​​De-a lungul timpului, atunci când statul a dorit obținerea unor venituri suplimentare la bugetul public prin introducerea de noi taxe și impozite sau prin majorarea celor existente, autoritățile s-au orientat și către sectorul jocurilor de noroc, alături de alte industrii, precum cea energetică, cea a telecomunicațiilor ori cele ale alcoolului și țigărilor.

Cristian RaduFoto: Tuca Zbarcea & Asociatii

Lucrurile nu au stat altfel nici în cazul măsurilor fiscal-bugetare adoptate de către Guvernul României la finalul anului 2018, prin Ordonanța de urgență nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene ("OUG nr. 114/2018").

Astfel, OUG nr. 114/2018 conține prevederi care aduc o serie de noutăți în materie fiscală, unele dintre ele cu un impact semnificativ asupra industriei jocurilor de noroc.

Taxă lunară

Prima și cea mai importantă noutate este reprezentată de faptul că, începând cu 1 ianuarie 2019, operatorii de jocuri de noroc online au obligația de a plăti o taxă lunară reprezentând 2%, calculată la totalul taxelor de participare încasate lunar. Urmărind procesul legislativ aferent OUG nr. 114/2018 de la lansarea proiectului și până la adoptarea actului normativ, precum și printr-o interpretare riguroasă a termenilor relevanți definiți de OUG nr. 77/2009, se poate susține fără echivoc că această taxă se aplică asupra depozitelor efectuate lunar. Impactul efectiv al acestei noi taxe asupra celui mai comun indicator de performanță al industriei (GGR) se situează între 4%-6%.

În aceste condiții, ținând cont și de cele 3% suplimentare atrase de taxarea bonusurilor, nivelul real al taxei de autorizare în România este de aproximativ 25%, fiind unul dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeană.

Această taxă trebuie calculată, declarată și plătită la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-au încasat taxele de participare. Modalitatea de calcul al taxei va fi stabilită prin ordin al președintelui Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN), iar cea de declarare și plată a taxei prin ordin al președintelui ANAF.

Înființarea unei activități finanțate integral din veniturile ONJN

O altă noutate adusă de OUG nr. 114/2018 o reprezintă înființarea pe lângă ONJN a unei activități finanțate integral din venituri proprii, pentru promovarea respectării principiilor și măsurilor privind jocurile de noroc responsabile social.

Prin reglementarea acestei activități, au fost abrogate prevederile din OUG nr. 77/2009 referitoare la înființarea unei fundații de interes public, al cărei obiectiv principal ar fi trebuit să fie respectarea măsurilor privind jocurile de noroc responsabile social.

Având în vedere scopul înființării noii activități, similar cu cel al fundației de interes public reglementată anterior, precum și cuantumul contribuțiilor anuale datorate de către organizatorii de jocuri de noroc, care vor constitui veniturile proprii ale noii activități, practic în acest caz noutatea este dată în principal doar de natura juridică a acestui organism, obligațiile operatorilor în ceea ce privește nivelul contribuțiilor datorate rămânând aceleași.

Veniturile activității proprii vor fi utilizate pentru prevenirea dependenței de jocuri de noroc și vor fi alocate pentru activitățile și programele de protecție a tinerilor și a jucătorilor împotriva jocurilor de noroc, prevenirea și tratamentul dependenței de jocuri de noroc, realizarea promovării și publicității responsabile, soluționarea promptă și eficientă a litigiilor dintre un organizator de joc și un jucător, sub condițiile și în conformitate cu procedura stabilită prin ordin al președintelui ONJN.

Alte modificări

În fine, alte modificări aduse de OUG nr. 114/2018 în domeniul jocurilor de noroc vizează:

  • Eliminarea posibilității obținerii bonificației de 10% pentru plata în avans a taxei anuale aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc caracteristice cazinourilor datorată pentru fiecare mijloc de joc, a taxei anuale aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc caracteristice cluburilor de poker, datorată pentru fiecare locație, precum și a taxei anuale aferente autorizației de exploatare a jocurilor de noroc tip slot-machine, prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. e) pct. (i) din OUG nr. 77/2009, datorată pentru fiecare mijloc de joc;
  • Creșterea nivelului taxei anuale aferente autorizației de exploatare a jocurilor de noroc pentru fiecare mijloc de joc tip slot-machine clasa A, de la 2.600 euro la 3.600 euro.

Un articol semnat de Cristian RADU, Partener al Țuca Zbârcea & Asociațiiși Claudiu FILIPOIU, Avocat al Țuca Zbârcea & Asociații