Drepturile elevilor sunt încălcate frecvent în România, arată ultimul Raport privind Implementarea Statutului Elevilor la Nivel Naţional, publicat de Consiliul Naţional al Elevilor. 63% dintre elevii chestionaţi de CNE spun că nu beneficiază de consiliere şcolară, profesională sau psihologică, aşa cum prevede Statul Elevilor. În plus, elevii susţin că, deşi îşi exprimă opţiunea pentru disciplinele opţionale, de cele mai multe ori ei nu fac aceste cursuri. Potrivit cercetării, 74% dintre elevii chestionaţi şi-au ales anumite discipline, însă numai 28% au putut beneficia de acest drept întotdeauna.

Foto:

Întrebaţi dacă se simt constrânși să aleagă anumite discipline alese de profesori, 79,54% dintre aceștia au simțit o constrângere la un anumit nivel în sensul exprimării opțiunii cu privire la disciplinele aparținând curricumului la dispoziţia şcolii.

În privinţa dreptului la o evaluare obiectivă şi corectă, 49% spun că au observat frecvent o evaluare subiectivă, iar dintre acestea 41% și-au exercitat cel puțin o dată dreptul de a contesta rezultatele evaluărilor scrise. Însă, cei mai mulţi dintre elevi (78%) spun că au observat ostilitate din partea profesorului atunci când au vrut să conteste rezultatele evaluărilor.

41% dintre respondenții chestionatului realizat de Consiliul Naţional al Elevilor și-au simțit pusă în pericol integritatea fizică și/sau morală în școli, iar mulţi dintre ei spun că au fost supuşi bullying-ul la tot pasul. Un procent de 26,3% consideră că școala lor nu este un mediu sigur pentru a-și exprima opiniile.

Potrivit rezultatelor raportului Consiliului Elevilor, numai 13% dintre elevii navetiști primesc decontul integral al navetei, în timp ce 41% dintre respondenţi primesc înapoi mai puțin de 30% din costul total al navetei.