Autoritățile aviatice americane și europene au ordonat verificarea de urgență a aproape 700 de motoare CFM56-7B, produse de CFM International, în următoarele 20 de zile, după incidentul care a avut loc marți în Statele Unite și în care a fost implicat un avion al Southwest Airlines, anunță Reuters. Motoarele vor fi examinate cu ultrasunete, mai ales dacă au fost folosite în mai mult de 30.000 de cicluri (decolare și aterizare) sau se află în serviciu de aproximativ 20 de ani.

HotNews.roFoto: Hotnews

Directivele emise de Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) și de Agenția Europeană de Siguranță în Aviație (EASA) prin care sunt cerute aceste inspecții tehnice de amploare invocă riscurile crescute de producere a unui accident similar, mai ales că și în 2016 un avion dotat cu același tip de motor a fost avariat, după o explozie a motorului.

Avionul Southwest Airlines care efectua marți zborul 1380, pe ruta New York - Dallas, a aterizat de urgență la Philadelphia, după ce un motor a explodat și a avariat grav aeronava. O femeie a murit, după ce bucățile desprinse din motor au spart un hublou al aeronavei, iar pasagera a fost parțial trasă în afara aeronavei. Alți șapte pasageri au fost răniți.

Primele verificări au arătat că explozia motorului aeronavei a fost cauzată de desprinderea unei elice metalice, în condițiile în care întregul motor prezenta serioase semne de uzură. Aeronava avea o vechime de 18 ani și efectuase peste 40.000 de cicluri de decolare - aterizare.

"Același tip de problemă poate exista sau se poate dezvolta și la alte motoare de același tip", notează Administrația Federală a Aviației din Statele Unite.

Inspecțiile cerute vineri de autoritățile de reglementare europene și americane reprezintă, de fapt, accelerarea unui proces de verificare demarat încă de anul trecut. În 2016, o altă aeronavă Southwest Airlines a aterizat urgență în condiții de siguranță în Pensacola, Florida, după o defecțiune similară. O pală s-a desprins dintr-un motor tip CFM56-7B și a avariat fuselajul.

În urma incidentului, Agenția Europeană de Siguranță în Aviație a impus liniilor aeriene europene ca în termen de nouă luni să verifice motoarele aeronavelor, însă autoritatea americană de reglementare a întârziat cu recomandările. Abia în august 2017, FAA a impus liniilor aeriene americane verificarea motoarelelor în termen de 18 luni.

Aproximativ 14.000 de motoare CFM56-7B sunt în prezent în funcțiune.

***

Pasagerii unui avion al companiei americane Southwest Airlines au trăit momente de groază, marți, în timpul unui zbor spre Dallas, după ce au auzit explozia puternică a unuia dintre motoare și au văzut căzând măștile de oxigen, dar și cum o femeie este trasă în afara avionului printr-un geam spart.

Tammie Jo Shults, fost pilot în Marina Americanăși printre primele femei care au zburat cu un avion de luptă F-18, a reușit să aducă la sol aeronava.

FOTO Aproape toți pasagerii avionului care și-a pierdut marți un motor și-au pus greșit măștile de oxigen