PSD își blochează de mai bine de un an în Parlament propriul proiect de lege pentru reglementarea aplicațiilor Uber, Bolt și Clever, în timp ce vicepremierul Daniel Suciu – inițiator al proiectului pe vremea când era deputat, invocă acum complexitatea subiectului și amână din nou asumarea unei decizii de către Guvern pentru serviciile ridesharing.

DocumentFoto: Coalitia pentru Economie Digitala

”Este un act normativ extrem de complicat pentru că nu s-a reglementat până acum în România această activitate”, declara vicepremierul Daniel Suciu într-o conferință de presă pe 15 mai, cu o zi înainte ca ordonanța anti-aplicații promovată în martie de Guvern să înceapă să își facă efectele.

Domeniul ridesharing nu i se părea, însă, la fel de complicat vicepremierului Suciu și acum un an, când în calitate de deputat a semnat alături de alți 60 de colegi din PSD un proiect de lege pentru reglementarea serviciilor de transport alternativ.

Propunerea legislativă- Plx nr.658/2018 a fost înregistrată la Senat pe 25 aprilie 2018. Deși a primit avize favorabile de la Consiliul Economic și Social și Consiliul Legislativ, dar și de la Comisia pentru Buget, totuși senatorii PSD și-au respins propriul proiect de lege pe 29 octombrie 2018.

Ajunsă la Camera Deputaților inițiativa legislativă s-a blocat, deși Daniel Suciu era pe vremea aceea liderul grupului PSD, iar Răzvan Cuc era deputat.

Timpul a trecut, iar cei doi au fost promovați în Guvern, calitate în care au inițiat la sfârșitul lunii martie ordonanța de urgență pentru modificarea legii taximetriei care include și modificările controversate la adresa ridesharing.

Mai mult, tot în martie, Guvernul a trimis un punct de vedere negativ cu privire la proiectul de lege pentru reglementarea ride-sharing din Parlament. Printre motivele de respingere, guvernul a invocat și câteva argumente de ordin lingvistic. Astfel, guvernul are o problemă cu terminologia utilizată considerând că folosirea cuvântului ”șofer” în loc de ”conducător auto” sau ”carnet de conducere” în loc de ”permis de conducere” ar fi în gravă contradicție cu legislația rutieră și prin urmare nu poate susține inițiativa legislativă.

Cu toate acestea, atât vicepremierul Daniel Suciu, cât și ministrul Transporturilor Răzvan Cuc continuă să susțină că promovează reglementarea serviciilor de ridesharing și că PSD este singurul partid care a venit cu inițiativa.

Realitatea demonstrează însă că cei doi miniștri nu numai că nu au făcut nimic până în prezent pentru reglementarea aplicațiilor de ridesharing, dar când au fost în Parlament și-au trântit propriul proiect de lege, iar odată ajunși în Guvern au susținut emiterea unui punct de vedere negativ asupra inițiativei.

Singurul moment în care Răzvan Cuc și Daniel Suciu au dat dovadă de celeritate a fost când le-au dat satisfacție taximetriștilor și au modificat prin ordonanță legea în favoarea lor și în detrimentul milioanelor de români care folosesc aplicațiile ridesharing. Mai mult, de ieri, șoferii parteneri Uber, Bolt și Clever au început deja să fie amendați de Poliție și să le fie retrase plăcuțele de înmatriculare.