Două din cele trei loturi ale viitoarei Autostrăzi de Centură (A0) Sud - o șosea de mare viteză diferită de actuala centură - ar putea fi construite de firma turcă Alsim Alarko. Companiei turce i-au fost atribuite pentru circa 340 milioane de euro realizarea a 33 de km din A0, deși aceasta nu are deocamdată lucrări de asemena anvergură în România. Reprezentanții companiei turce au transmis HotNews.ro că proiectul A0 va fi unul de început care să deschidă calea și altor lucrări în Europa și că „strategia companiei pe termen lung este de a investii în Romania prin Parteneriatele Publice Private”, având pregătit „un plan de investiții de 10 miliarde de dolari pentru următorii 10 ani”.

Autostrada din RomaniaFoto: Asociatia Pro Infrastructura
  • Pe 8 mai, Compania de drumuri a anunțat caștigătorul pe ultimul din cele trei loturi ale Autostrăzii de Centură (A0) Sud a Capitalei. Astfel, Lotul 2: Km 69+000 - Km 85+300 a fost atribuit către turcii de la Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS cu oferta de 750.849.942,12 Lei fără TVA (cca. 162 de milioane de euro)
  • Aceeași firmă din Turcia a câștigat anterior și Lotul 1, de aproape 17 km (Sectorul 1, Km 52+070 - Km 52+770  aferent Centurii Nord și Sectorul 2, Km 52+770 - Km 69+000, aferent Centurii Sud) cu o ofertă de 830.679.662,15 lei, fără TVA (cca. 178 de milioane de euro).

Procedurile de la licitație însă au generat numeroase contestații ce urmează a fi soluționate, iar până la semnarea contractului (sau reevaluarea/relansarea licitațiilor) mai e drum lung. Chiar și așa, în calea proiectului încă sunt o serie de hop-uri care pot bloca lucrările. Citește aici.

Pe lângă posibilele blocaje, un element care ridică semne de întrebare față de implementarea proiectului ține de capacitatea companiei din Turcia de a derula un astfel de proiect. Asociația Pro Infrastructură, una din cele mai puternice voci din zona societății civile, atrăgea atenția că firma din Turcia este reprezentată în România „printr-un SRL cu 3 angajați (la nivelul anului 2016). De cele mai multe ori, experiențele au fost nefaste în cazul acestor companii fără active, structură și know-how în țara noastră”.

Alsim Alarko: „Strategia companiei pe termen lung este de a investii în România prin Parteneriatele Publice Private, de aceea s-a pregătit un plan de investiții de 10 miliarde de dolari pentru următorii 10 ani”

Reprezentanții Alsim Alarko au transmis, însă, pentru HotNews.ro că sunt o companie de top 10 din Turcia și pe locul 79 la nivel mondial (detalii). Alarko ar avea planuri mari în România, iar reprezentanții firmei privesc proiectul A0 drept cel care va deschide drumul și altor lucrări în țara noastră și în Europa.

„Strategia companiei pe termen lung este de a investi în România prin Parteneriatele Publice Private, de aceea s-a pregătit un plan de investiții de 10 miliarde de dolari pentru următorii 10 ani, din păcate legislația Parteneriatului Public Privat încă nu a fost aprobată și de aceea s-a înființat societatea Alsim Alarko SRL”, au transmis reprezentanți ai societății pentru HotNews.ro, fără a detalia despre ce investiții este vorba.

Potrivit acestora, compania turcă a participat deja la alte 13 licitații în Romania pentru proiecte de infrastructură, printre care Centura Timișoarei, Drumul expres Pitești - Craiova sau lucrări de reabilitare cale ferată.

Cât privește proiectul celor două loturi din A0, unde a fost declarată câștigătoare la licitație, compania turcă spune că acesta „va fi un proiect de început”.

„Dorim ca prin acesta să dezvoltam și să investim în societatea din România astfel să putem participa și la alte lucrări de infrastructura din Europa”, au mai transmis reprezentanții Alarko pentru HotNews.ro.

Alsim Alarko SRL firma din Romania, filiala companiei Alsim Alarko Turcia, nu este doar un punct de lucru, ci are rolul de suport tehnic al companiei din Turcia și „face parte din planul de dezvoltare a companiei la nivel local astfel încăt aceasta să participe independent la viitoarele proiecte”, transmit reprezentanții firmei.

„Forța de munca folosită în aceste proiecte, în funcție de necesar, va fi prioritar din România, urmând ca în cazul în care nu se acoperă necesarul să fie adus personal suplimentar din Turcia”, mai susțin reprezentanții companiei.

FOTO - Traseul viitoarei A0 Sud:

Citește și: