Europarlamentarul PNL Siegfried Mureșan îi cere premierului Viorica Dăncilă să comunice „public” strategia Guvernului pe care îl conduce în ceea ce privește industria auto, după ce Grupul Volkswagen a anunțat că dorește să deschidă o nouă uzină în Europa de Est.

Siegfried MuresanFoto: Parlamentul European

Siegfried Mureșan explică, într-o scrisoare deschisă adresată premierului Dăncilă, că, vineri, Consiliul de supraveghere al Grupului Volkswagen a anunțat că este „în căutarea unei facilități de producție în Europa de Est, o decizie care face parte din noul plan de atribuire a uzinelor Volkswagen”.

„Astfel, fabricile din Emden și Hanovra (Germania) se vor axa pe producția de mașini electrice, iar producția Passat din Emden se va muta în uzina Kvasiny, Republica Cehă. Din acest motiv, producția modelelor Škoda Karoq și Seat Ateca, în prezent în Kvasiny, va trebui mutată, începând cu anul 2023, într-o altă uzină pe care grupul vrea să o deschidă în Europa de Est”, arată europarlamentarul PNL.

În acest context, Mureșan îi solicită Vioricăi Dăncilă să comunice „ce strategie are în prezent Guvernul României pentru consolidarea pieței auto autohtone”, dacă „există un plan pentru a fructifica noi oportunități de investiții, precum cea făcută publică de Grupul Volkswagen”, și „care sunt atuurile pe care Guvernul le va prezenta în eventualitatea în care Grupul Volkswagen va solicita informații privitoare la facilitățile” de care ar putea beneficia România”.

„Având în vedere iminența unei decizii cu privire la noua facilitate de producție pe care Grupul Volkswagen dorește să o deschidă în Europa de Est, ați avut sau planificați să aveți contacte directe la nivelul Guvernului cu principalii acționari ai Grupului Volkswagen?

Doamnă prim-ministru, în cazul în care nu există în prezent o strategie la nivelul Guvernului pentru atragerea de noi investitori în industria automobilelor, veți lua în considerare pregătirea unui astfel de plan strategic care să aibă drept obiectiv relocarea facilității de producție a Grupului Volkswagen din Cehia în România?”, se mai arată în această scrisoare.

Iată mai jos scrisoarea deputatului european Siegfried Mureșan către prim-ministrul Vasilica-Viorica Dăncilă

„Doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă, Prim-ministrul României,

În atenția Domnului Dănuț Andrușcă, Ministrul Economiei

Stimată doamnă prim-ministru,

Consiliul de supraveghere al Grupului Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din Europa și al doilea cel mai mare producător auto din lume, a anunțat vineri, 16 noiembrie, că este în căutarea unei facilități de producție în Europa de Est.

Decizia face parte din noul plan de atribuire a uzinelor Volkswagen. Astfel, fabricile din Emden și Hanovra (Germania) se vor axa pe producția de mașini electrice, iar producția Passat din Emden se va muta în uzina Kvasiny, Republica Cehă. Din acest motiv, producția modelelor Škoda Karoq și Seat Ateca, în prezent în Kvasiny, va trebui mutată, începând cu anul 2023, într-o altă uzină pe care grupul vrea să o deschidă în Europa de Est.

Decizia Volkswagen confirmă interesul în creștere al industriei auto pentru Europa de Est. În ultimii ani mai mulți importanți producători din industrie au ales să investească în regiune, printre aceștia numărându-se Jaguar Land Rover în Slovacia, Volkswagen în Polonia și, respectiv, Mercedes Benz și BMW în Ungaria.

Constatăm, însă, doamnă prim-ministru, că, de la investiția Grupului Ford în 2008, care a achiziționat vechea uzină Automobile Craiova, marii producători auto au ocolit România preferând țările vecine.

Prezența, pe teritoriul României, a două mari fabrici de automobile ar fi trebuit să fie un atu puternic pentru potențialii noi investitori în industrie. Cu toate acestea, dezvoltarea lentă a infrastructurii și interesul scăzut al autorităților au făcut ca România să fie ocolită de noile investiții auto din regiune. Nu trebuie să ratăm și această nouă oportunitate. Un al treilea producător de automobile în România ar consolida industria de profil din țara noastră lucru care ar reprezenta, totodată, o garanție că ceilalți doi producători auto vor rămâne pe piața autohtonă pe termen lung.

De asemenea, o nouă uzină auto ar genera direct câteva mii de locuri de muncă în economie și, indirect, alte câteva zeci de mii de locuri de muncă, în contextul în care studiile arată că un loc de muncă în industria auto generează alte 8 locuri de muncă mai departe în economie.

Nu trebuie să uităm că 13% din produsul intern brut al României este generat de industria auto, adică în mare parte din cei doi mari producători. Așadar, o a treia uzină ar avea un impact pozitiv major asupra întregii economii.

În acest context, doamnă prim-ministru, ne puteți comunica public ce strategie are în prezent Guvernul României pentru consolidarea pieței auto autohtone? Există un plan pentru a fructifica noi oportunități de investiții, precum cea făcută publică de Grupul Volkswagen? Care sunt atuurile pe care Guvernul le va prezenta în eventualitatea în care Grupul Volkswagen va solicita informații privitoare la facilitățile pe care le puteți acorda pentru a deschide noul punct de lucru în România? Ați luat legătura cu Comisia Europeană pentru a vă asigura că eventuale beneficii acordate unui nou investitor nu vor încălca legislația europeană în materie de concurență?

Având în vedere iminența unei decizii cu privire la noua facilitate de producție pe care Grupul Volkswagen dorește să o deschidă în Europa de Est, ați avut sau planificați să aveți contacte directe la nivelul Guvernului cu principalii acționari ai Grupului Volkswagen?

Doamnă prim-ministru, în cazul în care nu există în prezent o strategie la nivelul Guvernului pentru atragerea de noi investitori în industria automobilelor, veți lua în considerare pregătirea unui astfel de plan strategic care să aibă drept obiectiv relocarea facilității de producție a Grupului Volkswagen din Cehia în România?”