Aproape jumătate din populaţia oraşelor locuieşte în imobile mai vechi de 34 de ani, iar procentul este mai mare în rândul persoanelor cu venituri mici, se arată într-un studiu realizat de IRSOP pentru Asociaţia Băncilor pentru Domeniul Locativ din România (ABDLR). Reamintim că, deși noa lege privind contractele de economisire-creditare a fost publicată în luna iulie, nici până acum nu s-au dat și normele care să o facă pe deplin operațională, cele două instituții care operează pe acest segment- BCR BpL și Raiffeisen BpL neputând încheia noi contracte.

HotNews.roFoto: Hotnews

În ceea ce privește incidența îmbunătăţirilor structurale necesare, în funcţie de zone şi vechimea locuinței, la nivelul întregii țări:

• În orașele mici se manifestă mai pregnant necesitatea de îmbunătățiri structurale legate de izolările termice și reparațiile de acoperiș/terasă

• Locuințele cu vechime de peste 34 de ani au probleme cronice la toate capitolele – izolare termică, reparații acoperiș/terasă, consolidare, izolare zgomot, spațiu insuficient

• Bucureștenii au cea mai mare nevoie de creștere a suprafeței locuibile

• Zona de Sud, inclusiv Bucureștiul, are cea mai mare nevoie de îmbunătățire a izolării termice

• Zona de Vest înregistrează o necesitate mare la capitolul reparații acoperișuri/terasă

• Zona de Est are cea mai mare nevoie de consolidarea locuințelor

Ca dotări necesare îmbunătățirii confortului locativ, în funcție de zone, avem la nivel național:

• Aerul condiționat este principala necesitate în zonele de Est, Sud și municipiul București

• Centrala termică în zonele de Est și Sud

• Hotă/aragaz în zonele de Est și Vest

• Mobilă de bucătărie în zonele de Sud, Est și municipiul București

• Aceste nevoi pentru îmbunătățirea confortului locativ se regăsesc cu preponderență în orașele medii

Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului a fost publicata pe 19 iulie 2018 în Monitorul Oficial. În termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, Ministerul Finanţelor Publice și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) ar trebui sa modifice în mod corespunzător normele metodologice de aplicare necesare punerii în practică a noii legi.

Noua lege vine în ajutorul persoanelor fizice care doresc să-și îmbunătățească standardul de viață în domeniul locativ:

  • Orice cetătean român, indiferent de vârstă, poate beneficia de prima de stat (inclusiv minorii și persoanele de peste 65 ani);
  • Prima de stat rămâne la același nivel: 25% din depunerile anuale, maxim 250 euro/an;
  • Justificarea doar a primei de stat și a dobânzii aferente va fi obligatorie

Prevederile noii legi nu se aplica retroactiv, ci doar noilor contracte de economisire-creditare, ce vor fi lansate în conformitate cu noua lege după finalizarea normelor metodologice de aplicare.

După doi ani în care sistemul a fost blocat ca urmare a unui control al Curții de Conturi, legea privind economisire-creditarea a fost în cele din urmă modificată și promulgată de președintele Iohannis, dar ea nu poate fi aplicată întrucât îi lipsesc normele de aplicare. De peste o jumătate de an reprezentanții Ministerului Finanțelor și cei ai Dezvoltării Regionale fac schimburi de mesaje despre cum ar trebui să arate normele, fără ca vreun oficial să avanseze un termen până la care acestea vor fi publicate. Asta deși legea îi obliga să publice normele în cel mult 3 luni de la publicarea legii. Din păcate lipsa de consistență și de profesionalism a birocraților din cele două ministere blochează un întreg sistem care ar putea finanța necesitățile locative ale românilor.

Sistemul Bauspar a avut un aport deosebit la reconstruirea Germaniei si a altor țări din Europa încă din anii 1950. Sistemul de economisire creditare a oferit „cadrul de lucru” instituţional pentru a ajuta într-o perioadă în care alte resurse financiare erau limitate sau foarte scumpe. Băncile de locuinţe oferă credite in domeniul locativ cu dobânzi fixe.

