Transferul afacerilor RADET și ELCEN către Compania Municipală Energetica București este proces dificil, care nu poate fi efectuat fără o analiză asupra efectelor fiscale și a obligațiilor prevăzute de legislația română și europeană în materie de concurență și ajutor de stat, reiese dintr-o minută a unei întâlniri care a avut loc la sediul ANAF, pe 9 mai 2018, între reprezentanți ai fiscului și Ministerului Finanțelor, ai Primăriei Capitalei și ai administratorilor judiciari de la Elcen și Radet. Pe de altă parte, dacă nu este făcut acest transfer, falimentul Radet și Elcen este iminent, cele două fiind în colaps, după cum recunosc chiar reprezentanți ai primăriei. Într-o astfel de situație, peste 500.000 de apartamente din București ar rămâne fără căldură.

RADETFoto: Hotnews

Context:

În cazul falimentului, ar trebui montate urgent 500.000 de centrale de apartament, situație în care ar crește consumul de gaze în București cu până la 40%/ Creșterea consumului nu ar putea fi suportată de actualul sistem de transport al gazelor

Problema rezolvării situației celor două entități este urgentă, motiv pentru care în ședința de Guvern din 8 mai s-a stabilit indentificarea posibilelor soluții care să ducă la reorganizarea ELCEN și RADET. A doua zi, pe 9 mai, a avut loc întâlnirea de la ANAF.

Potrivit minutei întâlnirii consultată de HotNews.ro, reprezentantul Primăriei Capitalei, Sorin Chiriță, a afirmat că cele două entități sunt în colaps cu o tendință directă spre faliment. În caz de faliment, peste 500.000 de centrale de apartament vor trebui montate într-un timp record. În acest caz, consumul de energie și de gaze ar crește cu 30-40%. Însă nu există capacitatea necesară de transport al gazelor. Transgaz ar trebui să acopere această capacitate de transport, realizând investiții uriașe, care ar necesita ani de zile.

Sorin Chiriță a mai spus că este iminentă sistarea fondurilor europene, deoarece starea de insolvabilitate a Elcen și Radet nu mai asigură sustenabilitatea proiectului de finanțare. În lipsa unei decizii legate de cele două companii, riscurile sunt uriașe, fiind necesară rezolvarea insolvențelor până la sfârșitul anului, a mai spus Sorin Chiriță.

Acesta mai spus că în acest moment este pusă în pericol siguranța sistemului energetic și al cetățeanului.

Ordonanța de urgență care prevedea cumpărarea Elcen de către Municipiul București nu a avut efectul dorit, a mai spus Chiriță. Actul normativ prevedea cumpărarea acțiunilor Elcen la valoarea cea mai mare dintre valoarea nominală și valoarea rezultată din evaluare. Specialiștii ar fi spus că prețul rezultat din evaluarea acțiunilor ar fi fost mai mic decât valoarea nominală. În aceste condiții, nimeni din Primăria Capitalei nu îți va asuma semnarea sau cumpărarea unor acțiuni cu un preț cu mult mai mare decât cel rezultat din evaluare.

În ceea ce privește ipoteza falimentului Elcen, valorificarea activelor nu s-ar realiza conform naturii lor, ci se vor vinde ca niște simple active și nu pentru scopul acestora.

Astfel, transferul afacerii la Compania Municipală Energetica București ar fi o soluție.

Până pe 22 mai trebuie depus planul de reoganizare al Elcen. Speranța Munteanu, reprezentant KPMG, administrator judiciar al Elcen, va solicita o prelungirea acestui termen cu încă 30 de zile.

  • Transferul RADET și Elcen este sau nu ajutor de stat? Cum va primi Elcen rambursări de TVA de 500 de milioane de lei

Gheorghe Piperea, reprezentant Rominsolv, administratorul judiciar al Radet, spune că după transferul afacerilor, Elcen și Radet vor deveni o "coajă" și trebuie văzut în ce măsură se poate face la ambele entități o lichidare totală, precum și dacă se poate face așa ceva din punct de vedere al legislației privind insolvența.

