Contractul pentru livrarea și asamblarea la Uzina Mecanică București a primelor transportoare blindate 8X8 Piranha 5 este în întârziere, iar miniștrii Transporturilor și Economiei au vizitat hala unde constructorul elvețian Mowag, deținut de americanii de la General Dynamics, au adus deja în țară primele opt vehicule. „(...) se constată o întârziere și ne aflăm încă în termenul de 60 de zile în care compania ar putea să le livreze, la expirarea căruia vor fi calculate penalitățile prevăzute de contract”, susține ministrul Leș, care a precizat și că MApN a achitat un avans de 30 la sută din suma totală de 895 de milioane de euro.

Transportoare Piranha 5 la UMBFoto: Ministerul Economiei

Transportoarele Piranha V au fost contractate în ianuarie 2018 pentru circa 895 de milioane de euro cu Mowag (firmă elvețiană deținută de americanii de la General Dynamics). Contractul presupune achiziția a 227 de transportoare din care 197 ar trebui să fie asamblate în Romania la UMB.

„Am efectuat astăzi, împreună cu ministrul economiei, Niculae Bădălău, o vizită la această uzină, pentru a vedea la fața locului stadiul realizării lucrărilor la liniile de asamblare pentru transportoarele Armatei României. Am discutat, de asemenea, despre primele opt transportoare din contract, care au sosit deja în țară, după asamblarea în Elveția, și despre perspectivele finalizării activităţilor de testare şi evaluare și procedurilor de acceptanţă la fabrică a tuturor produselor care urmează a fi livrate anul acesta către #MApN. Sperăm ca producătorul să poată recupera curând termenele deja stabilite în calendarul de livrare”, scrie Leș pe Facebook.

„Conform prevederilor contractuale, primele 36 de produse ar fi trebuit să fie livrate în termen de maxim 12 luni de la semnarea contractului subsecvent. Însă se constată o întârziere și ne aflăm încă în termenul de 60 de zile în care compania ar putea să le livreze, la expirarea căruia vor fi calculate penalitățile prevăzute de contract. M.Ap.N. a achitat un avans de 30 la sută din suma prevăzută în contract, avans pentru care furnizorul a constituit garanţie bancară”, a mai menționat ministrul Apărării.

În februarie, ministrul Leș preciza că ar fi existat probleme la primele teste ale tunului de 30 de mm care ar urma să fie montat pe o parte din transportoare.

Transportoarele Piranha 5 care ar urma să îndeplinească rolul de vehicul de luptă ar urma să fie echipate cu turele UT-30 cu tun de 30 de mm produsă de israelienii de la Elbit chiar în România.

De altfel, primele transportoare Piranha 5 aduse în țară pentru parada de 1 Decembrie 2018 au avut montate turelele de la Elbit. Întrebat dacă există probleme cu această turelă, ministrul Leș a confirmat că turela nu a trecut primele teste în fața specialiștilor MApN.

„Turelele care se pun pe acest produs, conform HG-ului când această procedură a pornit, la fel ca și foarte multe subansamble ale acestui produs care este foarte complex, s-a cerut să fie produsă în România. Acele turele la primele teste care au fost făcute în prezența specialiștilor și tehnicienilor nu au trecut testările, urmează să se facă o altă testare”, a spus Leș.

„În HG [care stabilește achiziția transportoarelor] se prevede că sunt câteva componente și subansamble care trebuie făcute în România, inclusiv comunicațiile, comanda și control, turelele. La un produs atât de complex întotdeauna sunt discuții”, a mai spus Leș.