Guvernul Dăncilă a aprobat astăzi nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente modernizării infrastructurii hardware și software a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112. Valoarea totală estimată a proiectului ce va fi derulat timp de trei ani este de 221,7 milioane lei (47,6 milioane euro), finanțarea venind din fonduri UE nerambursabile și de la bugetul de stat. Infrastructura IT ce asigură funcţionarea 112 are o vechime de peste 14 ani, funcţionarea neîntreruptă din această perioadă ducând la o uzură excesivă a infrastructurii IT, se arată în nota de fundamentare.

Interventie 112Foto: Hotnews

Cum este fundamentată necesitatea cheltuielilor privind modernizarea 112

Componenta de bază a sistemului 112, este într-o situaţie critică, generată în principal de următorii factori:

  • - uzura fizică, urmare a funcţionării neîntrerupte de la punerea în funcţiune a sistemului la nivel naţional în anul 2005 şi până în prezent, dar şi uzura morală a componentelor sistemului, cauzată de evoluţia tehnologică extrem de dinamică în domeniul IT&C şi implicit al comunicaţiilor de urgenţă. Mai mult, la nivelul infrastructurii IT, după încheierea perioadei de acordare a suportului pentru platforma Windows XP (08.04.2014), nu se mai produc sisteme şi/sau componente hardware compatibile cu acest sistem de operare, aceste constrângeri ducând la imposibilitatea înlocuirii infrastructurii hardware care asigură funcţiile de bază ale sistemului, existând pe măsura defectării acesteia, un risc major de nefuncţionare a serviciului 112;
  • - aplicaţia 112 actuală funcţionează doar pe platforma hardware-software Windows XP uzată moral, iar introducerea unor beneficiari noi în sistem nu mai este posibilă, limitându-se astfel interoperabilitatea SNUAU cu noi sisteme sau agenţii de urgenţă;
  • - echipamentele de comunicaţii care asigură interconectarea dispeceratelor cu centrele 112 judeţene, conform arhitecturii de reţea implementată în anul 2004, prin intermediul sistemelor radio de bandă largă cu acces multiplu în tehnologie LMDS, în banda de 28GHz, nu se mai fabrică şi nu mai beneficiază de suport post-garanție, iar modulele şi componentele necesare pentru reparaţii nu mai sunt disponibile.
  • În condițiile în care rata de defecte apărute în funcţionarea acestora este foarte mare în ultima perioadă, iar posibilitățile de remediere prin înlocuirea cu echipamente de același tip sunt limitate, este necesară implementarea unei noi soluţii de asigurare a serviciilor de comunicaţii în amplasamentele operaţionale din cadrul SNUAU.
  • Pe lângă constrângerile actuale (uzura fizică şi morală atât componentei hardware, cât şi a componentei software), o serie de factori de risc suplimentari (schimbări climatice, condiţii meteorologice extreme, ore de vârf în zonele cu aflux mare de turişti în sezonul cald ce generează fluctuaţii în numărul de apeluri primite) pot cauza disfuncţionalităţi majore în preluarea apelurilor de urgență, impunându-se măsuri urgente pentru remedierea acestei situaţii, prin modernizarea infrastructurii hardware și software a SNUAU.", se arată în nota de fundamentare anexată Hotărârii de Guvern. (vezi documentul atașat).

Ce se va schimba la sistemul 112: Noi servicii și beneficii

Conform notei de fundamentare, proiectul va avea de atins următoarele obiective specifice:

