De vineri Star Wars destinde Romania. The Last Jedi este productia-pretext de a ne aminti care au fost reusitele, esecurile, personajele favorite. Ghidul Haute Culture este Ioan Big, analist pop-culture. Un tip caruia ii plac Darth Vader si Sheev Palpatine si e enervat de Papusile imblanite Ewoks si de dezorientata Leia.

Star warsFoto: Star Wars

Intai,uite ce va asteapta: The Last Jedi.Miercuri o sa vedem si filmul si, da, o sa va spunem ce-i bun/ce-i nasol in noul razboi al stelelor.

Totul a-nceput in 1977

Uite, ce-i cu Star wars pentru mintea noastra de copil sau pentru copil de-a dreptul:

Copile, tre’ sa incepi sa stii de mic ce vrei de la viata iar SW e o lectie imbracata in poveste despre asta. Este cea mai tare poveste care poate fi... vazuta vreodata in filme, care poate continua la nesfarsit sa fie explorata in benzi desenate, jocuri video sau forumuri de pe net. Printese si cavaleri, conti si generali, care te transporta in zeci de lumi diferite fara sa te scoata din camera ta. Are cele mai cool gadgeturi ale viitorului (sabia laser, roboteii, hologramele, mastile si costumele), fata de care smartphone-ul si tableta arata ca furca si toporul, si care sunt folosite ca sa se bata permanent toti ca in codru’... galactic, in permanenta infruntare intre bine si rau. Iti arata ca forta din tine nu consta neaparat in muschi ci si in minte sau in suflet, forta nu inseamna neaparat sa mergi la sala ci sa iti gasesti propriul echilibru si sa stii ce vrei. Nu muschiu’ te invata aritmetica si nu inaltimea te face mai puternic.

Uite cele mai tari 3 continuari ale originalului din 1977

Episoadele 3, 5 si 7, cele mai sumbre si violente din serie, care, dincolo de infruntarile interstelare ‘poof-poof, bam-bam’, nuanteaza complexitatea conflictului dintre Bine si Rau la nivel psihologic.

“Revenge of the Sith”

Exterminarea Ordinului Jedi (uciderea inclusiv a copiilor-padawani) printr-o operatiune-fulger care aminteste de Noaptea Cutitelor Lungi din 1934 (menita a-i consolida puterea absoluta al lui Adolf Hitler), condusa de un Anakin Skywalker animat de ura (masacrase deja complet intreaga populatie responsabila de rapirea si torturarea mamei sale). Este un film despre transformarea caracterului unei individualitati, care nu mai tine de pura ratiune (“The fear of loss is a path for the dark side” - Yoda), fundament al oricarei decizii Jedi, ci de visceral, prin combinaţia de ambitii personale si de labilitate psihica, care il face vulnerabil santajului emotional practicat cu cinism de Cancelar (Forta nu are nici un rol in acest exercitiu de manipulare). Esentiale: transformarea mutilatului Anakin in Darth Vader in urma duelului de pe vulcanica planeta Mustafar si asumarea esecului de catre ultimii doi Jedi ramasi in viata, Yoda si Obi-Wan (ce aleg calea exilului si a unei vieti ascetice), involutia guvernarii democratice (Republica) in autocratie (Imperiul) prin asumarea dictatoriala a puterii cu sprijinul traficantilor de influenta politica (Senatul Republicii), economica (organizatiile al carui scop este profitul... ex. Trade Federation care isi are propriul Vice-Rege) si sociala (societatea civila inerta plus ‘micii intreprinzatori’ din underground-ul acesteia).