Principiile fundamentale ale sistemului de economisire creditare sunt simple. Întâi clientul economiseşte, statul susţinând prin intermediul unei prime de stat acest comportament, apoi banca acordă credite pentru domeniul locativ din fondul economisit de ceilalți participanți la sistem acelor clienți care îşi doresc acest lucru şi care sunt eligibili.

Sistemul Bauspar reprezintă un element important al sistemului financiar. Economiilor emergente le este recomandat să susţină dezvoltarea şi extinderea unui astfel de sistem. Elemente importante pentru susţinerea acestora sunt reprezentate de accesibilitatea sistemului Bauspar pentru toate segmentele de populaţie, inclusiv pentru cei cu venituri medii sau sub-medii, precum şi faptul că statul oferă o primă pentru depuneri, iar această primă este acordată cetăţenilor români, indiferent de vârstă, conform prevederilor legale.

  • În plus, România înregistra în 2017 cea mai mare pondere din UE a tinerilor care locuiau în locuințe supraaglomerate

România înregistra în 2017 cea mai mare pondere din UE a tinerilor care locuiau în locuințe supraaglomerate, de 65,1%, cu mult peste media europeană de 26,7% pentru categoria de vârstă 15-29 de ani, potrivit datelor publicate miercuri de biroul european de statistică, Eurostat, citate de News.ro. Cea mai scăzută pondere pentru această categorie de vârstă a fost consemnată în Malta, de numai 4%. Pe ansamblul Uniunii Europene, proporția de persoane care trăiesc în spații supraaglomerate este de 17,5%.

Un număr de 10 state membre aveau în 2017 o pondere a tinerilor care locuiau în locuințe supraaglomerate mai mare decât media europeană. Șapte dintre acestea, respectiv Slovenia, Letonia, Polonia, Croația, Ungaria, Bulgaria și România, au raportat că peste jumătate din populația tânără trăiește în astfel de condiții. Cea mai mare diferență între ponderea tinerilor de 15-29 de ani și ponderea la nivelul întregii populații a fost observată în Bulgaria (aproape 20% mai mare în cazul tinerilor).

În Danemarca, Olanda, Cipru, Suedia și Finlanda, rata de supraaglomerare pentru tineri era anul trecut de cel puțin două ori mai ridicată comparativ cu cea pentru întreaga populație. Populația de referință pentru aceste date include toate locuințele private și membrii actuali care locuiesc pe teritoriul unui stat membru la momentul colectării datelor. Persoanele care locuiesc în locuințe colective și în instituții sunt în general excluse din populația țintă.

Rata de supraaglomerare este proporția de populație care locuiește într-o locuință suprasglomerată. Se consideră că o persoană locuiește într-o astfel de locuință dacă locuința respectivă nu pune la dispoziție un număr de camere care însumează o cameră comună, o cameră pentru un cuplu din gospodărie, o cameră pentru o persoană singură cu vârsta de cel puțin 18 ani, o cameră pentru două persoane de același sex de 12-17 ani și o cameră pentru o persoană de 12-17 ani care nu face parte din categoria precedentă.

  • La noi, ca la nimenea...

Situația din sistemul Bauspar românesc a atras atenția și oficialilor europeni, peste 30 de bancheri din sistemul european al băncilor pentru locuințe reunindu-se la București, unde au participat la Adunarea anuală a Federației Europene a Băncilor pentru Locuințe . Bancherii au dat un puternic semnal în sprijinul celor două bănci locale din sistemul Bauspar- BCR BpL și Raiffeisen BpL. "Suntem alături de colegii din România și le punem la dispoziție expertiza noastră!", a spus într-o discuție cu HotNews.ro Andreas J. Zehnder-Directorul Federației Europene a Băncilor pentru Locuințe și al Internațional Union for Housing Finance.

Atât el cât și alți membri ai conducerii Federației au mărturisit că nu înțeleg de ce unele reguli europene nu se aplică în România, iar altele sunt schimbate din mers, dăunând afacerilor.

Oficialii Federației au mai spus că nu au întâlnit în nicio altă țara europeană situația prezentă în România, deși admit că discuții minore, legate de interpretarea vreunui articol din legea care guvernează sisteul Bauspar au existat în timp în unele țări.

