Dacă totul va merge bine, în România producția auto ar putea fi cu peste 170.000 de mașini mai mare peste doi ani față de cât este în prezent. Dacia extinde capacitatea de producție cu 50.000 de unități, iar la Ford intră în această toamnă și al doilea model, astfel că se va atinge un record și la uzina din Oltenia. De un deceniu tot sperăm să vină un al treilea constructor auto, însă pare că degeaba, fiindcă marile anunțuri de uzine noi par să ne ocolească și să vizeze Ungaria sau Slovacia.

Foto:

România a fost anul trecut pe locul opt la producția de mașini în UE, depășind Polonia și Ungaria, însă țara noastră este foarte departe de Slovacia și Cehia.

Germania este cel mai mare producător, cu 4,9 milioane mașini, iar Spania este pe locul doi, cu 2,1 milioane. Cehia este pe cinci, cu un record de peste 1,4 milioane mașini, iar Ungaria și Polonia au ”căzut” pe locurile nouă. respectiv zece.

Cu siguranță că în acest an se va depăși în premieră nivelul de 500.000 de mașini produse local, fiindcă estimăm că Dacia va trece de 330.000, iar Ford, de 170-200.000.

Citește și: Țările de unde vin rablele ar trebui să participe la înlăturarea efectelor impactului ecologic pe care acestea îl produc în țările de destinație, spune asociația constructorilor auto din România

Producția totală a fost anul trecut de 476.000 de unități, dintre care peste două treimi a fost contribuția Dacia și restul Ford (care a avut însă un an record). Practic, Dacia a produs 335.000 de mașini, iar Ford, 141.000 de mașini. Cele mai produse două modele au fost Dacia Duster (236.000) și Ford EcoSport (141.000).

De ce va crește producția la ambii producători? Automobile Dacia a demarat la Mioveni un amplu program de extindere ce va duce capacitatea la 406.000 de mașini/an și va necesita construcția de noi clădiri.

Dacia va investi 100 milioane euro în doi ani în acest program de extindere, începând deja cu investiții la Presaj și Vopsitorie, dar și la Montaj și Caroserii se vor face extinderi, pentru ca producția să crească în medie cu 15 mașini/oră. Acum, la Mioveni se produc 1.400 de mașini/zi, dintre care 1.100 sunt Duster, însă fără această extindere nu mai poate fi crescută producția Duster care este un model cerut pe piețele din UE.

Spre comparație, Uzina de la Pitești producea 680 de vehicule Logan pe zi la început de 2016 și cadența a fost majorată până la 800 spre finalul acelui an.

La Ford va începe în toamnă producția celui de-al doilea model, pe lângă EcoSport, iar oficiali ai companiei au declarat recent, citați de Ziarul Financiar, că Ford va atinge o producție de 250.000 de unități în 2020. Ford spune că a investit 1,3 miliarde euro în 11 ani de când a preluat uzina și promite că numărul de angajați va crește de la 4.600, la 6.200. Ford a produs și 300.000 de motoare anul trecut, la Craiova.

Dacă planurile ambelor companii se vor concretiza, producția auto națională ar ajunge în jurul a 650.000 de unități în 2021.

Cum a evoluat producția auto națională (unități)

De precizat că cifrele dintre 1999 și 2003 includ și Daewoo, pe lângă Dacia, iar din 2009 includ Dacia și Ford.

1999: 106.000

2001: 68.000

2003: 95.000

2006: 213.000

2009: 296.000

2012: 337.000

2014: 391.000

2016: 359.000