​Numărul românilor care au solicitat ștergerea datelor negative din Biroul de Credit în perioada 25 mai 2018-31 martie 2019 este de 4.900, a declarat pentru HotNews.ro Șerban Epure, directorul general al instituției. Aceștia au formulat 7.800 de solicitări de ștergere a datelor (unii dintre ei fiind raportați de mai multe instituții), existând cazuri în care solicitările au fost respinse din cauză că solicitarea lor nu a conținut vreun motiv de ștergere, ci numai cererea propriu-zisă, a mai spus Epure.

Raportare la Biroul de CreditFoto: Arhiva personala

”Unele persoane cred că simpla solicitare va duce imediat la ștergerea datelor, dar aceasta trebuie să aibă la bază un motiv care să ducă la radierea lui din Birou conform GDPR, motiv care va fi analizat de creditorul care l-a înscris în Birou”, mai arată Epure.

Din 25 mai 2018, românii au acest drept, de a solicita în baza unor motive întemeiate radierea înscrierii în Biroul de Credit, unde poți fi înscrie pentru datorii de peste 30 de zile și rămâi ”agățat” timp de 4 ani de la ultima notificare. Lucru foarte neplăcut pentru cineva care a fost înscris dintr-o greșeală și care dorește să ia credit, întrucât primul lucru e care îl face o bancă sau un IFN este să verifice situația solicitantului la Biroul de Credit, ca să vadă dacă e un bun platnic sau dacă nu e deja supra-îndatorat.

”Este dificil de spus în mod riguros câte cereri au fost aprobate, deoarece unele dintre ele pot fi adresate mai multor creditori și pentru mai multe conturi, decizia, pentru o cerere, putând fi diferită de la bancă la bană și de la cont la cont”, a mai spus Epure pentru HotNews.ro

Din păcate, posibilitatea radierii din Biroul de Credit a fost speculată de mulți afaceriști care promit ca, în baza unui avans nereturnabil de 300 de lei și a plății ulterioare a încă 2300 de lei (taxa de radiere), promit rezolvarea acestei probleme. Detalii.

Fără îndoială, pot exista situații în care înscrierea în evidențele Biroului de Credit se face fie printr-o eroare sau în urma unor neglijențe. ”O cunoștință de-a mea folosea un cont la o bancă doar petru plata ratelor pe care le avea acolo. Alimenta lunar contul cu necesarul pentru plata ratei pentru a nu fi datornic. Numai că într-o zi, ANAF i-a poprit acel cont pentru niște datorii la Stat, fără să-l anunțe. Banca nici ea nu l-a notificat că i se poprise contul iar după 30 de zile omul s-a trezit că figurează în Biroul de Credit”, mărturisea un important funcționar al Băncii Naționale la o audiere în Parlament.

De partea cealaltă, nu puține sunt băncile și IFN-urile care au fost amendate de Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, tocmai pentru înscrierea abuzivă în Biroul de Credit.

Dintre cazurile rămase definitive, amintim:

Verida Credit IFN SA: S-a constatat săvârşirea următoarelor fapte: - ”Prelucrarea nelegală a datelor cu caracter personal”, prevăzută de art. 32 din Legea nr. 677/2001, întrucât Verida Credit IFN SA a transmis date negative la Biroul de Credit, înainte de împlinirea termenului de 30 de zile de la data scadenței și fără să fi făcut dovada înştiinţării prealabile a persoanei vizate”- s-a aplicat amenzi contravenționale în cuantum total de 17.000 lei, menţinute prin hotărâre definitivă de instanţa de judecată.

SC Bancpost SA, pentru fapte similare- amendă contravențională în cuantum de 20.000 lei, menţinută prin hotărâre definitivă de instanţa de judecată.

SC Banca Românească SA- - ”Prelucrarea nelegală a datelor cu caracter personal”, în forma nesocotirii drepturilor de intervenție și informare, întrucât reclamanta - Banca Românească SA - Membră a Grupului Naţional Bank of Greece nu a dat curs cererilor unor persoane vizate, prin care acestea și-au exercitat dreptul de intervenție, în sensul de a fi adoptate măsuri de ștergere din evidenţa SC Biroului de Credit SA a datelor negative transmise la Biroul de Credit, fără realizarea informării prealabile a persoanei vizate- s-au aplicat amenzi contravenționale în cuantum total de 25.000 lei, menţinute prin hotărâre definitivă de instanţa de judecată.

Easy Asset Management SA - „Prelucrarea nelegală a datelor cu caracter personal”, întrucât a transmis date negative la Biroul de Credit, pentru 5 persoane vizate, fără să facă dovada informării prealabile a acestora, iar în cazul a 3 dintre petenţi au fost transmise datele înainte de împlinirea termenului de 30 de zile de la data scadenței. Pentru aceste fapte s-au aplicat amenzi contravenționale în cuantum total de 25.000 lei, menţinute prin hotărâre definitivă de instanţa de judecată.

SC ERB Retail Services IFN SA- - ”Prelucrarea nelegală a datelor cu caracter personal”, întrucât nu a dat curs cererii persoanelor vizate (4 petiţionari), prin care acestea și-au exercitat dreptul de intervenție, în sensul de a fi adoptate măsuri de ștergere a datelor negative transmise la Biroul de Credit fără informarea sa prealabilă. Pentru această faptă s-a aplicat amendă contravențională în cuantum de 10.000 lei, menţinută prin hotărâre definitivă de instanţa de judecată.

Simplu Credit IFN SA- a transmis date negative, aferente contractului de credit încheiat cu persoană vizată (client-petiţionar), fără să facă dovada informării prealabile a acesteia, cu 15 zile înainte de transmiterea datelor negative la Biroul de Credi. A transmis date inexacte şi incorecte şi înainte de 30 de zile de la data scadenţei. Pentru aceste fapte s-au aplicat amenzi contravenționale în cuantum total de 5.000 lei, menţinute prin hotărâre definitivă de instanţa de judecată.

  • Potrivit unor discuții avute cu băncile din piață, solicitările trimise de românii care nu mai vor să figureze în evidențele Biroului de Credit îmbracă toate formele- de la argumente temeinice și absolut rezonabile pentru ca radierea să poată avea loc până la cereri care denotă o lipsă de informare. ”Am avut un caz în care ni se solicita radierea, întrucât solicitantul figura cu restanțe de peste 90 de zile și mai dorea să ia un credit, iar evidența din Biroul de Credit îl încurca”, a spus pentru HotNews.ro reprezentantul unei bănci locale.