  • "Regulile sunt reguli pentru a fi aplicate, iar in Romania acest lucru nu e intotdeauna valabil"

"Regulile sunt reguli pentru a fi aplicate, iar în România acest lucru nu e întotdeauna valabil. Prima de stat nu s-a plătit și nu știm de ce. E drept, nu e problema noastră ca cetățeni străini. Cunoaștem problema băncilor românești pentru locuințe și , într-un fel, de asta și suntem aici: că să dăm un semnal cu privire la sprijinul nostru față de colegii români", a mai spus șeful Federației Europene.

"În Cehia, sistemul depinde de stabilitate și de respectarea câtorva reguli. Când aceste reguli se schimbă brusc, atât pentru jucători cât și pentru clienți impactul negativ este puternic și de durată. Sistemul trebuie să fie transparect și predictibil", spune pentru HotNews și Jan Jeníček-președintele EFBS și șeful uneia din cele 5 bănci pentru locuințe de pe piață din Cehia.

Una din problemele imputată de reprezentanții Curții de Conturi la noi este faptul că în România s-au încheiat contracte pe numele unor copii sau pe numele unor pensionari. În Austria, Germania sau Cehia acest lucru e absolut normal. La noi, Curtea de Conturi a considerat că nu e normal.

"Această interpretare pe care a dat-o Curtea de Conturi- că aceea de exemplu că cei sub 18 ani să nu poată încheia un asemenea contract- noi nu reușim să o înțelegem. Nu există așa ceva în legea care permite sistemului Bauspar să funcționeze", a spus unul dintre participanții la lucrările anuale de joi din București.

Primii 4-6 ani sunt anii de construcție ai sistemului, în care clienții tatonează. Abia după 6-7 ani de funcționare, am putut spune că am pus bazele unei afaceri de succes. Totul e bazat pe încredere. Clientul trebuie să aibă încredere că bancă își va onora promisiunea, bancă trebuie să aibă încredere că Statul își va onora promisiunile iar Statul trebuie să aibă încredere că acei clienți își vor păstra banii în sistem, permițând băncilor să acorde credite. Dacă la un moment dat această încredere se rupe, sistemul colapseaza, mai spun oficialii europeni.

  • Pentru ca sistemul Bauspar să devină matur e nevoie de cel puțin 7 ani

"Putem consideră prin interpretarea pe care o da Curtea de Conturi- că românii sub 18 ani sau cei care au peste 65 de ani nu pot încheia asemenea contracte- că se încalcă principiul nediscriminării în raport cu vârstă, principiu statutat în tratatele europene. Dacă discriminezi pe cineva din cauza vârstei, trebuie să ai motive foarte serioasă să o faci și va trebui să explici acest lucru. Desigur, trebuie să ținem seamă că instituția Curții de Conturi nu este legiuitor, ci exprimă o opinie în bază unor legi deja existențe", a spus și Christian Konig- șeful departamentului juridic al Federației Băncilor pentru Locuințe.

Cetățenii germani pot fi clienți Bauspar din copilărie, mai spun oficialii europeni. "Nu există limite de vârstă, cum văd că se interpretează în România. Chiar recent am încheiat contracte de economisire creditare cu a treia generație a unei familii: bunicii semnaseră pentru copiii lor, iar acum acești copii deveniseră la rândul lor părinți și au încheiat contracte pentru proprii copii. Avem 2.1 milioane de clienți și 2.5 milioane de contracte. Adică avem clienți cu mai mult de un contract de economisire-creditare", a mai explicat unul din vicepreședinții Federației.

"Pentru ca sistemul Bauspar să devină matur e nevoie de cel puțin 7 ani, mai precizează Jenicek. În România, sistemul acum are 10 ani- este încă în fază de copilărie, nu se poate vorbi de o masă critică de clienți care să îi asigure stabilitatea.

În plus, situația stocului de locuințe din țara noastră este dramatică. Conform unui studiu IRSOP, 84% dintre proprietarii de locuinţe nu ar fi avut alte surse de finanţare pentru renovarea şi/sau reabilitarea locuinţelor, în afară de veniturile proprii din salarii sau pensii. Aceştia au nevoie să economisească pentru o perioadă de mai mulţi ani pentru a ajunge la o sumă suficientă pentru proiecte majore de reabilitare/renovare