Continuam seria articolelor ce incearca sa anticipeze dezvoltarile in zona de concurenta. Consiliul Concurentei ramane una dintre cele mai puternice autoritati, cu experienta bogata si renume format inclusiv prin sanctiunile mari aplicate in ultima perioada. Se pot observa atat investigatii influentate de actiuni similare realizate de Comisia Europeana sau de catre alte autoritati de concurenta, dar si actiuni cu un pronuntat specific local. In plus, anul trecut a existat o investigatie in care Consiliul Concurentei a apelat la sprijinul unei alte autoritati de concurenta in analizarea unei posibile practici anticoncurentiale.

Catalin SulimanFoto: Filip & Company

Prezentam in cele de mai jos unele tendinte si zone de urmarit in anul 2018. Proiectiile de mai jos se bazeaza pe o analiza a activitatii Consiliului Concurentei din ultimii 3 ani.

Prognoze

A. Investigatii de incalcare a legii concurentei

Exista o tendinta de crestere a numarului de investigatii daca ne raportam la ultima perioada de activitate. Astfel:

  • In 2015 - au fost declansate 13 investigatii noi.
  • In 2016 - au fost declansate 13 investigatii noi.
  • In 2017 - au fost declansate 19 investigatii noi.

La finalul anului 2017, autoritatea de concurenta avea in derulare un numar de 36 de investigatii, cu una mai mult fata de anul anterior. De asemenea, in anul 2017, Consiliul Concurentei a finalizat un numar, aproape record, de 18 investigatii in diverse sectoare de activitate. Activitatea Consiliului Concurentei a fost una mai accelerata in a doua jumatate a anului 2017, in special in luna Decembrie.

La ce sa ne asteptam in anul 2018: Ne asteptam la o mentinere sau usoara crestere a numarului de sesizari si plangeri. Reputatia de care se bucura autoritatea si procedurile finalizate recent vor continua sa atraga interesul pentru plangeri si sesizari, o parte dintre acestea transformandu-se in investigatii noi. Tinand cont de faptul ca anul 2017 a fost unul cu o crestere de aproximativ 50 % a numarului de investigatii noi (prin raportare la anul anterior) este de asteptat ca in anul 2018 sa avem o scadere a investigatiilor noi, resursele autoritatii fiind folosite in finalizarea procedurilor in curs. Estimam faptul ca se va incerca o reducere a termenului de finalizare al unei investigatii ceea ce va genera finalizarea mai multor cazuri in anul 2018.

B. Investigatii sectoriale

Investigatiile sectoriale au fost si raman mijlocul cel mai eficient de a cunoaste o piata de catre autoritatea de concurenta. Mecanismul folosit destul de des de Comisia Europeana a fost preluat si la nivel national existand o tendinta de crestere a numarului de investigatii sectoriale.

  • In anul 2015 nu a fost declansata vreo investigatie sectoriala;
  • In anul 2016 - au fost declansate 5 anchete sectoriale noi privind: piata exploatarii resurselor de ape minerale naturale din Romania, piata drepturilor de autor si drepturile conexe, piata serviciilor bancare de retail, sectorul productiei si comercializarii cimentului din Romania, comertul electronic - componenta referitoare la strategiile de marketing;
  • In anul 2017 - au fost declansate 4 anchete sectoriale privind: comercializarea cu amanuntul a carburantilor, comercializarea sarii pentru deszapezire, serviciile de iluminat public, respectiv serviciile de alimentare cu apa si canalizare.

La ce sa ne asteptam in anul 2018: In anul 2018 ne asteptam la pastrarea tendintelor de cunoastere a unor segmente de piata in special cele care privesc tehnologii noi sau inovatii. De asemenea, ne asteptam ca sectorul IT precum si cel privind serviciile financiare sa ramana in atentia autoritatii de concurenta. Investigatiile sectoriale in curs pot genera investigatii noi privind posibile incalcari ale legii concurentei.

