În fiecare an, este reparată complet doar a 20-a parte din lungimea de cale ferată deteriorată în România, reiese dintr-o declarație făcută, marți, de ministrul Transporturilor, Lucian Șova, declarație citată de Mediafax. Pentru 2019 ministrul promite o ”formulă nouă de abordare bugetară, atât la Compania de Drumuri, cât și la CFR”. Reamintim că viteza medie a trenurilor de pasageri este de 42 km/h, iar a celor de marfă, de aproximativ 15 km/h.

Lucrari feroviare pe Coridorul IVFoto: CFR Infrastructura

„Un element definitoriu care ar trebui să rămână în conștiința colectivă este acela că, în fiecare an, generic vorbind, se deteriorează 320 de kilometri de cale ferată și se repară, capital, doar 16 kilometri, în limita bugetelor pe care compania le are la dispoziție”, a precizat Lucian Șova, în cadrul unei ședințe a Comisiei de transporturi a Camerei Deputaților, referindu-se la bugetul CFR Infrastructură.

Ministrul Transporturilor a mai spus că fondurile insuficiente alocate pentru repararea infrastructurii feroviare pe parcursul ultimilor 30 de ani au generat degradarea infrastructurii, ceea ce a dus la scăderea vitezelor de circulație.

„Restricțiile de viteză au făcut ca pe total viteza medie a trenurilor din România să fi scăzut foarte mult față de un element de referință pe care ni l-am asumat noi în evaluare, ca fiind 1989. Din păcate, în această perioadă, din 90 încoace, sumele pe care compania de infrastructură le-a avut la dispoziție în vederea întreținerii și reparării infrastructurii de cale ferată au fost atât de mici, încât doar ceea ce reiese astăzi ca fiind infrastructură de foarte bună calitate să fie segmente care au fost reconstruite cu fonduri europene”, a adăugat Șova.

„Acest lucru nu înseamna că trenurile circulă în condiții de insecuritate. Fiecare sector este monitorizat în concordanță cu ceea ce reprezintă din punct de vedere al gradului de uzură, al stării sale”, a punctat Șova.

Oficialul MT a menționat că anul viitor va propune o nouă abordare bugetară, atât pentru CFR, cât și pentru Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere, pentru ca fiecare dintre acestea să își poată întreține sectoarele cu probleme din responsabilitate.

„Îmi propun ca în perspectiva proiectului de buget pentru anul viitor să vin cu o formulă nouă de abordare bugetară, atât la Compania de Drumuri, cât și la CFR, în sensul că va trebui să prezentăm un buget axat pe proiecte, pe sume, pe care fiecare din companii le pot cheltui pentru remedierea, întreținerea sectoarelor pe care le au în responsabilitate”, a detaliat Șova.

Liderul PNL, Ludovic Orban, a anunţat, luni, că liberalii vor depune o moţiune simplă la Senat împotriva ministrului Transporturilor, Lucian Şova