligații dure în ceea ce privește moderarea conținutului, respectarea unor condiții concurențiale corecte și condiții mai ușoare pentru clienții care vor să treacă la un alt serviciu.

DMA desemnează drept „controlori de acces” companiile cu peste 45 de milioane de utilizatori activi în fiecare lună și o capitalizare de piață de peste 75 de miliarde de euro.

Ce obligații are o platformă desemnată drept „controlor de acces” în UE

Ca urmare a desemnării sale drept „controlor de acces”, Booking.com va avea acum la dispoziție 6 luni pentru a prezenta un raport detaliat privind conformarea cu obligațiile care decurg din acest statut al său, a amintit Comisia Europeană.

Însă unele dintre regulile prevăzute de DMA pentru „controlorii de acces”, ca de exemplu obligativitatea de a informa Comisia de orice concentrare plănuită în sectorul digital, intră în vigoare imediat.

Comisia Europeană poate impune amenzi de până la 10% din cifra de afaceri mondială „controlorilor de acces” care încalcă reglementările, procent care poate crește până la 20% în cazul unor încălcări repetate ale regulamentelor.

Executivul comunitar poate interveni de asemenea pentru a bloca achiziții ale acestor companii care le-ar consolida și mai mult cota de piață.

În septembrie anul trecut Comisia Europeană a desemnat Alphabet, compania-mamă a Google, Amazon, Apple, ByteDance, Meta Platforms și Microsoft drept „controlori de acces”. Începând cu data de 7 martie aceste companii sunt obligate să asigure că aplicațiile lor de mesagerie sunt interoperabile cu cele ale rivalilor și să le permită utilizatorilor să aleagă ce aplicații doresc să fie preinstalate pe dispozitivele lor.

Companiilor în cauză nu li se permite de asemenea să își favorizeze propriile servicii față de cele ale rivalilor sau să împiedice utilizatorii să dezinstaleze aplicații sau programe preinstalate.

ByteDance a contestat la Tribunalul General al Uniunii Europene desemnarea sa drept „controlor de acces”, însă instanța a decis în favoarea Comisiei Europene într-o hotărâre pronunțată în februarie.

Te-ar putea interesa și: