1 € 4,6346 1 USD 3,9285duminică 17 dec 2017
Versiune
Mobile

ILUSTRATIE De ce sunt periculoase modificarile la legile justitiei? Explicatii pe intelesul tuturor

de Dan Tapalaga Joi, 7 decembrie 2017, 19:26
- a A+
HotNews.ro va prezinta o ilustratie cu explicatii pe intelesul tuturor despre modificarea celor trei legi esentiale din justitie: statutul magistratilor, organizarea judiciara si legea de functionare a CSM. Ele trebuie vazute in ansamblu, nu separat. Vezi modificarile pas cu pas, apoi intregul. Totul se intampla in Parlament in aceste zile. 




Imagine


  • Pasul unu . Au modificat statutul magistratilor
  • Au scos din lege garantia de independenta acordata procurorului
  • Procurorul ierarhic superior poate cenzura actele procurorilor si pentru netemeinicie, nu doar pentru nelegalitate
  • Cuvantul netemeinicie lasa loc de arbitrar si poate sa insemne orice
  • Au separat cariera judecatorului de cea a procurorului
  • Procurorul este pus de facto sub autoritatea ministrului justitiei, adica sub control politic
Nota: Aceasta lege a trecut trecut de Camera Deputatilor, mai trebuie sa fie votata in plenul Senatului si merge la promulgare.
  • Pasul doi . Au modificat legea de organizare judiciara
  • Apare Sectia speciala de investigare a infractiunilor comise de magistrati
  • Seful ei va fi numit doar de CSM, fara alte filtre 
  • Cei 20 de procurori care o compun sunti usor de controlat, avand in vedere modificarile deja operate
  • Ei vor putea ancheta magistratii incomozi sau scapa pe cei obedienti
  • Statul este obligat sa se intoarca impotriva magistratilor care au luat decizii cu grava neglijenta sau rea credinta 
  • Grava neglijenta este o formula vaga, care va incuraja hartuirea procurorilor care obtin achitari 
  • Aceste modificari s-au operat majoritatea impotriva vointei magistratilor 
  • Dezbaterile sunt in curs
Nota: Aceasta lege se afla in dezbaterile Comisiei Iordache, dupa care merge la vot in plenul Camerei si Senatului dupa care ajunge la promulgare.
  • Pasul trei. Urmeaza legea de functionare a Consiliului Superior al Magistraturii
  • Aici miza este scoaterea Inspectiei Judiciare de sub CSM
  • Transformarea Iinspctiei in institutie autonoma nu garanteaza indepenenta ei
  • Depinde cine va numi noii sefi si cine va popula noua inspectie
  • Din legile justitiei au mai disparut cateva filtre esentiale
  • Seful statului nu va mai putea refuza propunerile de numire in functiile de conducere la Inalta Curte, nici macar o singura data.
  • Modificarile vazute in ansamblu induc autocenzura : cea mai perfida forma de control a justitiei
Nota: Lega de functionare a CSM nu a intrat inca in dezbaterile Comisiei speciale, de unde va fi trimisa in plenul celor doua camere si apoi la promulgare.
  • Pasul patru . Exista in continuare riscul real ca presedintele sa fiei eliminat din procedura de numire a procurorilor sefi
  • Exista precedent. Plenul Camerei a votat o forma respinsa in Comisia speciala a raspunderii magistratilor. 
  • Sectia speciala si Inspectia judiciara risca sa devina o arma   in mana politicienilor, un veritabil instrument de control
  • Legile justitiei sunt trecute in mare viteza prin Parlament. In plen, orice se poate schimba chiar daca legile au trecut intr-o forma rezonabila de Comisia Iordache.
  • PNL si USR  acuza PSD-ALDE-UDMR ca omoara esenta democratiei: dezbaterea parlamentara
  • Institutii cheie sunt transformate radical prin amendamente introduse peste noapte in legi
  • Dupa ce vor fi adoptate in Parlament, presedintele le poate trimite la reexaminare dupa 20 de zile. 
  • Ultimul pas. Chiar daca legile justitiei sunt votate fara corectii dupa reexaminare, presedintele este obligat sa le promulge.


35504 afisari


situatia este cat se poate de clara
g01an [utilizator], Joi, 7 decembrie 2017, 20:58
+34/62
inca de la primele articole modificate au scos cuvantul "independenta" din definitia procurorului. ce altceva mai este de zis? ar trebui sa-i ascultati si expicatia lui nicolicea din comisia "speciala", iti vine sa iei o carte de logica si sa-l bati in cap cu ea, singura modalitate prin care se lipeste ceva din carte de capu' sau gol.

este bine de stiut si care sunt mecanismele prin care se pot face presiuni, numai gainarii, ma asteptam si la chestiuni mai subtile, dar sunt chestiuni cat se poate de evidente. vrei independenta justitiei? 1) reduci numarul de situatii in care justitia este legata de politic, dai legi coerente, 2) creezi criterii obiective, cuantificabile si predictibile prin care monitorizezi activitatea profesionala a magistratilor si 3) creezi mecanisme, tot rupte de politic - dar care raporteaza rezultatele politicienilor sa poata ajusta legea in consecinta cand este nevoie. si prin asta asiguri ca expertizarea activitatii justitiei se face in functie de respectarea legii si de rezultate. si daca vrei sa fie corect pana la capat, maresti si transparenta in tot acest proces.

ce avem in lege pana acum? atat mecanismele de control cat si activitatea profesionala sunt imbarligate cu politicul la tot pasul. cat de retardat si de jeg uman sa fii sa sustii ca asta are de-a face cu independenta justitiei?
Constituția României, Art. 69
Fisherman [utilizator], Joi, 7 decembrie 2017, 21:57
+31/53
Constituția României, Art. 69
(1) În exercitarea mandatului, deputaţii şi senatorii sunt în serviciul poporului.
(2) Orice mandat imperativ este nul.

Grupul Infracțional Organizat (GIO) din Camera Deputaților acționează conform unui mandat impus de corupții cu poziții importante în structurile administrației de stat, centrale și locale.
Fără dezbatere și ignorând avizele negative emise de Organizațiile Profesionale ale Magistraților din România GIO impune cu forța un sistem de legi care distrug rezistența pilonului esențial al stabilității statului de drept - Puterea Judecătorească - astfel încât aceasta să poată fi controlată politic facilitând anihilarea sancționării cazurilor de mare corupție.

Majoritatea deputaților PSD-ALDE acționează împotriva poporului român.
inca 104 comentarii comenteaza