“The Empire Strikes Back”

Confruntarea lui Luke Skywalker cu Darth “I am your father” Vader tine deja de iconografia cinematografica prin rezistenta obstinata la tentatia planului fostului Jedi devenit Sith (unirea fortelor pentru a-l distruge pe Imparat şi a conduce ca tată-fiu o galaxie in care tandemul sa instaureze ordinea, pacea si... linistea) din care Binele ramane beteag (Luke isi pierde mana iar Han e bagat la cutie). Doua sunt elementele care umanizeaza (uitam de robotei, navete, alieni simpatici sau enervanti) si il fac pe spectator sa fie prins de poveste: 1) este singura sa oportunitate de a se familiariza cu antrenamentul psihologic al viitorilor Cavaleri Jedi, bazat pe trei componente: cunoastere si intelegere, chibzuinta data de rabdare şi controlul propriilor temeri, si 2) indiciile oferite gradual despre transferul conflictului din plan galactic intr-unul personal, de... familie (dialogul discipol/Vader si maestru/Imparat care releva ca ambii sunt constienti de faptul ca Luke este fiul transformatului Anakin, are capacitatea de a-i distruge si, ca atare, trebuie impiedicat sa devina un Jedi). In ierarhia Imperiului, Darth Vader devine autocraticul Lord Vader.

“The Force Awakens”

Metodele brutale de represiune a opozitiei practicate de First Order, cultul celor care venereaza memoria lui Vader, condusi de fetisistul Kylo Ren, posesor de sabie laser cu maner in forma de cruce, amintesc izbitor de Inchizitia spaniola, inclusiv prin modul de recrutare a adeptilor (fie acestia credinciosi sau simpli servanti). Este filmul cu cel mai pregnant iz de Dark-Fantasy adult (scena duelului nocturn din padurea inzapezita dintre Kylo si Rey) in care, de această dată, fiul rau este care isi ucide tatal (care vrea sa-l aduca pe calea cea buna şi nu invers), un tanar instabil psihic (actioneaza impulsiv si are accese de furie necontrolate), imbatat ca si bunicul sau Darth Vader (ni-l amintim pe Anakin in adolescenta) de euforia unei puteri prematur dobandite ce se bazeaza pe o Forta pe care nu e capabil sa o controleze pe deplin. Kylo este cel care l-a determinat finalmente pe Luke sa dispara dupa ce discipolul s-a revoltat impotriva maestrului, parte fiind a tinerei generatii de Jedi pe care Skywalker intentiona sa o pregateasca. Ce se va intampa mai departe? Vom afla din “The Last Jedi” in urmatoarele zile...

3 personaje favorite din SW

Darth Vader... ‘Za mazar end za fazar of za bed gaiz’

Aici nu incape discutie, ori nu ai fost atras de SW si asta nu e ceva blamabil, sau, dimpotriva, te-ai cufundat in universul SW si atunci masca lui Vader incepe sa te bantuie. Pe parcursul a sase episoade din franciza, a-l urmari din copilarie si pana la sacrificiul suprem (sa admitem ca nu mana taiata sau socurile electrice ale Imparatului au fost cauzele letale ci disparitia dorintei de a-si continua viata, asemenea consoartei Padme, pentru a-si proteja copiii), personajul reflecta o umanitate pe care noi insine, de cele mai multe ori, refuzam sa ne-o asumam. Vader rulz!

Obi-Wan Kenobi (interpret: Alec Guinness)

Mai mult decat Yoda (filosof, educator, dar practician doar in situatii de criza extrema), Obi-Wan reprezinta vectorul esential in pastrarea echilibrului fundamental intre cele doua parti ale Fortei prin implicarea sa nemijlocita... in actiune. Nu doar sta si da sfaturi, el actioneaza. Revine din sihastrie la apelul lui Leia si pentru a proteja filonul ‘bun’ al Fortei (gemenii Leia-Luke) este, la randul sau, dispus sa se sacrifice pentru asta. Nu isi reneaga trecutul dar continua sa priveasca, chiar si din “netherworld” spre viitorul supravietuitorilor cu potential de a deveni Jedi ca lideri a Rezistentei impotriva oricarei forme de dictatura/dezechilibru galactico-politic, social, rasial si cultural.

Sheev Palpatine

Usor de trecut cu vederea datorita faptului ca nu se manifesta pregnant in trilogia initiala, personajul are o relevanta contemporana uluitoare pentru modul in care poate fi acaparata puterea politica. Nu Forta este cea care ii permite din calitate de parlamentar sa manipuleze Senatul unei republici galactice pana in faza in care acesta sa ii acorde puteri discretionare ci capacitatea de persuasiune, abilitatea de a face trafic de influenta si talentul de a manipula individualitatile aflate in pozitii-cheie. Palpatine exploateaza in folosul sau orice bresa a sistemului democratic, de la birocratie la diversitatea de opinii. Si, evident, nu are scrupule in a folosi ‘forta’ (a se citi brutalitatea extrema) in a-si anihila ultimii oponenti.

3 secvente misto/de suflet Big

Compactorul de gunoaie si deseuri (“A New Hope”)

Scena pivotala pentru definirea cvartetului de good-guys (nu pun la socoteala roboteii) care incearca sa opuna rezistenta sistemului: Leia – Luke – Han – Chewbacca. 1) Sunt pe cale de a fi transformati in ‘clatite’ insa nu doar pura supravietuire ii anima in a se salva ci si (eventualele) idealuri sau teluri; 2) In contextul primei interactiuni sociale de fond dintre ei, nu lipsite de umor, primim indicii fundamentale legate de personalitatea fiecaruia si modul in care va evolua ulterior relatia dintre ei.

Confruntarea intre Darth Vader si Luke Skywalker (“The Empire Strikes Back”)

Sigur ca revelatia ca ‘io sunt tac’tu’ a devenit legendara insa (si dincolo de spectaculozitatea, la acea vreme, a duelului) e fascinant modul simplu dar eficace in care George Lucas construieste profilul psihologic al lui Vader care, desi este “on the Dark Side”, constientizeaza ca are un copil, si incearca nu emotional ci rational sa il atraga de partea sa asumandu-si riscul auto-sacrificiului (“Only your hatred can destroy me”) cu un obiectiv clar: eliminarea dictatorului in beneficiul familiei... “Together we can rule the galaxy as father and son.”.

Duelurile lui Yoda cu Palpatine/Sidious (“Revenge of the Sith”)

si cu Count Dooku (“Attack of the Clones”)

care ne arata ca un senior Jedi nu trebuie doar sa ‘urmareasca cu atentie’, ‘sa fie preocupat’ si, daca e cazul, ‘sa isi manifeste ingrijorarea’, ci trebuie sa se comporte in situatii de criza ca un lider ‘jucator’, inclusiv prin asumarea rolului legitim de comandant suprem al armatei ca vector de protejare a democratiei. Yoda da din urechi in mod delicios si ‘fortos’ zburdand prin aer cu sabia laser prin Senat sau in cavernele de pe Geonosis.

3 detalii ‘discrete’ care l-au dat gata pe Big

Similitudinile dintre organizarea Imperiului Galactic si nazisti:

design-ul uniformelor Stormtrooper-ilor, alegerea numelui lui Vader (in germana ‘vater’ inseamna ‘tata’), cromatica alb-negru-rosu, ca sa nu mai vorbim de First Order din “The Force Awakens” (organizaţie a cărei sursă de inspiraţie a fost, se pare, ODESSA, Organisation der Ehemaligen SS-Angehöringen); apoi, ca si Adolf Hitler, Palpatine este intai Cancelar inainte de a deveni dictator, iar ceremonia de medaliere din “A New Hope” trimite la “Triumph of the Will” al lui Leni Riefenstahl din 1935.

Inspiratia din literatura Fantasy si cea SF:

celebrul autorFrank Herberta identificat nu mai putin de 37 de similaritati intre seria sa “Dune” si “Star Wars” (cand Lucas incepuse sa lucreze la proiect, scenariul lui Alejandro Jodorowsky dupa “Dune” circula deja la Hollywood);George Lucasinsusi a recunoscut ca “Lord of the Rings” al luiJ.R.R. Tolkienl-a influentat in mod semnificativ (ex. afirmand ca nu poate vedea decat un singur viitor, Galadriel il forteaza pe Sam Gamgee sa aleaga daca va persista in tentativa de a-si ajuta prietenii sau nu... Yoda face acelasi lucru cu Luke).

Multiplele influente din filmele clasice: C-3PO

C-3PO seamana izbitor cu robotul Maschinenmensch creat de Rotwang in “Metropolis” (filmul lui Fritz Lang din 1927), aparitia lui Darth Vader in primul episod poate fi interpretata ca un omagiu adus lui Sergio Leone, un favorit al lui Lucas (intrarea in scena a lui Henry Fonda in “Once Upon a Time in the West”), ca sa nu mai vorbim de filmele lui Akira Kurosawa “The Hidden Fortress”, “Yojimbo” sau “Sanjuro” (ex. Rokurota Makabe/ObiWan – Printesa Yuki/Printesa Leia in “The Hidden Fortress”/“A New Hope”).

3 aspecte sacaitoare...

Papusile imblanite: Ewoks (“The Return of the Jedi”)

O Printesa (Leia) ce pare cam dezorientata - fiind parasita de Luke care isi are propriile obiective - si aparent submediocra in a-si conduce cu eficienta Rebelii, are nevoie de sprijinul unui Han resuscitat si al unui trib primitiv de jucarele umblatoare (un soi de mini-Wookies de “plus” cu ochisori de Puss in Boots, inspirati ca look de rasa de caini Griffonul de Bruxelles) ca sa infranga armata de Stormtrooperi bine antrenati si disciplinati. Infantil. ‘Jim Henson in space’ cu papusi etichetabile drept canibale (sa nu uitam ca Han si Luke sunt in prima faza meniti a deveni ingrediente de ciorba)... pew-pew, boom-boom.

Copilaria lui Anakin, viitorul Darth Vader (“The Phantom Menace”)

Nimic din modul schematic si simplist in care este gandit personajul micutului Ani nu ofera vreun indiciu al transformarii sale viitoare intr-unul dintre cei mai populari bad-guys din istoria cinematografiei (pana si in prima parte a biografiei lui The Dark Lord/Voldemort din franciza HP exista mai multe repere sugestive). Desi sclav, Ani e un copilas vioi si nu neaparat nefericit atata vreme cat isi are jucariile sale motorizate si o mama iubitoare. Vestea ca are mai multe midi-cloriene decat Yoda nu serveste pentru moment la nimic din aceasta perspectiva.

Sabia lui Luke si Maz Kanata (“The Force Awakens”)

Fara vreo explicatie (altfel, in general, optiunile pentru vizitarea/ocuparea unei planete sunt motivate pe parcursul intregii francize), Han o duce pe Rey cu totul si cu totul intamplator pe Takodana unde intalneste echivalentul portocaliu al lui Yoda, o carciumareasa care poarta niste ochelari ce amintesc de profesoara Trelawney din Harry Potter si care pazeste ca pe Sfintele Moaste sabia lui Luke ce pare sa inglobeze, desi este doar un obiect fabricat, puteri telepatice. Entertaining, simpatic, colorat, dar greu de digerat de catre fanii hardcore ai francizei.

Cine-i IOAN BIG - Analist Pop culture

Articole publicate in „Musical Report", „Stage Pass", „Art & Roll", “Dilema veche”, „Sunete", “Cinemap”. Are pe artasunetelor.ro rubricile cu caracter permanent „Video Vault" şi „Declin d'Oeil". Autor al volumelor „Eric Clapton" (2001), „Era Punk" (2003), „Blue, Black & White. Povestea Rolling Stones" (2006) şi „Sexul... crucea lui Ken Russell” (2016), consultant de specialitate pentru antologia „1001 de albume de ascultat într-o viaţă" (2006), creator al universului comics-ului „Artess" (2014) şi co-autor al antologiilor „Arta Sunetelor" (2014), „Culorile sunetelor” (2015) si „Bucuria sunetelor” (2016). Veteran al participarilor la Comic-Con-uri (San Diego, Anaheim, Londra, Bucuresti).