Tribunalul București a decis suspendarea Hotărârii Consiliului General nr. 531/23.08.2018 privind delegarea serviciului privind organizarea și optimizarea circulației rutiere și pietonale, instalarea, întreținerea și funcționarea sistemelor de semnalizare și dirijarea circulației către Compania Municipală Managementul Traficului. Procesul a fost intentat de compania Vesta care a avut de-a lungul timpului mai multe contracte cu Administrația Străzilor București, instituție care înainte presta aceste servicii, iar acum a fost desființată. Decizia poate fi atacată cu recurs, iar suspendarea se menține până la judecarea procesului de anulare a hotărârii de Consiliu General.

Gabriela FireaFoto: Agerpres

După suspendarea HCGMB 531/2018 și desființarea Administrației Străzilor rămâne un vid și, cel puțin după cum arată situația acum, nu se mai ocupă nimeni de trasarea marcajelor. Rămâne de văzut ce soluție va găsi Primăria Capitalei. Situația este cu atât mai gravă cu cât în ultimii ani lipsa marcajelor rutiere este una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă Bucureștiul fiindcă Administrația Străzilor nu a reușit să facă licitațiile pentru atribuirea contractelor.

Tribunalul București dispune: ”Admite cererea. Dispune suspendarea executării HCGMB nr. 531/23.08.2018până la pronunţarea instanţei de fond. Cu recurs. Pronunţată în şedinţă publică. Hotarâre 6484/2018 18.10.2018”, se arată pe portalul instanțelor de judecată.

Potrivit unor surse HotNews.ro, solicitarea de suspendare s-a bazat pe faptul că prin emiterea HCGMB 531/2018 activitatea de trasare a marcajelor rutiere din București a fost transferată de la Administrația Străzilor la Compania Municipală Managementul Traficului.

Administrația Străzilor avea în derulare, din 2017, conform anunțului de participare nr. 175051/04.05.2017, procedura de licitație privind “Proiectare și execuție semnalizare rutieră orizontală și verticală pe străzile aflate în Municipiul București”. Este vorba despre un acord-cadru pe 48 de luni, cu o valoare estimată de circa 120 milioane lei fără TVA, împărțit pe 6 loturi.

Administrația Străzilor București, în calitate de autoritate contractantă, a fost obligată printr-o decizie a instanței să finalizeze procedura de licitație. Mai exact,prin Hotărârea nr. 2100/2018, pronunțată de Tribunalul București la data de 02.04.2018, s-a dispus “reluarea procedurii de atribuire”, recursul Administrației Străzilor fiind respins de Curtea de Apel prinhotărârea nr.3637/14.06.2018, astfel că această este irevocabilă și executorie. HCGMB nr.531/2018 ar fi trebuit să includă norme tranzitorii, care să prevadă ce se întâmplă cu procedurile aflate în curs, potrivit surselor HotNews.ro.

Compania Vesta a cerut suspendarea hotărârii din următoarele motive:

- Încălcarea prevederilor art. 28 alin. 21 din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, care prevede că pentru delegarea gestiunii trebuie îndeplinite, cumulativ, mai multe condiții printre care și cele prevăzute la literele b) și c), respectiv desfășurarea activității exclusiv pe raza unității administrative-teritoriale care încredințează gestiunea serviciului și deținerea capitalul social - excluderea situației în care la capitalul social al companiei municipale ar există participare privată. Capitalul social al Companiei Municipale Managementul Traficului București S. A. este constituit din 99,9% Municipiul București prin Consiliul General al Municipiului București și 0,1% capital privat Ciclop S.A. În interpretarea dată de CGMB și de autorii studiului aprobat prin HCGMB nr. 98/2018, faptul că Ciclop S.A. este deținut 100% de CGMB reprezintă o deținere 100% a companiei municipale de către CGMB, ceea ce ar permite îndeplinirea cerinței privind delegarea serviciilor. Această interpretare este eronată, deoarece într-o astfel de interpretare Compania Municipală Managementul Traficului București S.A. ar avea, în realitate, un singur acționar, ceea ce ar reprezenta o încălcare la lege.

- În conformitate cu prevederile art. 5 alin. (6) din OUG nr. 195 din 12 decembrie 2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată “În cazul producerii unui eveniment rutier că urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare a acestuia, precum şi a obstacolelor ori lucrărilor care se execută pe acesta, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravenţional, civil sau penal, în condiţiile legii.”. Or, CGMB transferă străzile la Compania Municipală Străzi, Poduri și Pasaje și realizarea de marcaje la Compania Municipală de Marcaje Rutiere (prin HCGMB 531/2018). Separarea administrării drumurilor publice de executarea lucrărilor de semnalizare rutieră creează o situație imposibilă și inacceptabilă, din punct de vedere legal, cu consecințe directe asupra siguranței rutiere și riscul de producere de evenimente rutiere, cu consecințele acestora asupra vieții, sănătății și bunurilor cetățenilor din Municipiul București.

- Analiza tarifelor stabilite și aprobate prin HCGMB 531/2018 reflectă nefundamentarea acestora și încălcarea reglementărilor și normelor tehnice aplicabile produselor tarifate (există exemple concrete – de exemplu, fundațiile stâlpilor cu consola cu lungimea de 3,8 m și respectiv de 8 m și pentru care CGMB a stabilit același preț, respectiv 2100 lei, ceea ce este imposibil).

- Companiei Municipale Managementul Traficului i se permite obținerea în termen de 12 luni de la data semnării contractului a certificărilor și dovezilor privind îndeplinirea cerințelor standardelor referitoare la Managementul calității și respectiv al Mediului (9001 și 14001).

- Hotărârea nu are avizul Consiliului Concurenței, conform art.25, alineat (1), litera l) din Legea concurenței nr.21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, conform căruia Consiliul Concurenței ”emite avize sau puncte de vedere pentru proiectele de acte normative, proiectele de documente de politici publice, care pot avea impact anticoncurențial, și poate recomandă modificarea acestora.” Conform alineatului (3) al aceluiași art.25 din Legea concurenței ” În aplicarea alin. (1) lit. l), autoritățile și instituțiile administrației publice centrale și locale au obligația să solicite avize sau puncte de vedere atunci când inițiază proiecte de acte normative, proiecte de documente de politici publice, care pot avea impact anticoncurențial. Observațiile și propunerile formulate în avizul sau punctul de vedere al Consiliului Concurenței vor fi avute în vedere la definitivarea proiectului de act normativ, respectiv a proiectului de documente de politici publice.” Practic, orice hotărâre CGMB care elimină procesul concurențial existent până acum, indiferent de motivație, se încadrează în prevederile de mai sus iar obținerea avizului este obligatoriu. Lipsa avizului este cauza de nulitate a hotărârii, conform art.52 din Legea concurenței, raportat la art.8 din aceeași lege.