Din punct de vedere juridic, ar fi o ștergere de datorie și acest lucru ridică două probleme majore din partea ANAF, a spus Piperea. Este sau nu ajutor de stat? Este sau nu o ștergere de datorie care să aibă numai efectul negativ în ceea ce privește Radet de a plăti impozit pe profit, ci și efectul pozitiv în privința Elcen de a beneficia de rambursare de TVA din această ștergere de datorie.

Vicepreședintele ANAF, Alexandru Drăghici, spune că totul trebuie făcut într-un cadru legal, reamintind că rolul ANAF este acela de executor fiscal, fiind preocupat de recuperarea creanțelor la bugetul de stat.

La rândul său, Mirela Călugăreanu, șeful Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, consideră că înainte de oportunitate stă analiza de legalitate. De asemenea, este necesar un punct de vedere al Ministerului Finanțelor față de consecințele fiscale pe care le-ar produce operațiunea de reducere a creanței Elcen prin planul de reoganizare al Radet. Impozitul pe profit de plată în sarcina Radet s-ar ridica la aproximativ 170 de milioane de lei, iar suma reprezentând rambursarea de TVA către Elcen s-ar situa la peste 500 de milioane de lei. Mirela Călugăreanu a atras atenția și asupra analizei de prisma ajutorului de stat în cazul tăierii creanțelor în planul de reoganizare.

Este necesară "o analiză complexă din punct de vedere al conformității, corectitudinii și îndeplinirii obligațiilor prevăzute de legislația română și europeană în materie de concurență și ajutor de stat"

Adriana Arapu, șef serviciu în cadrul Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, a afirmat că reducerea creanței Elcen prin planul de reoganizare al Radet prezintă relevanță din perspectiva efectelor fiscale și consecințelor asupra obligațiilor datorate bugetului de stat, în ipoteza aprobării de către creditori și a confirmării de către judecătorul sindic a măsurilor propuse prin planul de reoganizare.

Ca efect fiscal, în urma reducerii creanței Elcen, pentru Radet ar rezulta un impozit pe profit, urmare a faptului că suma va fi înregistrată ca venit. Întreaga creanță înregistrată în contabilitate excede pierderea fiscală de recuperat. Pentru Elcen ar rezulta TVA deductibil și o cheltuială deductibilă. Adriana Arapu a precizat că transferul Elcen și Radet către o entitate nou creată presupune o analiză complexă din punct de vedere al conformității, corectitudinii și îndeplinirii obligațiilor prevăzute de legislația română și europeană în materie de concurență și ajutor de stat.

Adriana Arapu a mai arătat că pentru a garanta respectarea legislației privind ajutorul de stat, din perspectiva legii insolvenței, având în vedere că prin planul de reoganizare a activității Radet sunt prevăzute reduceri de creanțe bugetare (creanța Elcen), este oportună efectuarea testului creditorului privat de către acționarii Elcen. Rezultatele testului ar urma să fie aprobate de către asociații Elcen, anterior votării planului de reorganizare a Radet și a propunerii planului de reoganizare a Elcen. Strategia de reoganizare trebuie să aibă în vedere efectele fiscale și clarificarea aspectelor legate de ajutorul de stat.

Speranța Munteanu, reprezentantul administratorului judiciar al Elcen, a precizat că va fi nevoie de active libere de sarcini pentru finanțări viitoare, pentru a nu afecta interesele niciunui creditor. Transferul garanțiilor ar trebui efectuat etapizat. Într-o primă etapă, transferul de business ar trebui realizat cu transferul garanțiilor către noua societate și ulterior ridicate pentru accesarea fondurilor. Energetica are nevoie de fonduri europene, însă în condițiile în care acestea nu există, nu pot fi menționate în plan.

Citește și: