Autoritatile fiscale aveau ca termen pentru emiterea legislatiei conexe necesara indeplinirii etapelor din procesul de inlocuire a caselor de marcat fiscale la data de 30 septembrie 2017. O prima parte a acesteia a fost emisa abia in data de 20 noiembrie. Astfel, termenele stabilite initial au fost depasite cu circa doua luni.

Camelia Malahov, Andreea GeacuFoto: Deloitte Romania

Intarzierea pune presiune asupra comerciantilor, avand in vedere ca, de la 1 iunie 2018, cei incadrati la contribuabili mari si mijlocii vor fi obligati sa utilizeze exclusiv noile aparate cu memorie fiscala. Din perspectiva companiilor, trecerea la noile modele ar trebui sa aiba loc etapizat si sa reduca din costuri pe termen mediu, asa cum mentioneaza expunerea de motive a actului normativ.

In practica, aceste doua deziderate nu par atinse in acest moment. In primul rand, economia de 150 de euro anual mentionata in nota de fundamentare pentru fiecare aparat datorita eliminarii hartiei, nu pare sa compenseze cheltuielile generate de achizitionarea caselor de marcat noi si de renuntarea in acelasi timp, la o data limita, la cele utilizate in prezent.

Pentru eficienta costurilor, inlocuirea treptata ar fi permis comerciantilor sa isi amortizeze costurile, mai ales daca ne gandim ca fiecare extindere impune dotarea cu aparate noi. De exemplu, casele de marcat achizitionate pentru un magazin care se va deschide in prima jumatate a anului viitor vor putea fi utilizate doar cateva luni. Astfel, desi chiar expunerea de motive precizeaza ca inlocuirea treptata va permite achizitionarea in timp a noilor aparate, fara pierderi financiare si fara perturbarea activitatii, acest lucru nu se intampla avand in vedere legislatia actuala.

In al doilea rand, amanarea emiterii legislatiei secundare are ca efect impunerea unor termene mai stranse pentru comercianti.

Lipsesc in acest moment procedura si metodologia de inregistrare a noilor case de marcat fiscale in registrul de evidenta ce va exista electronic (si indirect, detalii privind noua procedura de fiscalizare a acestora), procedura de avizare tehnica si institutia desemnata sa elibereze avizele tehnice. Or, acestea ar trebui sa introduca clarificari de ordin tehnic, prealabile producerii noilor aparate si comercializarii acestora.

Din aceste motive, data de la care vor fi disponibile noile modele este imprevizibila. Totodata, de la momentul achizitionarii intervin alte obligatii de implementare efectiva - instalarea, fiscalizarea - a caror durata nu poate fi anticipata.

Calendarul legislativ

Pentru a intelege complexitatea intregului proces, merita sa urmarim calendarul legislativ asumat prin OUG 20/2017 si etapele, respectiv potentialele probleme practice pe care neemiterea la timp a actelor normative, le poate crea in piata:

  • Normele metodologice pentru aplicarea OUG 20/2017 ar fi trebuit emise pe 30 septembrie 2017, dar au aparut pe 20 noiembrie;
  • Registrul de evidenta ar fi trebuit sa fie publicat pe 30 septembrie, dar inca nu a fost aprobat;
  • Procedura de avizare tehnica ar fi trebuit sa fie aprobata pe 31 octombrie 2017 - proiectul de ordin privind aprobarea procedurii a fost pus in dezbatere publica de catre Ministerul Finantelor pe 18 decembrie;
  • Institutia publica pentru eliberarea avizului tehnic ar fi trebuit sa fie desemnata pe 1 decembrie. Ea nu a fost inca desemnata printr-un ordin comun al celor doua Ministere de Finante si Comunicatii.

Urmatoarele etape care depind de cele prezentate pana acum sunt:

  • Comercializarea noilor aparate de marcat fiscale de catre distribuitori (fiind nevoie ca acestea sa fie in prealabil avizate din punct de vedere tehnic);
  • Autorizarea de catre comisie doar a distribuitorilor de aparate de marcat noi incepand cu 1 aprilie 2018
  • Utilizarea aparatelor noi de catre contribuabili mari si mijlocii, conectarea cu ANAF incepand cu 1 iunie 2018
  • Avizele aparatelor vechi vor expira la 31 iulie 2018
  • Contribuabilii mici vor utiliza aparate noi, cele vechi fiind interzise la comercializare, de la 1 august 2018

Etapele pentru comercianti. Potentiale probleme practice

In aceste conditii, fara publicarea actelor normative necesare, nu poate fi obtinut avizul tehnic favorabil, iar distribuitorii nu pot fi autorizati. Totodata, aparatele nu pot fi inregistrate in Registrul National de Evidenta.

Ulterior, va fi necesara o metodologie de sigilare a aparatelor de marcat si a memoriei fiscale, precum si procedurile de instalare si fiscalizare a caselor de marcat si depunerea documentatiei aferente la autoritatile fiscale.

Mai trebuie precizat ca sunt necesare inclusiv procedurile de conectare a aparatelor la serverul ANAF pentru definitivarea softului caselor de marcat. In lipsa lor, casele de marcat nu pot fi construite, avand in vedere ca orice modificare de hardware (casa de marcat) sau de software (in programul de control) pentru un model deja avizat tehnic ar putea presupune obtinerea unui aviz tehnic suplimentar.

Daca ne uitam la cum a decurs acest proces in Ungaria, Slovacia sau Cehia, observam ca de la implementarea sistemului electronic pentru comercianti pana la inlocuirea tuturor aparatelor in functiune au trecut cativa ani. Pe de alta parte, in Polonia, procesul a inceput mai tarziu decat in celelalte tari, chiar si decat in Romania, estimandu-se ca toata legislatia va fi aprobata pana la finalul lui 2018, iar implementarea ar urma sa dureze inca doi ani, pana in 2020, oferind timp comerciantilor pentru implementare.

Din perspectiva fiscala, o incertitudine ramane pentru contribuabilii care au aplicat scutirea profitului reinvestit in achizitia caselor de marcat si care pentru a-si pastra aplicabilitatea acestei facilitati ar fi trebuit sa utilizeze casele de marcat minimum jumatate din durata normala de functionare. Astfel, comerciantii nu trebuie doar sa dispuna de fondurile necesare pentru achizitia si instalarea noilor case de marcat, dar potential vor fi si penalizati (16% din valoarea investitiei) pentru scoaterea din gestiune a vechilor case de marcat.

In concluzie, asa cum aratam anterior, cu referire la expunerea de motive a actului normativ principal, inlocuirea treptata nu este doar dezirabila, ci pare impusa de realitatile financiare si operationale cu care comerciantii se confrunta in practica. Legislatia actuala prevede ca neinlocuirea tuturor aparatelor la data stabilita (1 iunie, respectiv 1 august) va fi sanctionata cu amenda intre 8.000 si 10.000 lei, existand totodata riscul de suspendare a activitatii si de confiscare a sumelor neinregistrate pe noile aparate.

Un articol semnat de Camelia Malahov, Director Deloitte Romania si Andreea Geacu, Manager Deloitte Romania