  • - modernizarea la nivel naţional a infrastructurii hardware şi software a SNUAU, prin adoptarea unei arhitecturi eficiente aliniată bunelor practici în domeniu, pentru o gestionare mai eficientă a situaţiilor de urgenţă şi asimilarea cu adaptări minore a noilor standarde din domeniul comunicaţiilor de urgenţă;
  • - creşterea capacităţii de primire a mesajelor, informaţiilor şi apelurilor de urgenţă generate din medii heterogene, precum şi a capacităţii de răspuns a sistemului la solicitările cetăţenilor aflaţi în situaţii de urgenţă, prin distribuirea inteligentă a apelurilor la nivel naţional, în funcţie de gradul de disponibilitate a operatorilor 112/dispecerilor;
  • - reducerea timpului de gestionare a urgenţelor atât la nivelul operatorilor 112, cât şi la nivelul dispeceratelor agenţiilor de urgenţă, prin implementarea unor funcţii de suport specifice fiecărei zone de responsabilitate;
  • - alertarea imediată a entităţilor înrolate în SNUAU care au responsabilităţi în gestionarea intervenţiei într-o situaţie de amploare şi crearea premiselor alertării la nivel local/central şi a entităţilor responsabile neînrolate în SNUAU;
  • - îmbunătăţirea posibilităţilor de preluare şi gestionare a informaţiilor de localizare asociate apelurilor de urgenţă în vederea creşterii gradului de acurateţe şi de precizie a localizării apelanţilor aflaţi într-o situaţie de urgenţă;
  • - recepţionarea şi ataşarea la caz a unor informaţii suplimentare de la apelanţi, de tip transmisii video, imagini, date, text în timp real, SMS;
  • - implementarea unor funcţionalităţi extinse de cooperare care să asigure un management eficient în cazul situaţiilor de amploare, prin oferirea de comunicaţii vocedate directe între oricare două entităţi din sistem şi integrarea comunicaţiilor radio în aplicaţia de gestionare a apelurilor de urgenţă;
  • - dezvoltarea unor instrumente de management centralizate, de comandă şi control de tip dashboard pentru factorii decizionali, cu date esenţiale şi relevante reprezentate GIS, în vederea gestionării eficiente a situaţiilor de urgenţă colective;
  • - implementarea unor mecanisme eficiente de gestionare a resurselor şi echipajelor de intervenţie care să propună dispecerilor cele mai potrivite resurse, în funcţie de diverse criterii (competenţă, distanţă faţă de incident etc.);
  • - implementarea de mecanisme de acces la date interne/externe care să asigure interoperabilitatea SNUAU cu diverse aplicaţii şi surse de date, prin crearea de interfeţe de intrare-ieşire centralizate, standardizate şi programabile. Modernizarea SNUAU va genera o creştere substanţială de calitate în procesarea apelurilor de urgenţă, prin:
  • - distribuirea inteligentă a apelurilor la orele de vârf sau în situaţiile de amploare către toţi operatorii disponibili la nivel naţional, pentru preluarea fiecărei urgenţe din momentul primului apel, asigurându-se astfel un timp de aşteptare minim până la preluarea acestuia;
  • - reducerea cu minim 5 secunde a timpului mediu de procesare a urgenţelor la nivelul Centrelor 112 şi al dispeceratelor, prin facilităţile noi oferite, mapate pe fluxul de operare al fiecărei agenţii de urgenţă în parte;
  • - reducerea atât a riscurilor tehnologice actuale, prin crearea unei platforme hardware independentă de producător, cât şi a costurilor de mentenanţă şi adaptare la schimbările tehnologice. (..)", se mai arată în document.

Potrivit notei de fundamentare, "datorită complexităţii impuse, a faptului că sistemul 112 este un sistem critic, de importanţă naţională, care trebuie să funcţioneze permanent, inclusiv pe perioada trecerii de la sistemul actual la cel nou implementat, proiectul va fi derulat pe o perioadă de 36 luni, începând cu intrarea în vigoare a contractului de finanțare."

Valoarea totală estimată a proiectului este de 221.740 mii lei, inclusiv TVA și a fost depus pentru finanţare în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014- 2020, Axa Prioritară 5 - Promovarea adaptării la schimbări climatice, prevenirea şi gestionarea riscurilor, Obiectivul Specific 5.2 Creșterea nivelului de pregătire pentru o reacție rapidă și eficientă la dezastre a echipajelor de intervenție.

Finanțarea proiectului se va realiza din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Serviciului de Telecomunicații Speciale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

  • Contractul de finanțare pentru acest proiect a fost semnat deja luna trecută: Achiziția echipamentelor va începe la mijlocul lunii decembrie din acest an

Ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb, şi directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Ionel-Sorinel Vasilca, au semnat, în data de 28 august 2018, contractul de finanţare pentru proiectul "Modernizarea infrastructurii hardware şi software a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă", potrivit Agerpres.

  • "Vor exista apeluri de urgenţă cu transmisii video şi imagini de la locul evenimentului. Acest lucru este o noutate, pentru că aici cetăţenii vor avea posibilitatea să transmită informaţii suplimentare, precum imagini video, poze, date, text sms sau alte aplicaţii de telefonie mobilă, gen WhatsApp", a afirmat Rovana Plumb.

Plumb a mai spus că se urmăreşte creşterea preciziei de localizare a urgenţei prin GPS şi că va exista şi un tablou operaţional disponibil pentru toate instituţiile care intervin, actualizat în timp real. O altă noutate este extinderea accesibilităţii apelului de urgenţă pentru persoanele cu dizabilităţi, a adăugat ministrul Fondurilor Europene.

De cealaltă parte, directorul STS a subliniat că urmează derularea procesului de achiziţie a echipamentelor şi semnarea contractului la mijlocul lunii decembrie a acestui an. El a menţionat că vor fi achiziţionate numai echipamente originale, noi şi de ultimă generaţie.

Directorul STS a mai spus că în primul trimestru al anului 2020 se va trece la testarea tuturor funcţiunilor echipamentelor.