C. Sanctiuni

Sistemul sanctionator aplicabil in Romania in materie de concurenta permite sanctiuni de pana la 10 % din cifra de afaceri din anul anterior sanctiunii. In anul 2016, Consiliul Concurentei a aplicat amenzi in suma de 68.438.985,74 lei (15,20 milioane de euro). In anul 2017, cuantumul amenzilor aplicat de catre Consiliul Concurentei a crescut substantial, ridicandu-se la 123,110,219 lei (27,35 milioane euro).

La ce sa ne asteptam in anul 2018: Anul 2017 a confirmat asteptarile noastre privind o crestere a valorii sanctiunilor impuse. Este de asteptat ca valoarea acestora sa continue sa creasca in anul 2018 in special tinand cont de faptul ca unele investigatii de amploare se apropie de final. In plus, exista o tendinta de crestere a procentului de amenda aplicat societatilor investigate, aspect care ar putea afecta semnificativ pietele unde vor fi aplicate sanctiuni (de exemplu, unele societati vor fi in imposibilitate de plata sau altele vor stopa investitii importante pentru a putea face fata sanctiunilor).

D. Concentrarile economice

Anul 2017 a fost unul foarte bun pentru operatiunile de fuziuni si achizitii. Consiliul Concurentei a analizat 63 de concentrari economice (fata de 59 in anul 2016 si numai 35 in anul 2015). Consiliul Concurentei a analizat 60 de concentrari economice, dintre care patru au fost autorizate cu conditii.

La ce sa ne asteptam in anul 2018: Este de asteptat ca numarul de operatiuni analizate de catre Consiliul Concurentei sa se mentina in anul 2018. Aceasta tendinta este preconizata ca urmare a interesului unor investitori cu privire la anumite segmente ale economiei (in special domeniul financiar, cel farmaceutic, medical si IT&C), precum si existenta unor tendinte firesti de consolidare pe piata (astfel de tendinte manifestandu-se si in trecut, spre exemplu pe piata de productie si comercializare de produse lactate sau in domeniul serviciilor medicale private).

E. Inspectii inopinate

In anul 2017, Consiliul Concurentei a efectuat 22 de inspectii inopinate la 135 de sedii si puncte de lucru in crestere cu aproximativ 80 % fata de anul precedent (cand au fost efectuate 13 inspectii inopinate). In premiera, Consiliul Concurentei a efectuat o inspectie inopinata pe teritoriul unui alt stat membru UE (Marea Britanie), cu sprijinul autoritatii de concurenta din Marea Britanie, Competition and Markets Authority, in cadrul investigatiei privind posibila intelegere pe piata asigurarilor de aviatie.

La ce sa ne asteptam in anul 2018: Desi este dificil de estimat daca numarul inspectiilor inopinate va creste, este de asteptat ca acestea sa ramana un mijloc important de colectare de informatii de catre autoritatea de concurenta. De asemenea, complexitatea acestor proceduri necesita pregatire speciala, abordarea inspectiilor inopinate ramanand un subiect important in orice program de conformare cu regulile de concurenta.

F. Atacarea deciziilor Consiliului Concurentei

Daca in anul 2016 s-a inregistrat o reducere usoara de 4,5% fata de anul 2015 a dosarelor in care autoritatea de concurenta a avut calitate procesuala, in anul 2017 s-a inregistrat o crestere usoara de aproximativ 9% (189 de dosare, fata de 173) fata de anul 2016 a dosarelor in care autoritatea de concurenta a avut calitate procesuala.

La ce sa ne asteptam in anul 2018: Aceasta tendinta este de asteptat sa continue si in anul 2018 ca urmare a finalizarii unui numar ridicat de investigatii si aplicarii de sanctiuni. Numarul de dosare va continua sa fie influentat de numarul de cazuri in care partile investigate au apelat la procedura recunoasterii incalcarii (procedura care ramane una de succes la nivelul autoritatii romane). Este de asteptat sa avem unele decizii ce privesc cuantumul amenzilor si in ce masura sanctiunile aplicate respecta principiul proportionalitatii.

Un articol semnat de Catalin Suliman, partener

Infograficul nu este optimizat pentru varianta de mobil. Accesati varianta de desktop a site-ului pentru o afisare corecta.