Guvernul nu renunţă la ideea unui parteneriat public-privat pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş - Autostrada Unirii -, în pofida criticilor și a solicitărilor comisarului european Corina Crețu de finanțare prin fonduri europene. Anunţul a fost făcut de deputatul ALDE de Iași Varujan Vosganian, după o întâlnire cu premierul Viorica Dăncilă și cu consilierul acestuia Darius Vâlcov, de la care a lipsit ministrul demisionar Lucian Șova.

A8 Tg Mures - IasiFoto: Hotnews

Varujan Vosganian a anunțat că s-a întâlnit joi cu Viorica Dăncilă, cu Darius Vâlcov și cu directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) Narcis Neaga, discuțiile vizând investițiile pentru cele opt județe ale Moldovei în exercițiul bugetar 2019. Printre subiectele abordate s-a numărat și chestiunea autostrăzii Iași-Târgu Mureș.

"Potrivit informațiilor oferite de responsabilii guvernamentali, studiul de fezabilitate pentru tronsonul Iași - Pașcani este definitivat, urmând ca acesta să facă obiectul unui parteneriat public privat. Potrivit informațiilor primite, procedura de licitație pentru stabilirea investitorului ar trebui să se încheie până la data de 1 martie 2019", afirmă Varujan Vosganian într-un comunicat de presă.

El spune că, în aceste condiții, în 2019 ar putea începe efectiv lucrările pentru autostradă.

În ipoteza în care procedura privind parteneriatul public-privat nu se derulează potrivit programului, Ministerul Finanțelor Publice s-a angajat să aloce sumele necesare pentru susținerea, în continuare, a proiectului autostrăzii pe tronsonul respectiv, adaugă Vosganian, într-un comunicat de presă transmis presei locale.

Legea adoptată în 7 noiembrie de Parlament pentru Autostrada Unirii, așa cum a fost numită A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni, a fost promulgată săptămâna trecută de președintele Klaus Iohannis într-o ceremonie la Cotroceni. Iohannis a spus că, prin indolența unor politicieni, Autostrada Moldovei s-a transformat într-o chestiune de securitate națională și a avertizat Guvernul că din acest moment are responsabilitatea legală să acționeze și să înceapă demersurile pentru autostradă, pentru că altfel încalcă legea.

Legea, propusă inițial de PMP, a fost modificată în Parlament și a fost votată definitiv pe 7 noiembrie. Legea stabilește ca prioritate realizarea autostrăzii de la Ungheni (granița cu republica Moldova) - Iași - Tg. Neamț - Tg. Mureș.

Legea prevede ca autostrada de circa 320 de km să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni, să fie realizată din credite externe, pe fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat, iar procedurile să demareze în termen de 30 de zile de la promulgare.

Legea susține ca proiectul de autostradă să aibă o finanțare predictibilă, an de an, va avea punctul de plecare de la Prut și va asigura conexiunea cu Republica Moldova și că demararea procedurilor se va face în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii. Totodată, în forma adoptată de Parlament legea spune că autostrada va fi finanțată din credite externe, din fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat. Posibilitatea de a realiza autostrada „și/sau prin parteneriat public-privat” a fost introdusă de deputatul PSD Cătălin Rădulescu.

CITEȘTE:Legea pentru Autostrada Unirii, promulgată de Iohannis: Șoseaua de mare viteză de la Iași la Târgu Mureș va lega Moldova de Transilvania. Ce prevede proiectul

Comisarul european Corina Crețu și membri ai PSD au intrat în conflict, în ultimele luni, după ce Crețu a acuzat Guvernul că nu depune proiecte pentru finanțare și pierde bani europeni.